Det måste finnas andra som har/har haft detta problemet. Vi byggde nytt hus 2005 med krypgrund som är isolerad med avfuktare, cellplast, vattenbrytande skikt, åldersbestämning plast osv, har fungerat helt utan problem tills nu. För ett år sedan så grävde kommunen ner rör för fiber och jag tänkte inte mer på det, för 2 veckor sedan gick jag ner i krypgrunden för min kontroll och blir helt förskräckt, råttor har grävt hej vilt i grunden, cellplast mm och har sina gångar under vår krypgrund, de har kommit in underifrån. Anticimex är inkopplade och fällor och gift används flitigt. Råttor dör av detta så viss tillfredsställelse får man av den faktan, men....

När vi väl börjat få kontroll på råttorna skall ju grunden återställas... Omfattningen kommer kräva en hel del arbete och frågan är skall vi göra det själva eller leja ut det? Hur tycker ni vi skall gå tillväga?

Beräknar att det kommer krävas ca 1 vecka+ materiel att återställa+ förbättra - finns det något skydd att lägga ner i samband med detta? Har funderingar på nät under isoleringen, men är osäker på vad det ger för effekt om de skulle återkomma, gräver djur underifrån så faller ju massor ner till dem.

Praktiska råd eftersöktes, hantverkare/grundfirmor som kan hantera detta i nordöstra Skåne där direkta tips uppskattas.
 
På frågan om man ska göra det själv eller leja bort.
Gör det själv.. om ni kan dvs
 
Lite mer information

Det är ett antal uppgrävda högar liggandes på cellplasten, från det vattenbrytande skiktet ca 8 mm grus i storlek (hur de nu lyckats gräva i det utan att det hela tiden faller ner är underligt, men de har lyckats iaf). Ett av hålen upplever jag som "the main one" som går ut mot gatan och kommer förmodligen från avlopp eller bo längre ner/bort. Pratade med kommunen som skulle se till att fällor sätts i avloppen (spjutfällor) annars så kanske de vill komma tillbaka till oss senare.

Så mina praktiska frågor

Så länge jag återställer grunden till vad den var så borde det fortsättningsvis täcka ev problem från att uppstå vad gäller grundtypen.

Om jag vill säkra grunden mot vidare angrepp underifrån, vilka mått och steg borde jag göra då-om några praktiska finns.

Utifrån kommer jag se över musband mm - helvetiskt att eftermontera och då tillsamammans med nät 5*5 mm.

Är det praktisk genomförbart med nät i grunden? vart bör det vara i marken under cellplasten? Uppknäppt mot "golvet".
 
H
Se till att asen verkligen försvunnit innan du börjar göra nytt. Så de inte förstör allt igen. Finns mig veterligen ingen försäkring som täcker skador på huset orsakat av råttor.
Vi har haft anticimex ute flera ggr men rått-asen kommer tillbaka. Det känns hopplöst alltså. Nån med nått tips? Jag är på ALLT. Bara dom dör.
 
Så är det, alla försäkringsbolag har friskrivit sig (det har jag hunnit kolla), det finns en rad om vad försäkringen täcker som är itickad "skadedjur" står det sedan börjar man leta och hittar "gäller ej direkt/indirekta skador orsakade av möss/råttor", känns en hel del som lurendrejeri att det endast innefattar anticimex-obegränsat vad gäller "sanering" men ingenting på följdskador för råttor/möss och att de låter det framstå som om mden täcker mer än vad den gör.

Jag har nu Goodnature A24 med en massa råttgift i krypgrunden, man hör ibland hur denna kolsyrepuffra smäller i grunden (jag ler varje gång) och när man kollar till den så finns inga kadaver runtomkring (vilket innebär att de asen ätit upp sin släkting) emedans dess räkneverk stegar upp dödstalen - den är 100% kill vid skott, de kommer inte undan -googla videon på den. Råttgiftet har de ätit för att sedan krypa ner i hålorna och dö, där blir de då ny mat till släkten.

De har ännu inte dykt upp inne i huset. Ej heller lukt från dem.

En kollega berättade att han drog slang till hålorna i marken i sin grund, satte familjen på hotell en helg och kopplade traktorns avgasrör till sina rör lät det gå i 5 timmar, vädrade ur med fläkt och dagen efter gick han ner i grunden med en kompis och skottade igen deras hål så gott det gick. (Han bor lite på landet)

Sedan var han råttfri i ca 1 år, sedan kom de tillbaka, dock har deras katter de skaffade en lucka in i grunden varvid han inte upplever lika mycket spring som de hade innan, som för mig hade de asen grävt sig in underifrån, men hållit sig mestadels i hans grund, de hade sett dem springa över tomten från huset vid ett antal tillfällen. han har monterat en webkamera nere i grunden och går ner så fort de visar sig och skottar igen så fort han kan. Han skall sätta ett nät så de inte kan komma förbi det iaf när de gräver.

