Hej
Jag tänkte bygga en liten attefallare och behöver lite el. Inget indraget så det får bli batterier med solceller. Frågan är vilka bara. Jag är lite inne på Gel batterier. Någon som har någon erfarenhet av batterier i stugor? Har sett lite batteri tester och Banner verkar bra. Någon som testat modellen (stand by bull)?
 
Martin C O Ekblom Martin C O Ekblom skrev:
Hej
Jag tänkte bygga en liten attefallare och behöver lite el. Inget indraget så det får bli batterier med solceller. Frågan är vilka bara. Jag är lite inne på Gel batterier. Någon som har någon erfarenhet av batterier i stugor? Har sett lite batteri tester och Banner verkar bra. Någon som testat modellen (stand by bull)?
Kör med agm batterier i sommarstugan, har haft dem i ca 10 år. De ska ju tåla djupurladdning bra och inte gasa något.
Har bara 200w solceller och 3 st batterier på 100Ah. Kör 12v kyl/frys och har även en växelriktare som klarar 2000w.
Är bara där på sommaren, skulle jag vara där mer hade jag haft lite större anläggning.
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Bara 200w? Låter mycket tycker jag, vi har knappt hälften i stugan, men då gas kyl/frys, vi har 4st
Ups batterier på 50Ah/st.

Ska du ha Attefallaren på tomten? Annars givetsvis ska man dra in el..
 
  • Gilla
Asalkin
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Bara 200w? Låter mycket tycker jag, vi har knappt hälften i stugan, men då gas kyl/frys, vi har 4st
Ups batterier på 50Ah/st.

Ska du ha Attefallaren på tomten? Annars givetsvis ska man dra in el..
När vi varit i stugan ett par veckor med dåligt väder har det hänt att spänningen blivit för låg.
 
Körde med AGM, 250Ah 24v till inverter/laddare som drev kyl, frys, vattenpump och allt annat. Funkade ok men spänningsfallet blev för högt vid höga effektuttag så invertern stängde av batterikopplingen titt som tätt.
Bytte till Lifepo4 200Ah, det är som dag och natt. Går inte att jämföra med blybatterier, går att plocka ut alla 200ah innan spänningen sjunker för mycket. Har 2,5kW solpaneler och en 600w(nåja) vindsnurra.
Har du råd, köp Litium.
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
M MrWest skrev:
Körde med AGM, 250Ah 24v till inverter/laddare som drev kyl, frys, vattenpump och allt annat. Funkade ok men spänningsfallet blev för högt vid höga effektuttag så invertern stängde av batterikopplingen titt som tätt.
Bytte till Lifepo4 200Ah, det är som dag och natt. Går inte att jämföra med blybatterier, går att plocka ut alla 200ah innan spänningen sjunker för mycket. Har 2,5kW solpaneler och en 600w(nåja) vindsnurra.
Har du råd, köp Litium.
Har du någon erfarenhet av gel batterier? Samt vart handlade du batterierna?
 
Martin C O Ekblom Martin C O Ekblom skrev:
Har du någon erfarenhet av gel batterier? Samt vart handlade du batterierna?
Nej ingen erfarenhet av gel, vanliga våta och AGM. Skillnaden mellan dessa två är främst att det går att misshandla AGM mer innan de ger upp.
Tål djupurladdningar bättre och kan ställas på högkant etc. Så länge de funkar är kapaciteten ungefär densamma då det i grunden är samma teknik. Gissar gel är ganska likt AGM på så vis.

Köpte AGM på...Voltpower har jag för mig dom hette. Ligger i Haparanda tror jag?
Lithium köpte jag Winston på EV-Power.eu och byggde egen batteribank.
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Jag kör oxå FeLiPO4 - superbra, med BMS och bluetooth. Har ett 200 Ah som jag har över, helt nytt, säljer för 19000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.