Hej!

Bor i lägenhet på 80kvm. Har en spaltventil i vardera rum, alltså 3 spaltventiler totalt. Frågan är om detta är tillräcklig?
 
Hej Ventil,välkommen till Bygga Hus-forumet!
En tilluftventil i varje rum är precis som det skall vara.
Men hur har du det i den andra ändan, dvs frånluften?
Det bör vara frånluftventiler i badrum och kök. Hur är det med det?

Jag misstänker att du inte är nöjd med luftkvaliteten,
och det är därför du skriver här (speciellt med det användarnamnet :) )
Berätta lite mer hur du ser på din situation!
 
  • Gilla
ventil123
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej Ventil,välkommen till Bygga Hus-forumet!
En tilluftventil i varje rum är precis som det skall vara.
Men hur har du det i den andra ändan, dvs frånluften?
Det bör vara frånluftventiler i badrum och kök. Hur är det med det?

Jag misstänker att du inte är nöjd med luftkvaliteten,
och det är därför du skriver här (speciellt med det användarnamnet :) )
Berätta lite mer hur du ser på din situation!
Tack för ditt svar!
Jag undrade mest för att grannen under röker i hans lägenhet och cigarettröken kommer genom l golvet till vår lägenhet. Då antog jag att det kanske beror på undertryck i lägenheten. I den vi bodde innan så hade vi två spaltventiler i varje fönster. 4 i vardagsrum och två i sovrummet, vilket också fick mig att undra om 1 spaltventil i vardagsrummet verkligen räcker.

Finns frånluftventil i både badrummet och köket.
 
JanneJanne123
Vill du testa den teorin kan du ju prova att ha ett eller flera fönster på glänt för att se om ökad tilluft hjälper.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vill du testa den teorin kan du ju prova att ha ett eller flera fönster på glänt för att se om ökad tilluft hjälper.
Lukten blir mindre om jag har fönstret på glänt. Innebär det undertryck då?
 
JanneJanne123
Knepigt läge då det också kan bli mindre lukt på grund av att du får ett ökat inflöde av frisk luft snarare än att luften eventuellt inte längre sugs upp från grannen.
 
Stickan56
Har du pratat med hyresvärden/föreningen om ditt problem?

Stickan
 
3 Spaltventiler är troligtvis för lite. Hur är det att öppna ytterdörren? Undertryck känns där.
 
BirgitS
Lite undertryck ska det ju vara.
V ventil123 skrev:
Har en spaltventil i vardera rum, alltså 3 spaltventiler totalt. Frågan är om detta är tillräcklig?
Det beror ju lite på hur stora spaltventilerna är. Känns det tydligt att det kommer in luft?
I huset hade vi spaltventiler, en per rum, och det var inget problem med OVK, dvs. det kom in tillräckligt med luft för att utluftsflödena skulle vara tillräckligt stora.

När gjordes senaste OVK? Då mäter man utflödet i kök och bad, och om de ska vara tillräckligt stora måste det också komma in tillräckligt med luft genom spaltventilerna.

Har du kollat att tidigare boende inte har fått för sig att blockera luftflödet i spaltventilerna?
Sånt är ju väldigt vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.