D David__P skrev:
Med Elektriker certifikat menar jag såklart yrkesexamen man får efter gymnasiet vilket då gör att när man börjar jobba på en el firma så blir en auktoriserad elinstallatör
Ja just det. Troll
 
J Johan456 skrev:
Ja just det. Troll
Vänta här lite är man troll när att man startar sitt första konto och börjar skriva på olika trådar? för att man vill försöka hjälpa personerna?
 
Vad menar du då med inlägg #15?
 
JanneJanne123
D David__P skrev:
Men nej du måste inte ha samma färg men rekomenderar att ha samma då det blir lättare att fixa ifall något blir fel. Glöm inte häller att göra alla beräkningar så att du inte kortsluter system så att JFB utlöser hela tiden.
Var det hjälpsamt? Vad blir lättare att fixa av att färgerna är samma och hur hjälper beräkningar mot kortslutning?
 
Låt oss ta det lite lugnare. David är ny medlem. Jag har skickat ett PM med lite förklaringar om hur elforumet här fungerar. David kan säkert komma att bli en medlem som bidrar till forumet.

/moderator
 
  • Gilla
Klas Kalas och 5 till
  • Laddar…
Jag kan ju även tala om att det "elcertifikat" som man kan få ut efter sin yrkesutbildning är ett papper av mycket lågt värde. Under alla år på div "positioner" inom yrket har jag ALDRIG sett eller hört talas om att någon efterfrågat certifikatet.
 
Trådskaparen här...
Det var ju ett jävla liv det blev här då! ;-) Jag är väl medveten om reglerna, jag har begränsad behörighet men jobbar inte så mycket med vanliga installationer OCH inser min begränsning.
Nu förstår jag att David är ny på forumet, hjärtligt välkommen! Du har helt rätt i ditt påpekande, man får inte ens dra kanalisation utan behörighet. Men det om du skall ifrågasätta behörighet i alla inlägg där det verkar oklart så får du att göra! ;-) ;-) ;-)
 
Någon gång runt eller före milleniumskiftet (1995) bytade obruten fas färg från Svart till Brun, se fördragna rör.
Drar man själv använder en del elektriker Orange och Vit som bruten fas / tändtråd.
Men då fler och fler använder fördragna rör så får man använda Svart o Grå som bruten fas / tändtråd.
Tyvärr tillverkas inte fördragna rör med med lämplig färger på tändtråd för installation i villor ??! Varför?:worried:
 
Redigerat:
För att det inte spelar nån roll vilken kulör du använder så länge det inte är blå eller gul/grön. Blir svårt att standardisera trettielva olika viljor och behov.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.