Mössen har helt försvunnit för honom

Jag lutar åt att göra samma sak med nät iaf, kan nog inte låta bilen gå i timmar i ett villaområde....

@ Husisen -Vad har du försökt med och hur länge?
 
H
E eulflin skrev:
Så är det, alla försäkringsbolag har friskrivit sig (det har jag hunnit kolla), det finns en rad om vad försäkringen täcker som är itickad "skadedjur" står det sedan börjar man leta och hittar "gäller ej direkt/indirekta skador orsakade av möss/råttor", känns en hel del som lurendrejeri att det endast innefattar anticimex-obegränsat vad gäller "sanering" men ingenting på följdskador för råttor/möss och att de låter det framstå som om mden täcker mer än vad den gör.

Jag har nu Goodnature A24 med en massa råttgift i krypgrunden, man hör ibland hur denna kolsyrepuffra smäller i grunden (jag ler varje gång) och när man kollar till den så finns inga kadaver runtomkring (vilket innebär att de asen ätit upp sin släkting) emedans dess räkneverk stegar upp dödstalen - den är 100% kill vid skott, de kommer inte undan -googla videon på den. Råttgiftet har de ätit för att sedan krypa ner i hålorna och dö, där blir de då ny mat till släkten.

De har ännu inte dykt upp inne i huset. Ej heller lukt från dem.

En kollega berättade att han drog slang till hålorna i marken i sin grund, satte familjen på hotell en helg och kopplade traktorns avgasrör till sina rör lät det gå i 5 timmar, vädrade ur med fläkt och dagen efter gick han ner i grunden med en kompis och skottade igen deras hål så gott det gick. (Han bor lite på landet)

Sedan var han råttfri i ca 1 år, sedan kom de tillbaka, dock har deras katter de skaffade en lucka in i grunden varvid han inte upplever lika mycket spring som de hade innan, som för mig hade de asen grävt sig in underifrån, men hållit sig mestadels i hans grund, de hade sett dem springa över tomten från huset vid ett antal tillfällen. han har monterat en webkamera nere i grunden och går ner så fort de visar sig och skottar igen så fort han kan. Han skall sätta ett nät så de inte kan komma förbi det iaf när de gräver.

Mössen har helt försvunnit för honom

Jag lutar åt att göra samma sak med nät iaf, kan nog inte låta bilen gå i timmar i ett villaområde....

@ Husisen -Vad har du försökt med och hur länge?
a
Problemet upptäcktes för ett år sedan. Jag vet inte var de bor men flera hus runtomkring har problem. Har fått råttgift utplacerat. Fick även ett par fällor nu då de finns tecken på att de tagit sig in. Man har varit i omgångar med anticimex. Ett tag ser det ut som råttorna försvunnit då de slutat äta giftet men sen märker man av dom igen. Vi har inte krypgrund men är livrädd att de ska ta sig in och bita sönder saker i huset.
 
Ok, tack för infon, kommunen har lagt ut gift med hjälp av Anticimex, grannarna monterar fällor så nu är det krig...Vi får se hur det går, skall kolla räkneverket på A24:an ikväll och byta kolsyrepatron. Vi är med katt inom kort.
 
H
E eulflin skrev:
Ok, tack för infon, kommunen har lagt ut gift med hjälp av Anticimex, grannarna monterar fällor så nu är det krig...Vi får se hur det går, skall kolla räkneverket på A24:an ikväll och byta kolsyrepatron. Vi är med katt inom kort.
Det alla värsta är att dom äckliga små odjuren verkar lära sig så snabbt vad som är farligt. Till slut går det inte in i vissa fällor.

I övrigt ska man ju helt sluta mata fåglar och djur på trädgård, undvika vattenansamlingar. Håll snyggt och rent på trädgården och runt huset. Men det hjälper kanske föga om de redan etablerat sig.. De vill ha boende och mat.. Här är det krig också!!! Bra med katt. Skaffa ingen seg bondkatt.

Tråden handlade ju inte främst om råttorna så du kanske vill släppa det eller skapa en nytt ämne om råttor (mår illa bara jag skriver ordet råtta).. Vill inte förstöra ditt huvudämne :)
 
Ingen fara, inte så många tips iaf.......
 
