Vi hade ett antal gamla fresh-ventiler som drog kallt om man satt eller låg under dem. Efter klagomål från barnen och frun upptäckte jag att det fanns ersättningsventiler, dessa https://www.bauhaus.se/fresh-tl-f-inv-del-inkl-stosar.html att köpa som marknadsförs som "minimalt med drag".

Bytte några i huset och döm till min förvåning att dessa nästan drar ännu värre än de gamla, speciellt om man sitter under dem, det blir ett rejält kallt drag i nacken, och gardinerna fladdrar. Har satt öppningen till ca 50% och värmepumpen är satt till fläkthastighet 3 (av 10) Nibe 310p, vilket ställdes in för några år sen av en firma.

De skriver att "ventilen släpper luften uppåt och åt sidorna." Märkligt dock att det finns en liten springa som riktas rakt ner som släpper ut en kall ström med luft.

Är det något jag gjort fel i montering, eller ska det vara såhär även med nya fresh-ventiler? Golvytan under en ventil, gammal som ny känns märkbart kallare vilket tyder på att mycket av den kalla luften riktas neråt. Huset kör med radiatorer.

Tankar och tips?
 
Ingen ventilations expert men de där stt det släpper ut luften uppåt istället känns konstigt när varm luft stiger . Borde ju innebära att den kallare luften som sugs in ”rasar” ner längs väggen mot golvet oavsett. Eftersom det är kallare luft än inne luften.
 
Ett vanligt scenario är att ventilen ger ca 5 l/s . För att tillgodogöra husets behov av ersättningsluft för den frånluft som evakuerats så behövs rätt många ventiler. Sugs det ut tex 60 liter/s går det åt 10-12 st. Är det färre måste varje ventil släppa in mer luft än vad de egentligen klarar och funktionen blir lidande.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Du har nog som tidigare talare skriver, för högt undertryck till antalet ventiler.
Jag har också dessa ventiler, och dom fungerar som beskrivningen, det blåser inte ur nedre springan, det är ett sug där.
Alla mina ventiler sitter nära bredvid fönsterna, så jag har panelgardiner för att slippa se dom, och minska kallraset närmast.
 
Jag har läst på en del då jag ska bygga nytt ventilation system i sommar. Det är nog som ovan säger. Din nuvarande ventiler får jobba gärnet. Antingen så sänker du mängden luft som går ut eller så installerar du fler ventiler. Det finns uträkningar på hur mycket som ska gå ut. Jag räknar på ca 30 L /S och de ventiler jag kommer installera ger 8,5 l/s och jag räknar med att installera 5 eller 6 stycke. För att slippa kallas och drag.
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Tack för era svar. Jag antar att ventilationsgubben ställde in fläkthastigheten ordentligt när han var här.

Huset är på 145 m2 och vi har 8 st fresh-ventiler, 5 där nere och 3 där uppe. Alla är öppna till max.

Sen sitter det ljudisolering i de flesta då vi höll på att bli tokiga av allt ljud som dessa ventiler förstärker utifrån. När vi låg i sängen kunde vi höra vad grannarna 10 meter bort pratade om, och de pratade INTE högt. Denna ljudisolering (från fresh) borde påverka flödet negativt, har inte hittat nån siffra på detta.


Apropå springan som riktas nedåt, när jag höll handen framför denna blåste det kall luft... hur menar du att det är en sug?

/HLH
 
Det kan absolut vara så att du har ett för högt undertryck. Testa att sänk hastigheten på fläkten. Jag fick rådet av en polare som är ventilationstekniker att sätta in flera ventiler i de stora rummen så belastningen blir jämn. Ex om rummet förväntar sig att ta in 15/l i sekunden. Så är det klokt att sätta in typ 3-4 ventiler om de ger 6L st för då tas dessa 15 l in jämt fördelat på dina ventiler och du slipper kallras.
 
  • Gilla
badaren1
  • Laddar…
Normalt sett klarar man sig på lite lägre ventilationsflöde på vintern när luften är torrare. Tyvärr tar inte reglerna hänsyn till det, utan det ska vara samma flöde året om för att vara godkänt.
Så, testa att ställa ner fläkten lite under de kallaste månaderna och se om kalldraget minskar.
 
Jo men lugn, sänk fläkten rejält på vintern, vi har vår 750 på 30%, samt att den drar ned fläkten till 2% när kompressorn står still.

Vi hade första dagarna när huset var nytt, fläkten stog på 50%, kalldrag, vi stängde alla ventiler utom en på ”rätt” ställe där draget ej stör..men minimalt med kalldrag nu..kör även luftvärmepump på låg fläkt samt spärrade elpatron på FLVP.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Jo men lugn, sänk fläkten rejält på vintern, vi har vår 750 på 30%, samt att den drar ned fläkten till 2% när kompressorn står still.

Vi hade första dagarna när huset var nytt, fläkten stog på 50%, kalldrag, vi stängde alla ventiler utom en på ”rätt” ställe där draget ej stör..men minimalt med kalldrag nu..kör även luftvärmepump på låg fläkt samt spärrade elpatron på FLVP.
Tack för svar. Jag ska kolla exakt hur vår FLVP är inställd. Nibe 310P är ju gammalt skrot i jämförelse med en 750 men jag vet man kan ställa om nån bygel så fläkthastigheten ändras. Kanske kan vi dra ner denna till lägre värde, men man vill ju ändå att badrum och så ska byta luft ganska fort med tanke på imma. Blir till att experimentera lite.

Noterade att på övervåningen sitter en frånluftstallrik i en garderob på 3 m2 med snedtak som inte har någon uppvärmning utan ligger mot kattvind med en vindslucka. Här inne är det ganska kallt under vintertid, kanske 12 grader om det är -4 ute. Är detta begåvat? Borde det inte sitta ett element i detta utrymmet?
 
H hemljuvahem86 skrev:
Tack för svar. Jag ska kolla exakt hur vår FLVP är inställd. Nibe 310P är ju gammalt skrot i jämförelse med en 750 men jag vet man kan ställa om nån bygel så fläkthastigheten ändras. Kanske kan vi dra ner denna till lägre värde, men man vill ju ändå att badrum och så ska byta luft ganska fort med tanke på imma. Blir till att experimentera lite.

Noterade att på övervåningen sitter en frånluftstallrik i en garderob på 3 m2 med snedtak som inte har någon uppvärmning utan ligger mot kattvind med en vindslucka. Här inne är det ganska kallt under vintertid, kanske 12 grader om det är -4 ute. Är detta begåvat? Borde det inte sitta ett element i detta utrymmet?
Kläder fryser inte så lätt, men utrymmet är säkert ett sådant där ventilationen kan minskas en del. Har du tex 140 kvm boendeyta med wc/bad/tvätt är säkert fläkthastigheten ställd på 9 på tranformatorn. Att knappa ner till 7 kan bli lite snålt och v-pumpen vill helst ha minst 100 m3 luft/tim för att fungera bra
 
Fläktläge 3 är väldigt lågt även om det är 170 W fläkt i de senare årsmodellerna. Skulle absolut inte sänka mer. Vad ger det för förångnings- och avluftstemperaturer? (kanal 04 och 05). Yta i huset?

Har en liten radiator i klädkammaren med frånluftsventil. Dock är den rejält dold bakom väskor och kläder så frågan är om den gör någon nytta. Har aldrig upplevt det som kyligt i klädkammaren. Kanske isoleringen behöver ses över?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.