Hej.


Har en kompressor kopplad på 3fas. Undrar om och isåfall hur jag kan bete mig för att koppla om detta till vanlig 2stift\ 220 kontakt?..

Kompressor med en Danfoss tryckströmbrytare, ledningar och anslutningar, fråga om omkoppling till 220V kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompressor med en Danfoss tryckströmbrytare, ledningar och anslutningar, fråga om omkoppling till 220V kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogad bild:er. Mvh
 
  • Öppen elanslutningslåda med flera anslutna kablar och en säkring, kopplad till en kompressor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skall väl kunna gå att fixa enfasdrift med hjälp av en kondensator. Här finns nog någon som kan tipsa om hur stor kondensator du behöver.

Men motorn blir väldigt mycket svagare vid ett sådant driftsfall. Vad skall den användas till?
 
Har du någon data på själva motorn då? Bilden visar endast tryckbrytaren. Sedan är det väl tveksamt om det fungerar med kondensatordrift till en kompressor, motorn blir rätt mycket svagare.
 
Okej.

Nu har jag inte tagit kort på elmotorn. Men läste där iaf att den också ska fungera med 220.

Hur kommer svagheten påverka? Ladd tiden eller trycket?

Kan man byta elmotor på en kompressor? Har ingen tillgång till 3fas och är absolut inget jag tänker investera i då jag bor i hyresrätt just nu. :)

Tanken är främst att använda den till bla blästring just nu.
 
Kortfattaf info med fler frågor här också.

Hämtade hem kompressorn idag, så den har inte vart i min ägo så länge. Men ngt jar reagerade på va att de sladdarna som gick från kontakten enl mig verka sitta lite skumt.

Medans blå är kopplad på jord har man valt att klippa den riktiga jordkabeln. Ska det verkligen vara så?
 
  • Gilla
non.eriksson
  • Laddar…
Hur stor tank har du på kompressorn?
Just blästring är rätt luftkrävande och gör snabbt av med stora volymer luft. Med för liten tank blir det ideliga avbrott där du får vänta på att trycket byggs upp efter en kort stunds blästring.
Du kan säkert få tips här av de som vet mer om hur stor tank du bör ha men principiellt handlar det om både stor tank och stark motor.

//Ronnie
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hur stor tank har du på kompressorn?
Just blästring är rätt luftkrävande och gör snabbt av med stora volymer luft. Med för liten tank blir det ideliga avbrott där du får vänta på att trycket byggs upp efter en kort stunds blästring.
Du kan säkert få tips här av de som vet mer om hur stor tank du bör ha men principiellt handlar det om både stor tank och stark motor.

//Ronnie
Tror tanken är på en 150L+
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.