Jag har tänkt att bygga en bastu i en källare med betongvägg och puts, huset är byggt 1939. Ska lägga klinker på betonggolvet men vill inte ha träpanel utan skulle helst bara måla på putsen och sedan ha ett par brädor som ryggstöd för inser att det nog inte är så skönt att ha ryggen direkt mot varm puts. Huset dränerades för 3 år sedan men nertill på väggen mot golvet har putsen börjat släppa lite. Kan man göra så här eller kommer det bli problem med väggen? Inser att det kommer gå åt mer energi för att värma upp bastun men finns det andra risker, t ex med fukt? Ett alternativ är att jag sätter kakel på väggen, är detta bättre? Behövs det då nåt tätskikt?

Se också bild på taket, behöver jag sätta något annat på eller funkar det som det är? Höjden är bara drygt 200cm så kanske nåt över aggregatet?

Har också en ventil ut på väggen, räcker det med denna och sen att ha en springa under dörren ut till rummet?

Har också tänkt att ha kvar fönstrena som de är, funkar det eller bör man byta dessa?

Många frågor, hoppas nån kan hjälpa mig med nåt iallafall

Johan
 
  • Källarrum med vitmålade putsväggar, ett fönster och vitmålat tak före omvandling till bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt tak i källare med synliga målade träbjälkar och elkablar, med spår av fukt och ålder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med vitputsade väggar och träbänk, klinkergolv, kylskåp, avtagen puts vid golv, tänkt bastuombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, försöker svara lite efter vad jag om fram till vid mitt bastubygge
J Joisch skrev:
Kan man göra så här eller kommer det bli problem med väggen?
Det borde inte bli problem med väggen. En bastu brukar vara husets torraste rum. Även om man blöter ner medans man badar så torkar den upp snabbt pga värmen.
J Joisch skrev:
Inser att det kommer gå åt mer energi för att värma upp bastun men finns det andra risker, t ex med fukt?
Ja, det behövs kraftigare aggregat, mer effekt/energi för att värma. Putsväggarna i sig tål värmen/fukten. Men det tar längre tid att värma bastun.
J Joisch skrev:
Ett alternativ är att jag sätter kakel på väggen, är detta bättre?
Ja, det gjorde jag på en vägg som var direkt mot betong. Det blir ju snyggare och motverkar kanske lite putssläpp längst ned ?
J Joisch skrev:
Behövs det då nåt tätskikt?
Nej, bara "öppen" primer så fukt kan vandra.
J Joisch skrev:
bild på taket, behöver jag sätta något annat på eller funkar det som det är?
Där skulle jag sätta ett tätskikt (bastu-papp) + luftspalt + panel så fuktig luft inte tränger upp i mellanbjälklaget.
J Joisch skrev:
ventil ut på väggen, räcker det med denna och sen att ha en springa under dörren ut till rummet?
Nja, man bör ha både till- och från- luftsventiler till samma utrymme. Annars kan ventilationen antingen utebli eller bli för forcerad. Till-ventil under kamin eller dörrspalt om den är nära. Ut-ventil på motsatt sida ganska långt ned, samt även en öppningsbar ventil högt upp (som ventilerar när man inte badar).
J Joisch skrev:
Har också tänkt att ha kvar fönstrena som de är, funkar det eller bör man byta dessa?
Fönster i bastun ?! Det borde fungera. Men mycket energi strålar ut från så stora fönster. -> Större kamin....
 
  • Gilla
Joisch och 1 till
  • Laddar…
Tack för dina svar largab!

Finns det någon mer fördel med att sätta kakel på väggen istället för att behålla putsen förutom att man motverkar eventuellt putssläpp? Kanske iofs är lättare att hålla rent jämfört med en målad putsvägg?

Gällande fönstrena så kanske det kan vara en idé att byta de gamla glasen mot nån typ av glas som inte släpper ut så mycket värme för känns som att det ändå kommer gå åt en del energi för att värma upp bastun.

Vad gäller taket så låter det som en bra plan, det enda problemet är att det inte är mer än ca 2-2,1 m högt till taket idag så frågan är hur mycket det bygger på? Man vill ju gärna kunna gå raklång inne i bastun :)

Johan
 
  • Gilla
Prbus
  • Laddar…
borde inte vara någon problem att sätta i nya glas i fönstren. annars behåll fönstren och sätt igen gluggen med glasblock? så får du insynsskydd också. dvs utifrån sett: fönster, luft, glasblock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.