Hej!
Har en träaltan i markplan på ca 11 m x 4 m som vi skall renovera. Den ligger i sydvästläge. Vill även fortsättningsvis ha den i markplan. Hur kan vi bryta av i ev form och material för att få mer liv i trädgården.
Hälsn Inga-Karin Altan i markplan vid en grön husfasad med gräsmatta i sydvästläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fadai
Bygg en pergola över hela altanen och sätt en fin klätterros, t ex "summer snow", kanske en snöbollsbuske o ngt litet träd. Om några år kommer altanen att bli inramad av grönska, med lite tur/arbete. På gräsmattan kan man anlägga en stor, oval rabatt med perenner i olika höjder. En pergola kan ju vara precis så tät eller gles som man själv önskar, med tanke på sol, skugga m.m.
 
  • Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Vad tror du om materialval till altanen. Kan det bli bra att blanda sten och trä?
 
Fadai
Hur menar du? På marken?
 
Kör sten överallt. Trä tar mycket stryk så nära marken.
 
  • Gilla
Inkan2 och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Har du råd så är det fantastiskt fint med riktig (inte betong) stenbeläggning.
 
  • Gilla
Inkan2
  • Laddar…
Vilken typ av sten tycker ni ?
 
Skiffer
 
  • Gilla
Inkan2 och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Skiffer är sååå snyggt!
 
  • Gilla
Inkan2
  • Laddar…
Jag skulle säga att det viktigaste för att få liv i den tomten inte är altanen i sig, utan att det är så platt. Ett träd, några buskar, en spalje med klätterväxter. Tomten skriker efter någon form av vertikal variation.
 
  • Gilla
Inkan2 och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Träd. En trädgård utan träd är bara en gård.
 
  • Gilla
Inkan2
  • Laddar…
Vad kostar skiffer?
 
Fadai
Jag vet bara att det är dyrt. Men om du håller utkik på Blocket o likn. sidor så brukar det dyka upp alla möjliga saker när folk gör om sina uteplatser.
 
  • Gilla
Inkan2
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag kan tipsa om ölandssten (röd kalksten med klovyta). Många verkar ogilla denna vackra sten nu för tiden och river upp och lägger ut på blocket vilket är rätt konstigt. Lite krånglig att lägga kan man tro men egentligen mest kul. Fantastyskt liv i ytan till skillnad mot betong och mycket roligare än den i jämförelse enligt mig tråkigare skiffern. Båda sorterna ligger på knappt halva tusenlappen per kvadrat men ölandssten går att få "begagnat" (om nu sten kan räknas vara det) för en tiondel av den summan, ofta i princip gratis till några hundralappar för tiotals kvadrat mot avhämtning. Det kanske är samma för skiffer men det finns inte alls lika mycket ute har jag sett. Ölandsstenen passar i kombo med trä, grus och annan natursten, t o m cortenstål säger jag. Bildgoogla gärna.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Om du börjar redan nu att sätta plintar för pergola och gräva rabatter så kan du få fart på växterna redan till sommaren. Markarbetet kan ju göras senare.
 
  • Gilla
Inkan2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.