nikasp
Hej, jag skulle vilja fylla upp/plana ut vår skaftväg som lutar kraftigt ner mot grannens thuja. 27 meter längre ner vid postlådan är marken jämnhög men närmast i bild är det kanske 30 cm höjdskillnad. Dumt nog har vi både el- och fiber nedgrävt i gräskanten så jag vågar inte gräva ner några större stöd.

Fråga:
Finns det några stöd som man kan "banka"/gräva rakt ned? Finns som synes inte plats att gräva ner någon stor variant.

Jag hade nån fundering på om man kan banka ner grova armeringsjärn och sedan sätta någon grövre tryckimpregnerad planka mot samt fästa med klammer.

Tacksam för idéer på något som gör att jord och gräsmatta inte trycks ner i grannens häck. Med nuvarande höjdskillnad så höll sambon på att halka ner i grannens häck med bilen när hjulen skar ner genom snön.

Grusväg som lutar ned mot en tät thujaheck, med hus och grönområden i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Har svårt att se någon varaktig lösning med att banka ner saker i marken. Vi hade sådant spektakel här på våran uppfart, järnrör med påsvetsad fästplatta för vrike. Visst det höll väl en sådär 40år om virket är tryckt och belastningen måttlig, men å andra sidan var det förre ägaren själv som svetsade ihop delarna samt rostskyddsmålade, det finns inget liknande vad jag har sett som går att köpa. Fästplattan ska i så fall sitta så den döljs av den högre nivån, och vagnsbult genom virke med mutter på andra sidan vid fästplatta. Om du inte vill lägga om hela vägen kan det vara ett alternativ, om du svetsar eller känner någon som kan fixa det. Att klamra låter för enkelt, säkert ganska jobbigt att få det tillräckligt starkt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Njae, vi kommer inte på någon bra lösning. Har konsulterat min man anläggaren.

Bäst vore en riktigt stödmur (om än låg). Men det går inte att anlägga så nära tujarötterna som den vita tunna tråden är på bilden.

Armeringsjärn (eller annat järn) som slås ner tätt med planka funkar provisoriskt, men kommer att ge vika.

Du vågar inte gräva väldigt försiktig för att inte gå på el- och fiberledningar? och anlägga en stödmur typ mitt i gräspartiet. Sannolikt kommer ni att få kapa några rötter i så fall. (vilket tujan bör överleva, se bara till att hålla rotområdet fuktigt och helst avskuggat.)

Tuja har samlat rotsystem, så om man vill besvära sig – och är god vän med grannen – kan man lyfta dem, bygga en lågstödmur på andra sidan tujahäcken, och plantera om (häcken hamnar högre). Då kan ni bredda vägen. Men se till att fortfarande behålls avrinningslutning på skaftvägen. Det skulle bli bästa lösningen för både växter och väg.

Hur som helst känns det lite onödigt att ha gräs just där som behöver klippas då och då, bättre att använda en låg marktäckande växt som inte kräver underhåll.

Se också till att aldrig salta vägen, då dör grannens växter.
 
Precis allting som du bankar ner, vare sig det är betongplintar eller armeringsjärn kommer ge sig med tiden.
Så om du går för den lösningen så ta det som är enklast att byta ut när den dagen kommer..

Jag hade inte varit brydd för att gräva där..
Handgräv först för att lokalisera fibern och elen, sen tar grävaren vid (y)

Sen sätter du låga L-stöd, eller varför inte lite högre så du får en liten sarg :)
 
nikasp
Cajsa Lundin Cajsa Lundin skrev:
Njae, vi kommer inte på någon bra lösning. Har konsulterat min man anläggaren.

Bäst vore en riktigt stödmur (om än låg). Men det går inte att anlägga så nära tujarötterna som den vita tunna tråden är på bilden.

Armeringsjärn (eller annat järn) som slås ner tätt med planka funkar provisoriskt, men kommer att ge vika.

Du vågar inte gräva väldigt försiktig för att inte gå på el- och fiberledningar? och anlägga en stödmur typ mitt i gräspartiet. Sannolikt kommer ni att få kapa några rötter i så fall. (vilket tujan bör överleva, se bara till att hålla rotområdet fuktigt och helst avskuggat.)

Tuja har samlat rotsystem, så om man vill besvära sig – och är god vän med grannen – kan man lyfta dem, bygga en lågstödmur på andra sidan tujahäcken, och plantera om (häcken hamnar högre). Då kan ni bredda vägen. Men se till att fortfarande behålls avrinningslutning på skaftvägen. Det skulle bli bästa lösningen för både växter och väg.

Hur som helst känns det lite onödigt att ha gräs just där som behöver klippas då och då, bättre att använda en låg marktäckande växt som inte kräver underhåll.

Se också till att aldrig salta vägen, då dör grannens växter.
Tack för svar! Jag fick erbjudande av Lenza om en lite kraftigare lösning, rör med påsvetsade fästplattor men jag är med på att de nog kommer att vandra iväg vad det lider. Jag får se, vi har småbarn och mycket annat på gång så det kanske får bero ett år till i värsta fall.
Och thujan... don't mention the war. Den växte in 80 cm på vår 4 meter breda skaftväg när vi köpte huset så jag lejde in en firma som fick klippa den då grannen sagt samma sak till tidigare ägaren som till mig - att de ska klippa "snart". Blev förbaskad och så fick de klippa den hårt och den överlevde. Jag vill inte anlägga något alls där då jag behöver lägga snö där på vintern.
Saltar inte och vill heller inte ha en brun fyra meter hög mur heller :) De kommer inte att vilja göra något som kostar varken eget arbete eller pengar så jag ser till att hålla min tomtgräns på 27 meter.
 
Då skulle jag sätta stödet närmast häcken och fylla upp med singel 8-16.
Då bör det dröja en mansålder innan det kalvat iväg nämnvärt (y)
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.