Förstår mig inte på den här frysen asså!

Nu har jag haft frysen avstängd i två dagar och efter det loggat tempen var 30.e sekund under två dygn.
Glömde av mig en gång och öppnade dörren, det är förklaringen till den lilla peaken.
I övrigt tycker jag det verkar som att den håller kylan ypperligt..
 
  • Temperaturloggningsgraf över två dygn för en avstängd frys med en liten temperaturtopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får väl åka och hämta mina frysvaror igen och hoppas på att det var en engångshändelse..
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Nu är det tid igen. Vet inte om jag ska chansa på att byta avfrostningselementet?
Jag fick tag på en EUC3107 istället. Ser estetiskt lika dan ut men saknar "frost free" funktion. Känns som denna modell är mer driftsäker?
 
Har köpt en begagnad husqvarna qt3149w, både kyl och frys och när jag startar frysen så är det likadant problem som många andra i tråden beskriver. Den håller en temperatur på -11 till -13 som bäst. Jag har läst tråden 2 gånger och vill ha lite klargöranden.

Jag har tagit av innerväggen men inte taket. Jag kände då att fläkten startade efter att dörren varit öppen ett tag. Vet inte hur mycket en fläkt ska blåsa men den blåser i alla fall, så därför tog jag inte bort innertaket och kollade vidare. Flänsarna man ser genom är rena utan snö eller is. Den har ju inte varit igång mer än en dag så det har väl inte hunnit hända så mycket.

Jag ska prova låta den stå i 48 timmar för säkerhets skull om det kan vara isbildning någonstans

Men förstår jag rätt, om fläkten går men den inte orkar kyla till inställd temperatur så är det mest troligt läkage av köldmedia?
 
A
Det är rätt uppfattat
 
Då har min Husqvarna QT3149A frys blivit gammal och larmade en natt för hög temperatur.
Har kollat att fläkten går då man öppnar dörren på glänt, det är OK.
Lyste med lampa in på lamellerna och endast lätt vita, såg ej igenfruset ut men har ändå frostat av länge och fick knappt 0.5 liter vatten, samlade upp det i en bytta därbak därav vet jag.

Sätter i sladden igen och kompressorn startar men den klarar inte kyla ned till -19 grader trots att kompressorn går hela tiden.
Köldmedieläckage? Om jag väljer att ta hit en reparatör för att felsöka och ta in pris på vad kostar att reparera, vad ska bytas isf förutom den del som han då ev. hittar läckage på? Kompressor, torkfilter, evaporator? Något mer?
Kan jag som amatör göra något mer själv för att lokalisera felet? Kan jag läcksöka själv tex (R600A i denna står det)?

Tror skåpet är från 2008, men då det är svart samt står jämte ett kylskåp i samma serie så vill jag gärna laga det och få ut några år till om det är ekonomiskt försvarbart. Det står Made in Sweden i skåpet så det klingar bra i mina öron.

Om jag ska byta mot nytt som har lång livslängd samt tillgång till reservdelar även > 10 år, vilket märke ska jag titta på då?
Läste något om Liebherr längre upp. Utmärker de sig på något sätt, mer än på högt pris då .....
 
A
Finns inga konsumentskåp i dag som håller9 år
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Jag fick tag på en EUC3107 istället. Ser estetiskt lika dan ut men saknar "frost free" funktion. Känns som denna modell är mer driftsäker?
Är min slutsats korrekt?
 
Ytterligare en liten fråga i denna långa och mycket informativa tråd, nu gäller det vår Husqvarna QT3120X från ca 2003.

Funkat fint överlag, har för mig att ett kretskort fick bytas för ca 10 år sedan (eller om det var kylen jag minns inte). Dock började frysen konstra litet för ca fem år sedan med att hålla kylan, displayen visade kod för att tillkalla servicetekniker ("fyrkant").

Problemet löstes genom avfrostning men återkommer ca en ggr per år och typiskt på sommaren. Avfrostade den nyss igen, 1,5 liter vatten samlades upp i en kastrull vid sidan om (som andra sagt så blir det översvämning om man inte leder ut vattnet i separat kärl).

Funderar på om det kanske är gummilisten som börjar bli litet otät med tiden? Frågan är om man kan byta den där listen själv eller om det behövs servicetekniker. Ska även försöka kolla om självavfrostningen funkar men det tror jag nog, inom vissa gränser då. Det öppnas och stängs en hel del också och ibland har det hänt att man slarvat med att stänga dörren och då blir det ju bekymmer såklart för maskinen.
 
A
Fyrkant är antingen avfrostnkngselementet eller någon av sensoererna
 
electroluxaren skrev:
Fyrkant är antingen avfrostnkngselementet eller någon av sensoererna
Tack för värdefull info! Kanske läge att dra hit en servicetekniker då för att kolla upp desa komponenter. Fast "fyrkanten" återkom inte efter avfrostning och driftsättning, allt ser normalt ut nu det var när hela kylpaketet var en isklump som det blev "fyrkant". Termostaten på -20, verifierat med IR-termometer med +/- någon grad på olika ytor bak i frysen. Den nådde denna temp på 5 timmar från +25 i normalt frysläge ("action freeze" ej aktiverat). Inga felindikationer alls.
 
A
Du får ju se hur länge det håller i sig.
Meddela därefter vilken fyrkant som visas, uppe, nere vänster eller höger.
 
Det var uppe, kom fram en stund efter att jag avaktiverade piplarmet för varm temp i frysen och den kämpade med att försöka hålla -7 ca på action freeze.
 
A
Vänstra eller högra rutan?
 
Minnesbilden är inte 100% men jag tror det var vänstra. Händer det igen så vet vad vad jag ska lägga på minnet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.