lopec
Eller?

Nu när våren närmar sig (bara 30cm snö kvar på gräsmattan nu innan tjälen börjar ge med sig) så är det dags att fundera på installation av fiber/bredband. Just nu kör vi med 2st 4g-surf...

Ställer frågan om det är någon därute på forumet som har anslutit sig till radiofiber-MicroNät?

Har relativt fri sikt till sändaren här i stan, så det vore kanske en intressant lösning, men vill gärna höra från någon som använt tjänsten ett tag hur det ser ut med driftsäkerhet, upp/ned-hastigheter och responstid...

Kan vi slippa gräva i gräsmattan så vore vi glada, men annars finns leverantör av stadsnät nära och bra.
 
Redigerat:
lopec
Prisjämförelse:
MicroNät:
Anslutning/Installation: 4950:- (Efter RUT)
Månadskostnad:399:-
Hastighet: 100/??

Stadsnät
Anslutning/Installation: 9990:- (Om man tecknar 500/500 i 24månader..)
Månadskostnad: 309:-
Nätavgift: 199:-
Hastighet: 500/500
 
Hade kört på stadsnätet, stabilare och snabbare.
Nergrävningen i gräsmattan är ganska smidigt och syns typ i någon vecka sedan
 
lopec
Hastigheten 100 skulle räcka gott för oss ( iallafall i nuläget ) mer responstiden som oroar mig...

(om det är hundra upp, lyckas inte få ett klart svar från leverantörern vad man kan vänta sig för upphastighet :D )
 
när jag fick fiber indraget så tryckte de slangen under gräsmattan , så ingen åverkan på gräset

t
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Kör det inte själv men har vänner som är ansluten till MicroNät och de är nöjda. De har väldigt öppet och nära till sändaren. Själv har vi fiber och som @Johannes Carlsson skriver så är det väldigt liten åverkan på gräsmattan.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
lopec
Fick jag välja helt fritt så skulle det bli fiber, men enklare installation om radio fungerar okej, slippa gräva (enligt anvisningarna så ska det grävas, inte skjutas in under mattan?) ca 7+5+3 meter med böjningar. Och sen få in boxen i garaget för vidare kopplingar inne.

Har fri sikt, men ca 4km till sändaren så tror nog att det är klart godkänt, men vore nice att höra från någon som har det installerat hur det fungerar rent driftmässigt och latens, uppladdningshastighet etc.
 
Börja med att kolla upp vilken teknik som används för radiolänken.
TDD/FDD, frekvens mm.

Utifrån det kan man säga om det är vettigt eller ej.
 

Bästa svaret

Jag har deras radiolänk i sommarstugan (Getbergets mast i Fränsta). Har fri sikt till masten osv. Fungerade hur bra som helst hela förra sommaren. Hade ett avbrott som varade någon timme vad jag kommer ihåg. Hastigheten var runt 95 mbit både upp och ner de gånger jag mätte. Responstider är längre än med fiber. Det är väl främst vid spelande som det har betydelse.

I mitt fall hade jag endast 4G som alternativ och där går det inte ens att jämföra, radiolänk är stabilare och snabbare (iaf hos oss). Hemma har jag fiber och kan man få det till vettiga pengar så är väl det mest flexibelt.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Jag tycker inte att prisskillnad och gräsmatteåverkan är skäl nog att inte välja fiber. Trådlöst kan fungera hur bra som helst tills det inte gör det längre... Nu vet jag inte hur er användning ser ut, men kanske det så småningom blir aktuellt med två simultana 8K-strömmar? Jag hade lätt valt fiber. Installationskostnaden är dessutom relativt låg.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Jag tycker inte att prisskillnad och gräsmatteåverkan är skäl nog att inte välja fiber. Trådlöst kan fungera hur bra som helst tills det inte gör det längre... Nu vet jag inte hur er användning ser ut, men kanske det så småningom blir aktuellt med två simultana 8K-strömmar? Jag hade lätt valt fiber. Installationskostnaden är dessutom relativt låg.
Beroende på vad det är för radio så kan den ju prestera ungefär lika bra som ett normalt abbonemang i stadsnätet. Finns ju inget som säger att man inte kan ansluta fiber senare om det nu absolut behövs.

Men jag hade också valt fiber, men mitt usecase är garanterat annorlunda mot trådskaparens :)

Det finns faktiskt de som inte har behov av fiber.
 
Misstänker att det är ServaNet du har som stadsnät. Då kan du få 100/100 för 294 inkl nätavgift efter bindningstid. På fem år ger det då

9990 i installation
309X24 i bunden abb. kostnad 24 månader
95x36 i rörlig abb. kostnad
199x60 i nätavgift

9990 +309x24 +199x60 + 95x36=32766

Med Micronät så kostar deras obundna 100 mbit 599 per månad. Det framgår inte om det går att få bundet pris efter 2 år så jag har räknat med det obundna priset
4950 i installation om du har Rut att avvara
309x24 i bunden avgift
599x36 obunden avgift
4950 + 399x24+599x36=36090

Fibern bli alltså billigare totalt sett på ca 4 år. Sen är det "vinst" plus att du får en betydligt högre hastighet de första åren
 
Såg inte förrän ovan uträkning att det finns en nätavgift för fibern. Vad är det för tokerier? Vi betalat 897 kr kvartalet för 100/100, that's it — ingen nätavgift... Wait a minute, nu när jag tänker efter så minns jag att vi betalade nätavgift för länge sen, men numera är den inbakad i abonnemanget. 508 kr/månad i två år, rena rånet.
 
N NoiseMaker skrev:
Såg inte förrän ovan uträkning att det finns en nätavgift för fibern. Vad är det för tokerier? Vi betalat 897 kr kvartalet för 100/100, that's it — ingen nätavgift... Wait a minute, nu när jag tänker efter så minns jag att vi betalade nätavgift för länge sen, men numera är den inbakad i abonnemanget. Skapligt dyr månadskostnad...
Antingen debiterar nätägaren leverantörerna eller slutkunden, men nätavgift har funnits sedan första stadsnätet.
 
lopec lopec skrev:
Hastigheten 100 skulle räcka gott för oss
Det är den typen av antaganden som gör att man ibland måste betala flera gånger för saker istället för att köpa rätt från början.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.