Det är ett fritidshus med permanentstandard
 
60m2 för 2,2 mkr totalt inkl allt? Det måste vara svenskt rekord är jag rädd, ta in fler offerter!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
60m2 för 2,2 mkr totalt inkl allt? Det måste vara svenskt rekord är jag rädd, ta in fler offerter!
Inkl tomt osv.
 
Sorry, missade det. Vad kostade tomten ?
 
Svår jämförelse, tomten skulle vara borträknad..
 
Tomten kostade 650’ och kommunen tar ca 50’ för bygglov, utsättning, KA m m. 2.2 minus 700 är 1.5. Alltså 60m2 nyckelfärdigt kan man säga och permanentstandard, golvvärme, stengolv i hall och bad, kamin och användbar kattvind för 1.5’ tycker jag är helt ok.
 
Måste lägga till att huset ligger 400 m från stranden och har en fin tomt i ett trevligt område. Känns inte som jag har betalat något överpris.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Då förstår jag priset bättre.
 
Vill bara flika in gällande priset. Jag har scannat av marknaden hos olika leverantörer i två års tid typ pga inväntan av ny detaljplan och VA. Och priset ni betalat för Hudik är inte något överpris utan ganska standard skulle jag säga. Vi har haft dialog med i stort sett alla möjliga fritidshustillverkare och modulvillor för den delen också och problemet är att du kan inte undvika en viss kostnad oavsett storleken på huset. Så om du inte har möjligheten eller kunnandet att bygga själv en hel del själv så är det tyvärr den nivån man hamnar på. De offerter vi tagit in har hamnat mellan 1,7-2,7 för 60-85 kvm och då är det exkl kostnader mot kommun samt osäkerheten kring kostnaden för markarbete. Få verkar förhandlingsintresserade också, kanske då det ofta är många olika leverantörer involverade som gör det svårt. Sedan kan jag själv tycka att det är orimligt mycket pengar för relativt liten yta men med tanke på utvecklingen på bostadsmarknaden de senaste 20 åren så är väl det kanske inte så märkligt heller.
Vilket hus är det ni bygger @UHK? Är det även huset Gotland. Oavsett så är Hudik en av våra favoriter so far och en av "finalisterna" nu när vi är i sluttampen av processen.
 
Kul! Vill gärna göra lite reklam för dem eftersom de varit så hjälpsamma och trevliga att ha att göra med också. Överhuvudtaget har både kommunen, markentreprenören och byggaren varit suveränt bra hittills.
 
  • Gilla
Henriktal
  • Laddar…
Kul att höra
 
Husgrunden klar.. någon som ska bygga på Gotland kan jag varmt rekommendera en markentreprenör.
 
  • Nybyggd husgrund med plintar på en grusfylld tomt omgiven av björkträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Noseone skrev:
[länk]
Häftigt att kunna göra det själv men det kan vi tyvärr inte . Har valt att bygga på plintar. I det här fallet blev det plintar på balk. Grävt ned till kalksanden, fyllt med grovgrus, markduk och singel. Rör och fiber. På med balkar och till sist plintarna.
 
Fast han hade markfirma. Dra ett PM till TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.