Hej. Spelar jag med volymen kl 12,så har även grannen musik i hela sitt hus ;) /jojje
 
Oj, Ni får bläddra ner lite på sidan, så kommer rätt bilder....
 
En bättre planskiss. Med den lösningen behöver man inte ha högtalare i hela huset!!!
 
Ja det var en liten fruvänlig anläggning ;D. Hörrö du gumman ska vi inte sänka golvet så vi får plats med en liten hifi anl . Nej kommer inte på fråga >:(. Det räcker med min United som jag har i köket!!!
 
Den är ju ganska definitiv!!!

Och med tanke på att det varit mycket snack om husvagnar på tomter, så undrar vad dom säger angående den container för reserkraften som lär stå på tomten... ;D ;D ;D
 
OLHA skrev:
Har själv ett stort B&O system som är kanon! Två badrum, vardagsrum, tv-rum, relax, tvättstuga, bibliotek är anslutet och vi har dragit för att ansluta mer. Dyrt dock. (Kan koppla bild och ljud överallt så ungarna kan t ex titta på sommar fotografierna från datorn på vilken tv som helst, etc.) Ljudet är helt kanon och högtalarna är ju design! Man behöver inte köpa hela systemet på en gång.... ;D

Ett annat alternativ är Bose som jag tycker verka kanon! Deras lifestyle 48 är klart köpvärt. (Enbart ljud och överkompligt pris) Små högtalare & sub samt vanliga utomhushögtalare om det är intressant.

Tudori (tror jag det heter) är ett annat system där man kopplar allt möjligt till. Skall vara rätt dyrt, har jag hört.

Sen har vi ju Microsoft lösningen. Men vet inte om den är så användarvänlig direkt.

Sony har ett system i USA som troligtvis kommer att släppas i vår... (Har det sagts i några år nu...)
Vilka fler system finns det för video/bild samt ljud som är länkat (tup beolink)?
Vad heter Microsofts och Sonys system?
 
Jag vet inget som har den integrationen och funktionen som B&O har.

Sony´s skall ha det men jag har inte sett det.

MS Mediaserver är nog på väg dit men känner inte att det är riktigt rätt för mig.

Däremot finns det enbart ljudlösningar som är väl så bra.

Sen har alla system sina begränsningar och man kan ifrågasättta kostnader i förhållande till ljud, bild, etc.
 
Blev riktigt sugen på B&O systemen, men ett par saker avskräcker mig en aning (ja, givetvis antar jag att priserna är smått astronomiska dessutom).

Det förefaller finnas en uttalad tanke kring skalbarheten i systemet, och man kan köpa till komponenter vartefter. Men hur fungerar det tillsammans med komponenter man redan har och ogärna vill byta ut, t.ex. TV?

Ett B&O specifikt kablage (som givetvis också är dyrt) är ju fantastiskt fånigt. Är detta helt tvingande?

Finns det fler möjligheter / begränsningar?

Vi håller precis på att gjuta vår platta och har ännu inte gjort upp med elektrikern om slutritningar för elen. Om man skulle satsa på ett B&O koncept antar jag att man har en central varifrån allt kablage utgår och sedan bestämmer sig för var högtalare skall placeras och drar rör dit. Är det mer man behöver tänka på?
 
Hej,

Ett specifikt B&O kablage är helt tvingande. Du kan dock använda IHC som styrning. En installation i SE och 4 i DK tydligen.... Räkna 40:-/m och letar Du samt trixar som f-n så kommer Du ner till 12:-/m. Inte så farligt egentligen. (J-vligt konstig kabel förresten....)

Ja, det kommer en manick som kostar cirka 3 tkr som kan integrera funktion eller bild från annan källa, typ projektor. Så annat än B&O kommer att funka. B&O Home, tror jag den kallas. (Blandar alltid ihop den med B&O Media som är deras mediaserver för lagring av foton som man kan se från varje TV.) Står tydligen om det i en tidning som heter Bild & Ljud tror jag... Såg reportaget i B&O butiken och den installationen kostade 2 mkr.. Hallåååå???!!! Nog lite anka över det...

Du kan ansluta andra högtalare och B&O högtalare till annan utrustning. Inget är omöjligt. Kolla även in B&O:s nya (svindyra) högtalare. Stöldskyddade och självkalibrerande på ett helt nytt sätt. Djävulskt bra ljud och supersnygga. VILL HA!!!

Gjuter du, dra rör oavsett. Glöm inte elen. B&O kan Du dra både stjärnnät (mer kabel) och bussnät. Det är ju inte speciellt komplicerat.

Andra begränsningar? Ja, säkert. Men inte vad jag kommer på. Det är ju ett bra ljud, med väldigt bra funktion och integration samt lättanvänt. Dessutom snygg design. Prislappen, inte så kul.... Ni får väl pruta och köpa valda delar på Blocket!? Många gör det. Andrahandsvärdet är som en Volvo procentuellt.

Vill även ge B&O Service i Göteborg samt B&O DK en stor eloge! Min Avant 32:a började flimra lite med bilden. TV:n är inköpt -98/-99. B&O lät hälsa att det inte accepteras och därför byter dom ut den som garanti, 6-7 år efter den såldes!!! De Ni!!!! Och dom har ingen aning om vem jag är i DK. Trodde inte det var sant! Men glad blev jag!



 
Maila mig om Ni vill ha en ngt sånär fräsch prislista i PDF format.
 
Don Tom skrev:
Ett B&O specifikt kablage (som givetvis också är dyrt) är ju fantastiskt fånigt. Är detta helt tvingande?

Om man skulle satsa på ett B&O koncept antar jag att man har en central varifrån allt kablage utgår och sedan bestämmer sig för var högtalare skall placeras och drar rör dit. Är det mer man behöver tänka på?
Hej Don Tom,

Om du skall förbereda för en total B&O installation för hela huset skall du dra vanligt nätverk stjärnkopplat typ Lexcom home (kat6). Det finns B&O moduler avsedda för kopplingcentralen, både Masterlink och Powerlink. Kostnad: 7-9 kr/m

På detta sätt får du ett nätverk för: data, B&O, TV och telefon, allt på en gång. Det finns flera trådar om Lexcom home, men få vet om B&O-modulerna.

Riktigt intressant blir det sedan när du ansluter datorn till B&O-nätverket via PC2 (köp inte, vänta på BeoMedia). Du behöver då ingen stereo som "Master" i systemet utan kan njuta av bara högtalarna runt om i huset och en och annan TV (blir mer ekonomiskt  ;) )

Vore jag du skulle jag dra nätverket först, därefter kan du bestämma vilken utrustning du vill "hänga på". Närmaste året kommer en mängd "multiroom" lösningar presenteras, för bara en spottstyver mot vad ett B&O system kostar.

Har du andra frågor eller synpunkter är du välkommen att PM:a eller fråga här.

 
Intressant Blofeldt, själv blir jag snurrig av alla moduler osv till Lexcom. Finns det nått beskrivet med lite bilder osv om hur man kan utnyttja B&O utrustning.

Har IHC och Lexcom installerat i kåken fast jag vet inte så mkt om finesserna man kan använda sig utav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.