useless har rätt i att Shelly saknar dimmerpuckar men jag gissar det kommer. priset är i alla fall riktigt bra speciellt om man kör den enklaste Shely1, @9,90 !! Deras app och system blir även det sakta bättre men kräver internet för att fungera med tidstyrning etc så jag tycker att mqtt med ex Domoticz är bättre som styrning, appen funkar iof även då lokalt i wifi nätet.
 
Såg inget om dimmer i "kravspecen" ovan, därav min fråga om man tittat på Shelly, med puckarna i väggen och vanliga strömbrytare på väggen känns det ganska "safe" att lämna över till eventuell ny husägare.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Glöm inte att kolla på "SmartHouse" från Carlo Gavazzi !
 
Jag hittar inga priser på prylarna. Dessutom verkar det krävas en dator med Windows för programmering?
 
Intressant, en snabb googling gav träffar på
Något starter kit för hem.
Uppgradering till styrenhet SH2WEBxx nånting.
Priser var svårare men hittade en prislista från 2016 (-17 funkade inte) länk
Sveriges största installation finns på Nöjesfabriken i Karlstad. 12 elcentraler Kanske lite större än TS lokal...
 
2000kr för en modul med 4 utgångar är väl okay, men 10'000kr för en 10" pekskärm är lite dyrt...
 
H hemljuvahem86 skrev:
Har lekt med trådlöst under några år och har försökt hitta något system som klarar följande:

- Hyfsat billigt
- Enkelt att handhava och installera
- Driftsäkert med räckvidd minst 30 meter
- Kunna fungera ihop med husets befintliga tryckknappar (Eljo Trend/Exxakt)

Har dessvärre inte hittat något som fungerar tillfredställande alls

- Nexa-grejor med telldus live (ej den nyare med zwave och dubbelriktad 433) är det som fungerar hyfsat, men lång ifrån tillfredställande. T.ex. är det lite av ett lotteri vilka lampor som tänds/släcks varje kväll. Detta trots en rejäl extern antenn till telldus-boxen.

- Vi har ställen där vi vill utnyttja befintliga kronbrytare i flerfacksram för att trådlöst tända/släcka lampor. Nexa har en batteridriven variant som dock gör sitt jobb men är tämligen värdelös. Den skapar en fördröjning på ca 3 sekunder för att släcka en lampa, vilket gör att folk trycker hela tiden på brytaren utan att nåt händer. Detta är tyvärr det bästa jag har hittat på marknaden.

Finns det något system som kan uppfylla dessa krav så borde det i min värld vara en given vinnare till hempulare som mig själv som inte har tid att trixa för mycket utan söker något som är hyfsat driftsäkert, användarvänligt och har stöd för de vanligaste funktionerna.
Du har inte provat Plejd ?
Stabilt, ingen fördröjning, enkelt att installera har kört i sedan Jan 2017 utan problem, billigt typ 600kr/funktion.
Jag blandar på samma Plejd, Ledspott med separat drivare samt 230 V Ledstrip 5m och fönsterbelysning med glödtrådslampor har fungerat i 2 år styrt med inbyggt astrour.
I dag bytade jag ut tiduret som bara stämde med skymningen 2 ggr / år mot en Plejd Controller också 600kr den styr trädecket och poolbelysning med astrouret en halvtimmes arbete och setuppen. Krånglar aldrig.
Det är inte konstigt att elektriker installerar 40´000-50´000 st / månad bara i Sverige
 
Hur integrerar du Plejd med en hemautomationsplattform typ Home assistant, openhab eller liknande?
 
useless useless skrev:
Hur integrerar du Plejd med en hemautomationsplattform typ Home assistant, openhab eller liknande?
Det gör du inte.... än iaf.

leby leby skrev:
useless har rätt i att Shelly saknar dimmerpuckar men jag gissar det kommer. priset är i alla fall riktigt bra speciellt om man kör den enklaste Shely1, @9,90 !! Deras app och system blir även det sakta bättre men kräver internet för att fungera med tidstyrning etc så jag tycker att mqtt med ex Domoticz är bättre som styrning, appen funkar iof även då lokalt i wifi nätet.
Dimmerpuck kommer till sommaren....

Jag tycker både Plejd och Shelly har kompetenta produkter. Men det beror lite på vad man är ute efter och vad man vill betala.

Shelly i kombination med Home Assistant är en extremt billig och mångsidig lösning. Som du troligtvis blir nöjd med och kan göra det mesta du vill. Ett väldigt bra instegsalternativ till ett smarta hem system.

Plejd å andra sidan lirar i en annan liga och är en betydligt mer proffsig produkt, dock med betydligt större begränsningar och ingen möjlighet till interaktion med andra smartahem prylar. Jag ör dock rätt säker på att om man installerar Plejd idag, så kommer du i framtiden att få funktionaliteten att sammankoppla detta med andra system iom deras gateway som nyss släppts. Tyvärr är dom lite långsamma med att släppa uppdateringar och nyheter så vem vet när det kommer hända.... ?

Jag skulle nog säga såhär, vill man installera något som bara funkar! Kör Plejd...
Men är man som jag, och tycker det är kul att mecka lite och bygga ihop lösningar med andra system och många olika komponenter/produkter så kör shelly med HA.

Knx skulle jag ALDRIG installera år 2019!
Det är passé... med det sagt inte dåligt.

PS.
Shelly har även en produkt som du monterar direkt på DIN skenan i elskåpet. Shelly 4 Pro heter den. Där har man möjlighet att styra 4 utgångar a 10A styck. Du kan även avläsa energiförbrukningen.
 
