Det finns en svenskby i Ukraina också. Jag var i närheten för något år sedan, men tyvärr på fel sida om Dnepr, och flodövergångarna är få och vägarna dåliga. De talar tydligen något slags gammalsvenska där.
 
8/10 får man vara nöjd med som nylänning
 
R
mattiasp mattiasp skrev:
Det finns en svenskby i Ukraina också. Jag var i närheten för något år sedan, men tyvärr på fel sida om Dnepr, och flodövergångarna är få och vägarna dåliga. De talar tydligen något slags gammalsvenska där.
Det var väl kommunistttokarna som trodde de skullle uppnå Nirvana. Stalin skickade väl en del av de till Sibirien. Stor humor förutsatt att man inte är vänster.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nej, de tvångsförflyttades till Ukraina från Dagö på 1780-talet
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
R
mattiasp mattiasp skrev:
Nej, de tvångsförflyttades till Ukraina från Dagö på 1780-talet
Då var det väl gotlänningar som hade bosatt sig på Dagö.. Integrerade Ester med andra ord.
 
Nej, Dagö var svenskt territorium fram till 1721.
Från Wikipedia:
Gammalsvenskbys befolkning kom ursprungligen från Dagö i dagens Estland, som till 1721 var en del av Sverige. Under den ryska kejsarinnan Katarina II kom en del av den svenska befolkningen på ön att flytta i augusti 1781. Med löften om bördigt land omflyttades de till Nya Ryssland i det som idag är södra Ukraina, där det forna Krimkhanatet området användes som kolonimark. Vissa källor säger att migrationen var ett tvång, andra pekar på det faktum att fattiga och förtryckta bönder gavs något som måste ses som ett generöst erbjudande vid tidpunkten.[källa behövs]

Slutresultatet kom dock att bli katastrofalt. Många av de omkring 1 000 byborna dog under marschen till sitt nya hem.[källa behövs] När de anlände fann de inte några spår av de hus som hade utlovats skulle stå klara för dem. De som överlevde vandringen höll sedan på att duka under eftersom de var ovana jordbrukare. På Dagö hade de flesta varit fiskare. Under det första året i Nya Ryssland kom många av byborna att mista sina liv. Enligt kyrkböckerna var enbart 135 personer vid liv i mars 1783.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
R
mattiasp mattiasp skrev:
Nej, Dagö var svenskt territorium fram till 1721.
Från Wikipedia:
Gammalsvenskbys befolkning kom ursprungligen från Dagö i dagens Estland, som till 1721 var en del av Sverige. Under den ryska kejsarinnan Katarina II kom en del av den svenska befolkningen på ön att flytta i augusti 1781. Med löften om bördigt land omflyttades de till Nya Ryssland i det som idag är södra Ukraina, där det forna Krimkhanatet området användes som kolonimark. Vissa källor säger att migrationen var ett tvång, andra pekar på det faktum att fattiga och förtryckta bönder gavs något som måste ses som ett generöst erbjudande vid tidpunkten.[källa behövs]

Slutresultatet kom dock att bli katastrofalt. Många av de omkring 1 000 byborna dog under marschen till sitt nya hem.[källa behövs] När de anlände fann de inte några spår av de hus som hade utlovats skulle stå klara för dem. De som överlevde vandringen höll sedan på att duka under eftersom de var ovana jordbrukare. På Dagö hade de flesta varit fiskare. Under det första året i Nya Ryssland kom många av byborna att mista sina liv. Enligt kyrkböckerna var enbart 135 personer vid liv i mars 1783.
"Cirka 200 personer tvingades lämna norra Öland i början av 1200-talet för att skeppas över till Estland som mer eller mindre frivilliga korsfarare."
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/korsfarare-forsta-svenskarna-i-estland
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
6/10, Skippar nog att köpa det där huset i Arvidsjaur i allafall [länk]
Milde tid... hur lyckas man uppnå den bostadsstandarden? Har de mördat någon i köket?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R
ricebridge ricebridge skrev:
Milde tid... hur lyckas man uppnå den bostadsstandarden? Har de mördat någon i köket?
Som de säger i antikrundan, förbättra inget för då går värdet ner. ;)
Man får en trevlig story att berätta för gäster om man köper stället.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
6/10, Skippar nog att köpa det där huset i Arvidsjaur i allafall [länk]
17... "frakt ej möjlig på detta objekt" Annars …. fanns det ju utrymme för vissa förbättringar, men jag måste avstå....
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Testa hur bra du är på pitmål.
[länk]

Jag tog faktiskt, till min egen förvåning, 10 av 10.
9 av 10 här. Det var ett tag sen man var där uppöver, så man är lite ringrostig.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Syrrornas pappa är från Piteå, så därför fick jag lite försprång, annars hade jag aldrig satt alla 10. :)

Jag är faktiskt nyfiken på hur heimlaga, DennisCA och andra österbottningar här på forumet skulle klara den där pitmålstesten.
Jag tror nämligen att det finns en hel del likheter dialekterna emellan ...

( Visst är det väl så att den svenska dialekt som talas i österbotten är den äldsta fortfarande levande svenskan?)
Finlandssvenskan överlag är en äldre svenska. Men det som jag har hört på Österbottendialekt är väldigt likt värmlandska och inte så mycket som norrländska.
 
Här är österbottendialekt
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Mikael_L
ricebridge ricebridge skrev:
Milde tid... hur lyckas man uppnå den bostadsstandarden? Har de mördat någon i köket?
Ja det där huset passar i tråden, riktig humor. :)

Mest humoristiskt är det väl att prislappen hade varit flera miljoner om det legat i någon närkommun till Stockholm. ;)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Hur gick det med huset som var så dåligt att det var risk att mellanbjälklaget skulle rasa in i Stockholmstrakten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.