Hej! Ska nu flytta/byta ett fönster pga helrenovering, inkl köksbyte. Fönstret är i köket. Gamla fönstret hamnar en bra bit under bänkskiva och ovan hällen så det måste flyttas enligt bild. Huset är byggt på 40talet, två våningar, med stående plank och mexi-tegel.

För att flytta fönstret.. vågar man kapa rakt av utan en ny överliggare? Det är ont om plats. Som alternativ kan jag skruva fast en lång regel(45x70) på insidan(ska isolera lite). Det gamla hålet ska fyllas med motsvarande plank.

Det givna svaret är att det ska dimensioneras, överliggare ska dit osv men ser ni några andra alternativ?
 
  • Köksrenovering med ett fönster som är delvis täckt av stående plank, inne i ett hus från 40-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte som inte bygger inåt rummet.
 
J justusandersson skrev:
Inte som inte bygger inåt rummet.
Hur menar du då?
 
Det går att göra en avväxling (balk + stolpar) som skruvas från insidan i plankstommen. Det är inget jag vill rekommendera, men eftersom du efterlyste alternativ.
 
Jag ser inga problem i att fylla uigen gamla fönstret med fullånga stående plankor lika de gamla och såga upp och avväxla det nya fönstret enligt konstens alla regler. Det är bara vanligt träarbete.
 
Säger som heimlaga, vanligt snickarjobb. Jag ser mer problem att få ihop fasaden med mexiteglet snyggt, om det nu ska vara mexitegel i fortsättningen också.....?
 
Tack för svaren! Jag kommer göra en variant av avväxling, jag är alltid nojjig när det kommer till bärande(?) delar och vill få lite kritisk granskning. Mexi-tegel ska det fortsatt vara, har köpt färgat mexibruk för att få det så osynligt som möjligt. Och murma-balkar.
 
Ett högt plattjärn på insidan som du borrar massa hål i och fäster över fönstret. Bygger minst inåt rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.