Dali då? Det är ju också trådat och en etablerad standard med bred bas.
 
R Robin Wahlman skrev:
Min känsla är ju att även om Plejd, shelly mm idag har väldigt stark community men hur ser det ut om 15 år?
Ja, det är väl lite det som är ursprunget till huvudfrågan i tråden. Man vill ju ha ett system som är öppet, billigt och framtidssäkert... Därför funderar jag på att dra fem trådar och använda Dali just för att styra ljuskällorna och typ zwave, modbus, 433Mhz, etc för att prata med övriga kontaker, brytare, värmesystem, väderstation, etc.
Problemet är att jag inte hittar någon vettig gateway för att koppla Dali till valfritt automationsplattform (utan att gå omvägen via KNX).
 
Förstår dig helt och hållet! Trådat är självklart en betydligt mer driftsäker lösning än trådlöst...

Men för mig känns det inte värt pengarna!

Wifi är ju såklart sådär, så man får ju kanske tänka sig för vart man nyttjar dessa prylar då det är tråkigt om det inte funkar att tända belysningen för att du har problem med wifi’t. Men till vissa saker kanske det är ok om det funkar 8ggr av 10 om man får det till en bråkdel av priset...

Plejd är ju en betydligt mer driftsäker lösning som man istället kan välja där driftsäkerheten är viktigt!

Hur det ser ut om 10-15 år är ju såklart svårt att veta för den specifika produkten. ”Problemet” är väl att det är så många som försöker ta marknadsandelar för det smarta hemmet och att det finns en hel uppsjö produkter och många olika kommunikationssätt! Tyvärr tror jag aldrig det kommer finnas en trådlös standard, utan man får nog acceptera att det är blandad kompott.

Sen är det ju dock vi användare som bestämmer vad som ska finnas om 15år. Om alla köper Plejd lovar jag att det kommer finnas! :)

Det är ju detta som gör det svårt att svara på när någon frågar, ”vad ska jag ha”.... det beror helt o hållet på vad man har för behov, hur mycket man kan lägga, och hur intresserad man är på att mecka själv.
 
useless useless skrev:
Dali då? Det är ju också trådat och en etablerad standard med bred bas.
Japp... Därför är Dali installerat för belysningen i huset och sen en Dali-gateway in i KNX-systemet.
 
Hej
Titta på Crestron Pyng.
Jag har kört det i två år nu och det har funkat 100%. Du programer själv ditt system enkelt med telefon eller dator och är inte i händerna på någon annan.
 
K Kricke72 skrev:
Hej
Titta på Crestron Pyng.
Jag har kört det i två år nu och det har funkat 100%. Du programer själv ditt system enkelt med telefon eller dator och är inte i händerna på någon annan.
Ytterligare en nisch-produkt som eventuellt finns kvar om tio år? Det står inte så mycket på hemsidan om vilka typer av enheter den kan kommunicera med. Däremot står det: "System setup and configuration is accomplished by a Crestron authorized installer using the Crestron Pyng App." Kan man inte programmera den själv?
 
Rätta mig om jag har fel men ett KNX-system med funktioner motsvarande ett traditionellt elsystem (brytare och dimmer på väggarna) kostar ungefär samma eller till och med mindre än det gamla ditot. Det som gör en KNX dyrare är att det hittills installerats i dyra husbyggen, och där är ju allt dyrt.

Därför borde ju frågan vara något avgjord? I nytt hus eller renoveringshus ska man ha KNX. Vill man sedan inte ha någon av de möjligheter till automation som systemet erbjuder kan man ju strunta i det och lägga till valfritt trådlöst system?
 
Att KNX skulle kunna installeras till samma kostnad som traditionellt är en taskig jämförelse.

Högre materialkostnad för knx materialet, större elcentral, samma antal kopplingspunkter för utgångar, mer kablage i huset, en programmeringstid + eventuell licens.

Det enda som installatören sparar in på är traditionella strömställare, kopplingspunkter i huset för trapptändning. Brukar i regel finnas på 2-3 ställen i en villa.

Jag gjorde grundliga kalkyler mot de ritningar som KNX sweden presenterade för några år sedan och kom fram till att deras påstående var en lögn i deras marknadsföring. Sen att det finns installatörer som kan erbjuda KNX ”billigt” kan bero på många orsaker såsom att ens anställda följt en veckas certifiering och då ska vi också jobba med det. Eller, att det är roligare att jobba med KNX och det oftast genererar merförsäljning vilket innebär att i slutändan går inte dessa bolag dåligt heller.

