Japp, kylslinga i sidan. En bult hade rostat av men plåten såg fin ut så har bara svetsat på en ny bult. Dock så va kylslingan frostsprängd på ett ställe men de har jag hårdlödat och provtryckt med inkommande kommunalt vatten så de är tätt.
 
Problemet brukar vara packningsmaterialet. Min panna hade ingen kylslinga, men jag behövde byta en del plåt på båda sidorna, på grund av långvarigt läckage.
 
Kul med fler vedeldare (y)

Angående godset i acktanken ska de nog inte vara några problem, men man skulle ju vilja veta vad den är provtryckt för?!

Borös alla tankar var tidigare gjorda av 2mm gods, men de ändrade senare till 3mm på de större(tror det var 3kbm och uppåt) just bara för hanterbarheten. Blir ju lite sköra att lyfta/hantera i den storleken med så lite gods. Kolla bara att det inte är några rostangrepp!
 
Försök att räkna på hur det kommer att fungera med 10m³ vatten och förhållandevis liten panna. Till exempel, grov uppskattning, det kommer ta 7 fyllda vedmagasin på rad att ladda tanken helt med värme. Hur ofta är man hemma och kan fylla på 7 gånger på rad?

Men säg att man ska resa bort en vecka, då kan man elda två påfyllningar varje kväll veckan innan för att ha en rejäl buffert på resveckan.

Och om du räknar med att byta till en större panna i framtiden så är det helt rätt med 10m³. Men du måste isolera den till överdrift.

Kommer du få bra pris på den? Eller kan du köpa en ny 5-6m³ tank för samma slant?
Finns det manluckor och andra tråkiga anslutningingar med bultad fläns och gummipackning?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Problemet brukar vara packningsmaterialet. Min panna hade ingen kylslinga, men jag behövde byta en del plåt på båda sidorna, på grund av långvarigt läckage.

Ja packningen byts självklart på bägge sidor!
 
S sandstrom skrev:
Kul med fler vedeldare (y)

Angående godset i acktanken ska de nog inte vara några problem, men man skulle ju vilja veta vad den är provtryckt för?!

Borös alla tankar var tidigare gjorda av 2mm gods, men de ändrade senare till 3mm på de större(tror det var 3kbm och uppåt) just bara för hanterbarheten. Blir ju lite sköra att lyfta/hantera i den storleken med så lite gods. Kolla bara att det inte är några rostangrepp!

Ja ved är fint, lite tungjobbat i nuvarande hus dock. En ctc 265b mot 750 liter. Mycket spring i pannrummet

Ja de hade inte gjort nåt men ska höra med tillverkaren idag tänkte jag och se om dom kan ge ytterligare besked.
Men de låter bra angående godset i tanken, vart lite nojig..

Ja de ska inspekteras grundligt innan köp!
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Försök att räkna på hur det kommer att fungera med 10m³ vatten och förhållandevis liten panna. Till exempel, grov uppskattning, det kommer ta 7 fyllda vedmagasin på rad att ladda tanken helt med värme. Hur ofta är man hemma och kan fylla på 7 gånger på rad?

Men säg att man ska resa bort en vecka, då kan man elda två påfyllningar varje kväll veckan innan för att ha en rejäl buffert på resveckan.

Och om du räknar med att byta till en större panna i framtiden så är det helt rätt med 10m³. Men du måste isolera den till överdrift.

Kommer du få bra pris på den? Eller kan du köpa en ny 5-6m³ tank för samma slant?
Finns det manluckor och andra tråkiga anslutningingar med bultad fläns och gummipackning?

Enligt Baxi själva säger så borde de räcka med ca 4 pannor för att ladda tanken med ett litet litet värmeuttag under tiden. Men de kanske är grov överskattning?

Men ja, tanken är ju inte att behöva elda en brasa i veckan, då behövs större panna. Tanken är att kunna elda en brasa nästan när som helst samtidigt som man kan ha en buffert på nån vecka kanske om man ska iväg!

I nuläget är de inget jag planerar med större panna men de vet man ju aldrig!
Ja välisolerat kommer de bli!

Skulle säga de är skapligt pris, 5000 innan jag prutat. Svårt att se hur man kan få en tank modell större för dom pengarna ny..
Ja bultad manlucka finns tyvärr men tänker de inte borde va nåt problem att få tätt. Ny packning och låsmuttrar. Men den ska inspekteras ordentligt först!
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
risken med för stor tank är väl att man kanske bara får en tank som är fisljummen om man eldar ibland. Annars blir det ju att man får boka två kvällar i veckan då man eldar upp tempen.
Annars blir ju det sporadiska eldandet själva shunten och man tappar vitsen med tanken.
 
Därav mycket höga krav på att inkoppling och flöden blir bra, som måste ge utmärkt skiktning.
 
Ja hela tanken fisljummen är ju inget alternativ.
Tanken är ju grova rör, rätt kopplat och Vv ska beredas utanför tanken med tva. Håller ner på alla kostnader så jag ska ha råd med en rejäl tva.
Skiktningen i den tanken kommer ju som ni uttryckt vara av yttersta vikt!
 
H
V Aspenlid skrev:
Ja hela tanken fisljummen är ju inget alternativ.
Det är nog bättre med två tankar och ventiler mellan så du kan välja, tänker mera på sommartid med VV i första tanken, är den på ca 3-4 m3 . 4 m3 = lika med ca 200 Kw vid max temp = ca 4 tim eldning a 50Kw panna. Då behöver du inte elda mer 1 ggr i veckan för VV . Som dom säger det kommer att ta tid att fylla och tufft att koka vatten
 
H Hjulbent skrev:
Det är nog bättre med två tankar och ventiler mellan så du kan välja, tänker mera på sommartid med VV i första tanken, är den på ca 3-4 m3 . 4 m3 = lika med ca 200 Kw vid max temp = ca 4 tim eldning a 50Kw panna. Då behöver du inte elda mer 1 ggr i veckan för VV . Som dom säger det kommer att ta tid att fylla och tufft att koka vatten

Hur kan de va så mycket bättre med två tankar? Förstår meningen med att kunna stänga av en men ser ändå ingen nämnvärd fördel med det. Mer rörkoppling och mer som kan strula. Beredning av vv kommer som sagt ske på utsidan tanken/tankarna hur lösning med tankar än blir så de förstör ju inte skiktningen iaf..
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Du skulle väl värma med en TVA? Då är du ju hur som helst beroende av att det finns tillräckligt varmt vatten i tanken.
 
useless useless skrev:
Du skulle väl värma med en TVA? Då är du ju hur som helst beroende av att det finns tillräckligt varmt vatten i tanken.

Ja de va tanken. Självklart behöver de finnas värme i tanken men de förstör ju inte skiktningen på samma sätt som dubbla slingor så vattnet bör ju räcka längre än om jag bereder de i tanken? Eller tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.