Hej,

Jag slår av alla dvärgbrytare men har fortfarande ström i ett eluttag. Slår jag av jordfelsbrytaren försvinner strömmen. Hur är detta möjligt? Lyft på locket till proppskåpet och ser "inget" anmärkningsvärt.
 
Då är det bara att börja mäta då.
 
Det förekommer att grupper av misstag blivit ringmatade från två säkringar pga av en felaktig ihopkoppling av två grupper ute i en gruppledning. Så du kan prova med att bryta fler säkringar till dess att strömmen försvinner.
Om det handlar om en trefasgrupp finns även chansen till bakmatning från en annan fas via en flerfasförbrukare.
 
Vad mäter du med. Kan du köra dammsugaren i uttaget?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tack för alla svar. Har inte hunnit köpa en multimeter utan de får bli imorgon. Men slå av alla säkringar samtidigt och sätter på kaffekokaren i uttaget men ändå lyser den. Slår jag av jordfelsbrytaren försvinner strömmen. Misstänker riktigt farligt hemmasnickeri och vill koppla ur eluttaget innan elektrikern kommer för behöver förbereda lite annan el. I elskåpet är nolla kopplad mot jordfelsbrytaren och alla faser går till säkringar och jordfelsbrytaren.
 
Lägg några bilder bilder på centralen, med kåpan borta.
 
Är det inte klokare att lämna alltihopa och låta yrkesmannen rätta till det som är fel? Du kan ju ge honom en liten varning så att han inte skadar sig.
 
  • Gilla
hwaja9 och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.