Redigerat:
@crazytok utveckla gärna varför KNX skulle vara helt dött 2019? merkostnad mot ett vanligt eljobb i en nyproduktion verkar inte vara så mycket högre. Speciellt inte om man kan klara sig med t.ex Hager KNX Easy som är en "enklare" version som de flesta klarar av att konfigurera.
 
  • Gilla
Nerven
  • Laddar…
Som IT nörd som minns Red Box (ZX Spectrum/C64 tiden), X10 (förra stenåldern) samt sett mycket komma och gå så har jag äntligen för 2 år sedan skaffat eget hus.

Och håller med en del andra här som arbetar inom IT utveckling, så jag har börjat satsa på Zigbee och varit nära att dra igång även Zwave.

Men Arlokamerorna har ju visat för mig hur Wifi i speciell low power kan fungera smidigt, och har ju nu en router med stöd för 802.11ax, förlåt Wifi 6.

Och har några vänner som kör en del arduino, och som hackat 220v lösningar ifrån kina som trots priset, både är välgjorda och ifrån en tillverkare som vågar ange vad de heter och finns, och vi har sedan återsett nästan samma lösning i Shelly.

Så jag tänker själv ha lite is i magen, fortsätta ha bra wifi täckning i huset, och satsa mer på lösningar med Wifi.

(Och ja, jag är väl medveten om dotdot/Thread som förändrar ZigBee, har läst på om IoT sedan Adam Dunkel gav ut sin eminenta bok, men även före det fanns ju ideerna i IBM mfl Pervasive computing osv osv. Det finns många lösningar och vägar att predika om, om man är lagd åt det hållet....)

Håller lite koll om det kommer batterisnåla lösningar som utnyttjat Wifi 6, eller om det kommer mer meshinriktade lösningar för Bluetooth 4.2/5.

Men har fått två vänner som frågat mig, och en vill bara ha lösningar som bara fungerar, enkla att sätta upp. Och där håller jag med om Tellstick .net, enkel lösning , kan köra stand alone utan internetkoppling, och bäst av allt så har min kompis lärt sig det. Det är verkligen skönt att se någon själv klara av det.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Visste att jag skulle få mothugg för det... jag kanske tog i lite! :rofl:

Det är bara min personliga åsikt om KNX. Att det är dött har jag aldrig påstått, att det är dåligt har jag heller aldrig påstått. KNX är driftsäkert och jättebra!

Men, i min värld inte värd dom pengarna det kostar helt enkelt. I vårt hus på 170kvm hade det blivit en merkostnad på mellan 60-120.000kr beroende på vad vi hade valt. Jag tycker det är för mycket pengar för ett ”smart hem” och det har kommit så mycket annan teknik som sprungit ikapp denna lösning för en bråkdel av pengarna.



Jag hade då hellre valt att lägga 10-20.000kr på Plejd, (fanns dock ej när vi byggde, eller kände iaf inte till det) och hoppats på att få en mer avancerad lösning med hjälp av deras gateway i framtiden. Om inte så hade det dugit helt ok med dom funktioner som finns där idag.

Och där jag hade velat ha mer avancerad kontroll hade jag nöjt mig med shellys produkter.

(KNX easy vet jag inte vad det är, och det fanns nog inte när vi byggde huset heller. Så det uttalar jag mig inte om).
 
P Panelmannen skrev:
@crazytok merkostnad mot ett vanligt eljobb i en nyproduktion verkar inte vara så mycket högre. Speciellt inte om man kan klara sig med t.ex Hager KNX Easy som är en "enklare" version som de flesta klarar av att konfigurera.
Fast klarar man sig med valfri trådlös teknik så blir det kanske ingen merkostnad alls. Kanske rent av billigare? Varför betala mer för KNX då?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
ejd å andra sidan lirar i en annan liga och är en betydligt mer proffsig produkt, dock med betydligt större begränsningar och ingen möjlighet till interaktion med andra smartahem prylar. Jag ör dock rätt säker på att om man installerar Plejd idag, så kommer du i framtiden att få funktionaliteten att sammankoppla detta med andra system iom deras gateway som nyss släppts. Tyvärr är dom lite långsamma med att släppa uppdateringar och nyheter så vem vet när det kommer hända.... ?
useless useless skrev:
Fast klarar man sig med valfri trådlös teknik så blir det kanske ingen merkostnad alls. Kanske rent av billigare? Varför betala mer för KNX då?
För MIG är det värt extrakostnaden då jag får ett trådat system. Det spelar ingen roll hur bra wifi är blir så kommer alltid ett trådat system vinna för mig. Jag har samma filosofi när det gäller internet också. Samtliga stationära användare i vårt hur är trådade. Det enda jag kör på wifi är telefonerna och laptops.

Detta är dock MITT val och det är jag grymt nöjd med.

Ja kostnaderna är höga men det beror ju på vad man jämför med. Direkt man pratar KNX så lägger man ju till funktioner som inte hade funnits med en traditionell el-installation.

Själv har jag tex insett att det varit väldigt trevligt med med en väderstation/ljussensor som får styra det mesta. Trots att den inte var projekterad från början var det bara att köpa den och lägga in på KNX-bussen så funkade det. Dyrt, ja kanske men det får var och en välja.
Även några ir-sensor för att tända i garderober, skafferi och garage har lagts till i efterhand utan större problem.

Min känsla är ju att även om Plejd, shelly mm idag har väldigt stark community men hur ser det ut om 15 år? Har lite svårt att se att KNX-association bara ska vika ner sig och försvinna vilket, återigen för mig känns bra och något jag är beredd att betala extra för.
 
  • Gilla
Nerven och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.