Beror ju på hur stort värmesystemet är. Men för en normal villa är det nog en vanlig storlek.

Fallet med luft i ett element och utsläpp av vatten är klassiskt för trasigt exp. kärl.

Om luftblåsan ör trasig så fylls hela kärlet med vatten. Vid en minimal volymökning när systemet blir varmt går trycket upp enormt. Volymökningen kan bara tas upp av att rören ökar sin diameter lite av trycket. Då öppnar säkerhetsventilen. När temp. Sjunker så minskar trycket. Det blir vacuum. Och luft sugs in via kopplingar. De är vattentäta men inte gastäta. Sedan upprepar det sig.
 
Kan man kolntrollera om kärlet är trasigt på något enkelt sätt utan att tappa ur vattnet ur systemet?
 
ja som sagt ovan, tryck in nålen i luftventilen (precis som på ett bildäck) och släpp ut luft. KOmmer det även ut vatten är membranet trasigt.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
joakim_j joakim_j skrev:
Kan man kolntrollera om kärlet är trasigt på något enkelt sätt utan att tappa ur vattnet ur systemet?
Läs mitt inlägg #1.


Stickan
 
OK, man trycker in den med en liten skruvmejsel eller något? Ingen risk att man pajar något?
 
Stickan56
joakim_j joakim_j skrev:
OK, man trycker in den med en liten skruvmejsel eller något? Ingen risk att man pajar något?
Använd pekfingret.
Det samma typ av ventil som du har på bildäcken.

Stickan
 
OK, jag har aldrig släppt ut luft ut mina däck faktiskt :) Det brukar liksom lösa sig av sig själv :D Jag har skickat vidare till min vän, han skall testa när han kommer hem. Fortsättning följer...
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Då är det väl dags att prova/lära sig hur det går till.

Min far visade mig och min bror hur man släpper ut luft ur bildäcken redan när jag var i 5-6-årsåldern. Det ångrade han bittert... En morgon när han skulle iväg till jobbet, kom han tillbaka in i huset igen. Skogstokig! Jag och brorsan hade övat upp våra färdigheter kvällen innan och luften var ur i alla 4 hjulen ;)
 
  • Gilla
Peter4321 och 4 till
  • Laddar…
Det går att pumpa in luft via ventilen också, om inte blåsan har punktering. Svårigheten ligger i att veta hur högt tryck det skall vara i dosan när systemet är fyllt.

En ovanligare variant av felet är för högt tryck i kärlet. Om ”fotbollen” där inne har så högt tryck att inget vatten kan trycka sig in så blir systemet lika stumt som när den är trasig.
 
Uppdatering! Min vän har nu testat. Det pyser bara ur luft ur ventilen. Så vad kan det vara då? Alldeles för högt förtryck som @hempularen sade?

Jag frågade också hur mycket vatten som kommer per dygn. Ca en liter, ibland mer, ibland mindre.
 
Varifrån kommer vattnet? Är det från säkerhetsventilen för varmvattenberedaren så är det helt normalt... I en elpanna/värmepump med integrerad beredare brukar spilledningarna från båda säkerhetsventilerna gå till samma ställe, så det kan vara svårt att se varifrån vattnet kommer.
 
Stickan56
joakim_j joakim_j skrev:
Uppdatering! Min vän har nu testat. Det pyser bara ur luft ur ventilen. Så vad kan det vara då? Alldeles för högt förtryck som @hempularen sade?

Jag frågade också hur mycket vatten som kommer per dygn. Ca en liter, ibland mer, ibland mindre.
Då skulle jag kolla förtrycket i blåsan.
Se inlägg från MathiasS #8.

Stickan
 
Fulkemisten
Vad ska förtrycket ligga på? Jag borde också kolla mitt kärl...
 
Stickan56
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.