Hejsan!

Håller på att renovera hemma hos min lillebror. Direkt när man kommer in så har man badrumsdörren rakt fram, och där sitter idag en tegelvägg. Tanken är att han ska sätta natursten där, se bild.

Min tanke är att sätta 2 st spottar till vänster om toalettdörren som ska bilda ett slags släpljus på stenen, dvs man sätter spottarna nära väggen som lyser rakt ner. Eller vill man kanske ha punktbelysning istället? Spottar lite längre från väggen som lyser rakt på stenväggen istället?

Har tänkt sätta vanliga 8w zebra spottar i hallen (E-nr: 7464726), men till släpljuset hade jag tänkt mig (E-nr: 7464819) med 700mA driver så det blir 2W.

Så tror ni att 2W blir för lite?
Vill man ha andra spottar?
Vill man sätta dem nära intill väggen (hur nära?) så det bildas ett slags släpljus?
Eller vill man sätta dem lite längre ifrån och andea vinklingsbara spottar, mer som ett punktljus?

Är själv elektriker men har bara satt vanliga spottar, allmänbelysning typ så vet inte riktigt vad som blir snyggast så behöver förslag!
 
  • Renoveringsprojekt med en tegelvägg och en öppen dörr, ledningar och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenvägg med natursten i en hall framför badrumsdörren, omgiven av ofärdigt renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Matteandersen Matteandersen skrev:
Spottar lite längre från väggen som lyser rakt på stenväggen istället?
Det skulle jag föredra för då kommer man att se väggen bättre, med släpljus längs en ojämn yta blir det mycket skuggor som gör att stenen syns dåligt.

Men för att kolla vad du och din bror tycker så pröva med en ficklampa i olika lägen. Även mot tegelväggen tror jag att man ser rätt bra vad man gillar, även om den inte är lika ojämn som naturstenen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det skulle jag föredra för då kommer man att se väggen bättre, med släpljus längs en ojämn yta blir det mycket skuggor som gör att stenen syns dåligt.

Men för att kolla vad du och din bror tycker så pröva med en ficklampa i olika lägen. Även mot tegelväggen tror jag att man ser rätt bra vad man gillar, även om den inte är lika ojämn som naturstenen.
Aah! Tänkte mer att det skulle bli coola effekter eller vad man ska kalla det med släpljus, ljust på vissa ställen och skuggor på vissa, men kanske tänker fel haha.

Det var ett bra tips. Det tar vi och prövar och ser vad han tycker bäst om. Om någon har fler tips så välkomnas det gärna! Eller om ni har några bilder på stenväggar upplysta med spottar. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.