Om det är något jag önskade att jag hade kompletterat med på högskolan så hade det varit hållfasthet. Jag brukar tro att inget ska hålla så det blir lätt jobbigt när något ska byggas.

Vi ska sätta upp en klädstång mellan två väggar. Stången är en rund ihålig sak av någon lättare metall. 25 mm i diameter.

Jag har läst lite andra trådar i ämnet men det har oftast rört sig om lite längre avstånd och halvtunga saker. I vårt fall är det 139 cm och det ska hänga skjortor. Det eventuellt tyngre som hänger där blir någon kavaj. Jag gjorde ett ovetenskapligt experiment och räknade ut att om man knör den full med 50 skjortor så väger det upphängda 18 kg. Det blir inte fallet i praktiken men då vet jag åtminstone maxgränsen för pålagd vikt.

Tanken är att fästa det i respektive vägg med typ en sådan här https://bolist.se/produkt/rorhallare-aluminium-33145-millers-till-25mm-ror-25mm-2st/ eller https://www.hornbach.se/shop/Rorhallare-351-25mm-mattkrom-2-pack/7591676/artikel-detaljer.html Där jag helst skulle ha den med tre skruvhål per fäste.

Det jag egentligen mest vill veta är om jag ens behöver oroa mig för belastning på stången respektive fästena och om man bör ha fästet med tre skruvhål?
 
M
Skruva i reglar så håller det, eventuellt så ger skenan vika före fästena,
Du kan ju lägga lite tryck på stången o känna efter, svårt att svara på, mer en att du får testa :)
 
Vi har MDF (heter det va?) i typ hela huset som yttersta lager så jag gissar att det kommer sitta rätt bra.
 
Ska man räkna på det måste man veta elasticitetsmodulen för rörets material. Ett 25 mm stålrör med godstjockleken 2 mm och längden 1,4 meter som belastas med 18 kg jämnt fördelat över hela stången böjer ner max 2,6 mm. Så starkt är antagligen inte ditt rör. Min egen erfarenhet av klädstänger är att de sällan klarar längre spännvidd än ca 600 mm. Lasten på väggfästena är minimal, ca 10 kg per fäste.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Jag ska utföra ett ovetenskapligt test sen. Jag lägger stången på två stolar och hänger på så mycket som maximalt får plats. Om den klarar det någorlunda så borde den klara den förväntade användningen som är minst 20% lättare.
 
Fadai
Bara sätt upp det, du kan säkert hitta värre saker att oroa dig för. Det kommer att hålla. Har alla mina klänningar, byxor o skjortor på en stång m 1 skruv i varje ände, o jag har mååånga klänningar.
 
Tror nog röret blir begränsningen...
Själv köpte jag ett rejälare rör och svetsade egna fästen så jag tror nästan jag kan hänga i det själv trotts nästan 2m spännvidd.

Robust upphängningsrör med eget svetsat fäste och kläder i en garderob, nästan 2m spännvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur tjockt är godset och vad är det för material?
25mm är ganska litet, med största sannolikhet är det 1mm gods, då blir det nog inte så bra.

Gå upp till 34mm och 2mm så kommer det bli kanon.
 
M
Eventuellt sätt upp ett mittenstöd
 
Jag har 2 klädstänger i vår klädkammare på exakt 140cm. Använder en 25mm klädstång och sådana fästen som du vill ha. Fastskruvat i osb! Fästena är minsta problemet...

Stången däremot sviktar en del, men då har jag den fullsmockad och med mycket tunga kläder som tröjor, hoodies, skjortor mm. Även morgonrock och kavajer, dock hänger dessa närmre väggen!

Tanken har hela tidenvarit att ha ett mittenstöd, men det har inte blivit av! Men det har hållt i fem år iaf.... :D

Så du kan nog lugnt göra som du tänkt, för håller gör det. Men det kommer att svikta lite i mitten...

Frugans är det dock inga problem med. Men det är ju tunnare tyger på deras klänningar och blusar och allt vad det nu är som hänger där!
 
C crazytok skrev:
Jag har 2 klädstänger i vår klädkammare på exakt 140cm. Använder en 25mm klädstång och sådana fästen som du vill ha. Fastskruvat i osb! Fästena är minsta problemet...

Stången däremot sviktar en del, men då har jag den fullsmockad och med mycket tunga kläder som tröjor, hoodies, skjortor mm. Även morgonrock och kavajer, dock hänger dessa närmre väggen!

Tanken har hela tidenvarit att ha ett mittenstöd, men det har inte blivit av! Men det har hållt i fem år iaf.... :D

Så du kan nog lugnt göra som du tänkt, för håller gör det. Men det kommer att svikta lite i mitten...

Frugans är det dock inga problem med. Men det är ju tunnare tyger på deras klänningar och blusar och allt vad det nu är som hänger där!
Som det ska vara ;)
 
@xLnT Det är överblivna stänger från när dom byggde huset. Hänger liknande i barnens garderober men där lite kortare och även med mittenfäste från en hyllkonsol. Det är nån slags lättmetall och som du tror så kan det nog vara 1mm enbart.

@Zolt mittenstöd blir tvyärr inte så bra. Det ska hänga två stycken ovanför varandra. Så den undra skulle behöva stöd från golvet och den övre skulle behöva från taket men den ska inte sitta så högt att det blir rimligt.

@crazytok Det låter ju liknande. Jag ska dock inte ha några tunga kläder utöver en kavaj som jag inte kommer att ha i mitten. Mer eller mindre bara skjortor och dom väger inte så mycket.

Jag la som jag sa i tidigare inlägg stången mellan två stolsryggar och 140 cm avstånd. Sen proppade jag den full med saker och kavajen på mitten. Den kan möjligen se ut att svikta lite lite men inget som ser märkligt ut. Dessutom mycket mer saker på den än vad jag rimligen kommer hänga väl uppe i garderoben.

Jag hade ju såklart kunnat köpa två nya stänger. Är mest att vi har två överblivna och det kändes rimligt att använda dom. Men det är ju såklart inte bra att vara dumsnål.
 
Dåså, vad väntar du på? Upp med dom din latmask!! ;)
 
Frugan ska bara vakna så vi kan åka och handla fästen :sleep::rofl:
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.