LK är att betrakta som märkesgrejor.
 
Fairlane
Tack, då försöker jag kolla dimension och se om jag kan köpa på Rynkabyrör för halva priset.
 
Fairlane
Jag behöver lite hjälp med att se vilken säkerhetsventil jag kan beställa.
Så här ser originalet ut:

Säkerhetsventil på 1,5 bar med röd vridknopp och ansluten grå slang, monterad nära etikett med teknisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är på 1,5 Bar. Jag är osäker på dimensionen, då jag inte hittar den informationen någonstans.
Kan någon av detta passa: https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-22-1-5/

När jag ändå är igång att beställa saker så har jag en ballofix som används för att stänga av vattnet till tvättmaskin. Den läcker i stängt läge (inte mycket, men det känns ändå rätt att byta). Den sitter bakom en tvättpelare så enda sättet att komma åt den är att lyfta bort torktumlaren. På sidorna är det cirka 10 cm, så det går inte att klämma sig fram till den. I praktiken innebär det såklart att enda gången man stänger av den är när man ska fixa med tvättmaskinen eller byta tvättmaskin, dvs Ballofixen motioneras aldrig, vilket väl är skälet till att den läcker?!

Så frågan blir då om det är bättre att byta till något annat? En vanlig kulventil? Hittar mängder på Rinkabyrör. Vilken kan vara lämplig? Ingen? Ska jag byta till något annat eller till en likadan, eller helt enkelt låta den jag har sitta? Så här ser det ut nu:

Gammal läckande ballofixventil monterad på kopparrör mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
H
Säkerhetsventilen är en DN20 och du kan ta vad som helst, kanske den finns på varuhuset med, den är kopplad med en klämringskoppling mot röret,tar du en med invändig gänga så får du köpa en övergång R20 mot säken och kläm mot röret och skarva mellan. den ska då ha en mutter som ser som den som sitter där, en del klämmuttrar passar inte med varandra olika gängstigning
 
Fairlane
Ok, det kanske är enklast att köpa original då. Några 100-lappar extra, men då ska det funka. Man ska inte vara dumsnål, men hade något billigare passat så hade man ju inte klagat. :)

Ersättare till ballofixen? Ska man köra en ny trots att den aldrig kommer motioneras? (Jag lyfter inte av torktumlaren med jämna mellanrum för att vrida kranen)
 
Krilleman
Det är en klämringskoppling från Conex som passar i den du har!

Byt ballofix, det är alltid bra att ha!
 
Fairlane
Tack,

Ja någon kran vill jag ha, tänkte mer om det fanns något bättre alternativ, men då kör jag på en ballofix.
 
Fairlane
Krilleman Krilleman skrev:
Det är en klämringskoppling från Conex som passar i den du har!
Den delen rörde ballofixen?
Jag har äntligen fått säkerhetsventilen. Där är det väl bara att skruva den på plats, med tanke på att det är gängor?
 
Krilleman
Nej, mitt inlägg var menat mot säkerhetsventilen.

Vilken säkerhetsventil köpte du?
 
Fairlane
Jag beställde den från din sista länk. Ser nu att det står något om Conex, men det säger mig tyvärr inget. Tänkte eftersom det är gängor på båda anslutningarna. Den "nedre" är väl om man ska koppla en slang till?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.