Jämförelsen Plejd och Dali är mer aktuell i detta fall tror jag när det är enbart belysningsstyrning i första skedet. Att Plejd inte kan kommunicera med annat idag är självklart en chansning om man har behov av det längre fram. För dali finns det en uppsjö av gateways, dels den enklaste Dali till IP vilket ställer högre krav på den som ska sätta upp grejorna för allting därefter är fritt programmerbart. Annars Dali till andra automationslösningar/företag.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Som jag nämnde tidigare, så skulle det bli en merkostnad på mellan 60-120.000kr när vi byggde vårt hus om vi ville ha knx installerat. Detta gällde ett 170kvm stort hus...
 
Jag tillhör de som föredrar ett trådat system. Har tidigare använt Nexa och det fungerade inte bra för mig. Väldigt ofta som lampor inte tänds eller släcks. När det gäller basfunktioner i ett hem (som belysning) så vill man att det ska fungera felfritt varje gång.

Håller precis på att bygga nytt (eller egentligen en tillbyggnad men ganska stor, 130 kvm) och har funderat en hel del på val av system. För vår del så blev det KNX och DALI. Främst baserat på följande två krav:

1. Driftsäkert system
För mig innebär det trådat. Jobbar till vardags som elektronikingenjör inom rymdbranschen, så är förmodligen skadad när det gäller tillförlitlighet och redundans :D.

2. Standardiserat och öppet protokoll med flera tillverkare att välja bland
Skulle aldrig kunna tänka mig att bygga in ett system i ett hus där man är fast med en tillverkare, som Plejd. Vill också kunna integrera flera system och styra via server (t.ex. Openhab).

Tror inte det blir dyrare än något annat smart system. Fick faktiskt fastprisoffert från en firma där de bara ville ha 30 kkr extra för att köra på KNX jämfört med en traditionell installation. Nu valde vi en annan lösning och firma, men intressant jämförelse.

Vi kommer ha nästan all belysning på en DALI-slinga. Om man ändå ska ha LED-lampor med tillhörande drivdon så kan man lika gärna välja drivdon med DALI. Blir inte mycket dyrare. Först tänkte vi koppla flera LED-lampor till samma drivdon. Men utbudet på LED-lampor utan drivdon är begränsat. Så det fick bli så att varje LED har ett eget drivdon (undantaget är LED i fönsternisch). Blir ju ett mer flexibelt system också. DALI-slingar styrs sen av en KNX/DALI-gateway i centralen, tror den kostar runt 4000 kr, men det får man ju slå ut på över 50 lampor...

Utöver det så har vi i centralen:
  • en 20-port brytaktor. Styr utelampor och eluttag. Har eluttag med dubbla brunnar där en är fast och en styrbar. Men vi valde att inte bestycka skåpet med brytaktorer för alla uttag till en början, för att hålla kostnaderna nere. Kablar är dragna i huset så vi enkelt kan koppla in fler brytaktorer i cnetralen om vi vill styra fler uttag.
  • en 4-port dimmer, styr ett fåtal traditionella takdosor som vi satt in ifall att vi vill ha en vanlig lampa i taket :thinking:
  • IP interface, för programmering och senare koppling till någon server (t.ex. Openhab) för visualisering och appstyrning
Vad jag vill komma till är att det inte krävs särskilt mycket/dyr hårdvara för KNX. Så bygger man nytt så tycker jag KNX är svårslaget.

Nu gör vi också mycket själva. Hela KNX-bussen utanför centralen kopplar vi själva. På den bussen sitter lampknappar och närvarosensorer. Räknar med att det kostar minst 1000 kr per enhet. Så här börjar det kosta pengar. Men det smarta med ett smart hem är ju att knappar är överflödiga. Vi kom dock inte riktigt så långt så det blir massor med dyra KNX-knappar :worried:.

Bygger man inte nytt så är det en helt annan sak. Vi tänker styra vårat befintliga hus Z-wave. En kompromiss på krav 1 eftersom det är krångligt att dra ny el i väggarna. Upplever Z-wave som betydligt mer tillförlitligt än Nexa, så även om det inte är trådat så är det förhoppningsvis tillräckligt bra. Plejd är säkert också stabilt, men det faller på krav 2.

Till sist, en klar nackdel med KNX som är svår att argumentera emot är licenskostnaden för ETS (verktyget för programmeringen). Inte direkt gjort för privatpersoner. Betalade 1000 kr för Lite-versionen, inklusive frakt (gick webkurs för att få rabattkod). 10000 kr kostar en full version.
 
