Nybliven husägare. Har fått en bokning från Simab i brevlådan att dom vill komma och rensa(eller in dom använde ordet sota) ventilation och imkanal vilket dom rekommenderar att man gör vart 3e år eller så. Försöker dom suga ut pengar eller är det något man absolut ska göra med jämna mellanrum vare sig man märkt av problem eller inte?

Jag har faktiskt lite frågor angående ventilationskanalerna vad som är kopplat ihop med vad osv, brukar man kunna få lite allmän hjälp sådär som på en överlåtelsebesiktning eller skickar dom en praktikant som bara har i uppgift att trycka "on" på en rensmaskin?
 
  • Gilla
tim19
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Det där är nog troligen bondfångeri. Det brukar komma sådana lappar och telefonsamtal om just "sotning". Tag kontakt med en välrenommerad ventilationsfirma på eget initiativ som du själv söker upp. Alternativt läs på och ställ frågor här så borde det gå att få ett rätt bra hum om systemet på egen hand. Själv är bäste dräng.
 
Nja om man läser artiklarna så handlade ju bluffen om att lappar gick ut kommuner där dom inte fick jobba? Nu har ju Simab avtal i Malmö så känns inte som bluff just på det sättet.

Däremot så är ju min grundfråga, behöver man rensa/sota ventilation med jämna mellanrum som man gör service på bilen eller är det först när man upptäcker problem som man kör en rensning? Avloppen tex tänker jag inte köra spolning av förrän dom eventuellt verkar fungera dåligt. Eller möjligtvis var 10e-15e år eller så.
 
Mitt FTX är nog 10 år nu. Jag har inte gjort mer än bytt Ute-luftsfilter 1 g/år, dammsugit frånluftsfilter 4ggr/år. Dammsugit frånluftsventiler vart 3e år kanske. Dammsugit lite upp i frånluftkanalerna också det man kommer åt.
Tittar jag in i tilluftkanalerna så är de fortfarande helt rena (F7-filter på Uteluften). Lite damm i frånluftskanaler gör ingenting.

Imkanalen har vi inte "sotat" / rengjort på de 15 åren vi bott i huset. Fett-filtret i fläkten får man ju rengöra 2-3 ggr per år.

Jag väntar alltså tills det blir problem ..... vilket jag tror att det aldrig blir.
 
Artiklarna var mest som exempel på att det förekommer bondfångeri just kring sotning av ventilation. Och Simab verkar ha betett sig fult tidigare. Så mest en liten heads-up.
 
Fulkemisten
Ja typ så. Ett företag som hör av sig och säger att du behöver en tjänst som de tillhandahåller behöver troligen själva något, t ex dina pengar till minsta möjliga insats. Ventilation är inte raketforskning, vissa verkar sko sig på de som tror det. Kanske behöver du rengöra systemet, kanske inte. Ta reda på ditt behov före att du beställer en tjänst bara för att.
 
Förr var det lagkrav att sotare skulle rengöra imkanaler i småhus. Det kravet är borttaget sedan många år. Det finns också krav på obligatorisk ventilationskontroll i bland annat flerfamiljshus. Mindre nogräknade företag utnyttjar småhusägares okunskap om att kraven på rengöring av imkanal respektive ventilationskontroll inte gäller småhus och skickar ut brev med erbjudanden som är formulerade som om de utför något som är obligatoriskt. Det här är ett återkommande problem.

Behövs det då? Nja, i ett småhus kommer du långt med det du gör vid en normal storstädning. Se till att rengöra filtren i köksfläkten regelbundet. Dammsug ventilationsdon och rengör eventuella filter osv. Se till att inga fåglar eller andra djur flyttar in i ventilationskanalerna.

Har man mer avancerade system för mekanisk ventilation så är det möjligen mer befogat med någon form av underhåll, men det kan man nog läsa om i manualen till utrustningen.
 
ok tack för alla svar då skippar vi det!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.