R
H husisen skrev:
Det alla värsta är att dom äckliga små odjuren verkar lära sig så snabbt vad som är farligt. Till slut går det inte in i vissa fällor.

I övrigt ska man ju helt sluta mata fåglar och djur på trädgård, undvika vattenansamlingar. Håll snyggt och rent på trädgården och runt huset. Men det hjälper kanske föga om de redan etablerat sig.. De vill ha boende och mat.. Här är det krig också!!! Bra med katt. Skaffa ingen seg bondkatt.

Tråden handlade ju inte främst om råttorna så du kanske vill släppa det eller skapa en nytt ämne om råttor (mår illa bara jag skriver ordet råtta).. Vill inte förstöra ditt huvudämne :)
Vad menar du med seg bondkatt?
De andra huskatt sorterna verkar mest var till för att klappa.
Min morfar hade en 20 tal katter, de fick lite komjölk morgon o kväll inget mer och det gick ingen nöd på de.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H
R RapidSledge skrev:
Vad menar du med seg bondkatt?
De andra huskatt sorterna verkar mest var till för att klappa.
Min morfar hade en 20 tal katter, de fick lite komjölk morgon o kväll inget mer och det gick ingen nöd på de.
Talar mest av egen erfarenhet. Har inga vetenskapliga bevis jag kan hänvisa till. Det finns flera katter i området men de ser ganska sega ut. Man ska skaffa en riktigt bra "jägare". Raskatter kan man ju läsa om hur lynnet är. Vissa är extremt bra jägare.
 
Min far skaffade en katt där han bor bondkatt efter den kom så finns det inte ett spår av möss eller råttor på flera år.
Katten kommer då gladeligen och visar upp sin fångst å och då så bevisligen finns ohyran men inte synligt på samma sätt eller så är katten längre bort och fångar.
Så vad det är för ras kanske inte spelar roll mer kattens personlighet kanske :)

Detta är på landet
 
  • Gilla
husisen
  • Laddar…
En fråga angående montering av musband

Det verkar som om alla mina nät som fanns i lockpanelen är genomtuggade, så jag behöver montera musband.


Problemet är att det är extremt svårt att eftermontera då de skall skruvas på plats, utrymmet bakom panelen är som följer:

från n läkten ner till panelens slut är det 6 cm
Från panelen till grundblocken är det 4 cm

Vilka alternativ finns att fästa musbandet?

Skruva som instruktionerna för den säger, dvs upp på insidan med 6 respektive 4 cm utrymme att jobba på, då skruvar jag fast dem i läkten - detta är förmodligen inte genomförbart då jag inte kommer åt eller ser upp in under kanten, skruvdragen kommer ej heller kunna användas då utrymmet blir trångt för den.

Montera musbanden på en läkt eller klossar som tar bort 6 cm problemet, frågan är då vilket trämaterial bör dessa klotsar eller läkten vara i, tryckimpregnerat? obehandlat virke? oljebehandlat virke? annat? Fungerar nog bättre att komma åt då jag tar bort höjdproblematiken bakom panelen.

Limma fast musbanden (zinkad plåt) på läkten? Påverkar detta läkten negativt? tips på lim i så fall tages tacksamt emot.

Skruva musbanden i grundblocken (isolerblock gjutna av småkulor till block -Finja), typ av skruv? skall det pluggas? instinktivt känns detta som en mindre bra lösning, vet dock inte varför det känns så...

Limma fast musbanden på grundblocken - tips på lim behövs i så fall.

Jag försöker lära mig vad jag kan och inte kan göra för att undvika att påverka grunden samt panelen när jag nu adderar musband i min huskonstruktion.

Alla tips på uppfästning av musband kan hjälpa mig.
 
Om krypgrunden:
Vad säger expertisen om att helt sonika hälla i ett tunt lager betong? Få så att säga en platta i krypgrunden? Det borde iaf stoppa fortsatt inträngning av råttor men även uppstigande markfukt i större omfattning.

När det gäller musband eller annat stopp underifrån på panelen. På äldre hus avslutas ofta panelen med en anslutande bräda under som följer panelens snedsågning och alltså lutar utåt. Skulle det kunna anbringas för att hindra mössens/råttornas infärd i fasaden?
 
J Johanflodin skrev:
Kolla Råttstopp.nu
Installerar råttfällor i avloppet
Stick och brinn
 
  • Gilla
Lizzardo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.