Jag undrar varför alla är så inne på att ha EN centralenhet, som om den fallerar påverkar ALLA enheter i huset? Jag tycker det är ganska illa genomtänkt och definitivt hämmande (genom att man tex blir begränsad i vilka fabrikat man kan/vill installera).
Jag kör sonoff för takbelysning, brandlarm, temperaturövervakning och en rörelsedetektor, broadlink för övriga inbrottslarm (rörelse och dörrar), pir-sensorer för att tända takbelysning i kök, toaletter och andra lämpliga allmänna utrymmen i huset. Jag syr ihop den fysiska världen med iot-världen och olika leverantörer med varandra med IFTTT och Automate. Så visst, min telefon blir en form av central, men å andra sidan så kan jag ha femtioelva centraler parallellt om jag så önskar, och därmed ALLTID ha tillgång till mina system inom loppet av vad det tar att installer fyra appar. Fördelen med denna systemfilosofin är att jag kan integrera närapå precis vad jag önskar. Visst, jag har två olika appar jag använder för att fjärrstyra, men vad spelar det för roll?
Röststyrning är någonting jag ALDRIG kommer att släppa in i mina hus och därmed alltid att ifrågasätta. Tro inte att de inte lyssnar, för det gör de. Att en molntjänst kan se hur mina timers är inställda, när jag tänder och släcker lampor, osv är totalt meningslöst, men att släppa in dem så att de hör ALLT som sker i mitt hem...DET spelar en jävligt stor roll.
 
P philippk skrev:
Hej Useless

Du har helt rätt att KNX är lite dyrare variant, men är ett säkert och slutet system. Dock inget jag använder mig själv utav hemma. Men jag har skickat ett mail till dig om lite tips (Jag som skrev tidigare till dig gällande värmepumpsfrågorna )

Själv kör jag med en dedikerad server, för att sedan använda mig utav Home Assistant som controller

Finns att läsa mer om här: [länk]

Det finns färdiga lösningar som Homey,Animus Heart m.m men jag föredrar att ha själv kontroll över det hela.

Enheter och Protokoll som används i dagens läge består av Z-Wave samt Zigbee, och för att styra alla tillverkare av Zigbee så kör jag den tillsammans med en Conbee sticka.

Dock är det lite fel forum för att prata om Hemautomation, samt kan dessa trådar spåra ur, så mitt tips är att läsa mitt mail som jag skickade till dig.
Hej! Kan du skicka tipsen till mig med? Är på g med ett nybygge o får snart spelet på alla miljoner lösningar o tips hit o dit!
 
C crazytok skrev:
Wifi är ju såklart sådär, så man får ju kanske tänka sig för vart man nyttjar dessa prylar då det är tråkigt om det inte funkar att tända belysningen för att du har problem med wifi’t. Men till vissa saker kanske det är ok om det funkar 8ggr av 10 om man får det till en bråkdel av priset...
Jag har haft ett Z-Wave system nu i 3-4 år (eller är det fler) och att det skulle fungera 8 av 10 är inte min erfarenhet (nu har jag även några wifi enheter som funkar lika bra och det kanske bara var wifi du syftade på). Nu kan jag bara tala för just mitt system men min erfarenhet är att om jag bara låter bli att pilla, uppgradera, ändra lägga till grejer som nya protokoll etc så har allt fungerat så nära 100% man kan komma.

Med det sagt så menar jag strömförsörjda via tråd enheter. Jag har även haft ett antal trådlösa batteridrivna enheter, sensorer som visat sig vara riktigt opålitliga. Så jag har valt att bara ha sensorer där jag har el för att undvika att det inte fungerar som man tänkt. Detta är förstås en begränsningen men ger o andra sidan ett stabilt system som fungerar.

Jag har en blandning av Fibaro, Qubino, Aeotec och nu även Shelly som styrs av Domoticz som går på en Pi3 med en aeon z-stick.
Sen är en annan slutsats att alla relä bör ha en vanlig brytare som man kan tända och släcka med så vem som än är i huset kan hantera belysning etc.

Sen kan man ju fråga sig hur ett wifi beter sig med många enheter. Jag har nu ca 50-60 stycken men bara 3 på wifi ännu. O andra sidan så är Zigbee på samma band som wifi så även där kan det bli störningar antar jag.

Ja många åsikter är det, men man kan köpa 5st Shelly1 för samma peng som en Plejd, Fibaro, Qubino etc så om man bara ser på priset är WiFi enheterna oslagbara.
 
Ja zwave är nog betydligt stabilare än wifi prylarna. 8 av 10 var bara en påhittad siffra i syfte att på något sätt gradera stabiliteten jämfört med tex Plejd och knx. Där jag isf skulle säga att Plejd är 9 av 10 och knx 10 av 10.... :)
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.