2 972 läst · 30 svar
3k läst
30 svar
Välja tjänsteleverantör till fiberanslutning
Sida 1 av 3
Har fått fiber till landet och det börjar bli dags att välja tjänsteleverantör. Vill bara ha internet 100/100, ingen TV eller telefoni. Kan välja mellan A3, Bahnhof, Boxer, Bredband2 och Universal. Alla för ca 125 kronor per månad.
Hur ska man tänka? Har inga erfarenheter av någon och inga starka preferenser i övrigt. "Snokar man runt" så har säkert alla sin del av ris och ros.
Är inne på att helt enkelt välja den med bäst öppettider hos supporten men tar gärna emot synpunkter, både kring hur man bör tänka i största allmänhet men även direkta erfarenheter av de aktuella leverantörerna.
Hur ska man tänka? Har inga erfarenheter av någon och inga starka preferenser i övrigt. "Snokar man runt" så har säkert alla sin del av ris och ros.
Är inne på att helt enkelt välja den med bäst öppettider hos supporten men tar gärna emot synpunkter, både kring hur man bör tänka i största allmänhet men även direkta erfarenheter av de aktuella leverantörerna.
Grymt pris! Vi har haft bahnhof sedan vi fick fiber för tre år sedan och vi kör också på 100/100. Aldrig något strul och vid frågor har de svarat snabbt och smidigt.
Sen har ju VDn Karlung gjort en grej av att de står för friheten och integriteten på internet.
Sen har ju VDn Karlung gjort en grej av att de står för friheten och integriteten på internet.
Jag har hört gott om A3 ett litet företag i dom norrländska skogarna.
Själva fibern om det är Telia så är det Scanova som äger det fysiska nätet.
Själva fibern om det är Telia så är det Scanova som äger det fysiska nätet.
Sorry, det var inte meningen att få någon att sätta kaffet i vrångstrupen. Tog med priset till tjänsteleverantören enbart för att påpeka att det var i princip samma oavsett leverantör och inget som påverkar valet.A AndersS skrev:
Oavsett vem jag väljer landar den rörliga månadskostnaden på totalt 375 SEK, plus minus någon krona.
Vi har bredband2 (100/100). De gånger vi behövde kundservice, var de lätt att få tag på. Inga långa köer och bra svar.
Det jag gillar med bredband2 är att de inte har bindningstid och inga startavgifter, så skulle jag hitta något bättre är det lätt att byta. Fick halva priset i 6 månader (ca 130 kr) och efter en liten prishöjning (pga nätavgiften) ligger vi nu strax över 300 kr.
Inte billigast men nästan.
Det jag gillar med bredband2 är att de inte har bindningstid och inga startavgifter, så skulle jag hitta något bättre är det lätt att byta. Fick halva priset i 6 månader (ca 130 kr) och efter en liten prishöjning (pga nätavgiften) ligger vi nu strax över 300 kr.
Inte billigast men nästan.
Då kan vi konstatera att telia tar typ 175kr/månag för sin fiber. Den siffran är de ju väldigt måna om att folk ska tro att den är noll.
Vi kör Telenor. 250/250 Mbit/s och betalar 250kr. De har prutmån om varit kund några år.
Ownit Broadband får väldigt bra omdömen. Hade tänkt att byta själv från Telenor (för att få bättre pris) men det är som med banken, säg vad den andre har erbjudit så går de ned till samma så nu är jag kvar men på ett lägre pris.. Tror att Ownit ägs av Telenor men agerar självständigt.
Har själv A3 och fungerar hur bra. Finns en app som är smart. Får all information om driftstörningar och fakturan dit och har chattat med kundservice i mobilen. Smidigt. Jag tänker som dig där, viktigt med support som kan nås snabbt osv. I dag är all fiber samma, det är ju en fiberägare och sen beror det på vilken operatör du betalar till som du valt. Men fibret ägs av de som dragit in det, och det är dem som underhåller det oavsett. Så det är ingen skillnad på leverantörerna direkt.
Kör banhof, aldrig haft problem och domgör mycket för att värna om integriteten på nätet.
Dock bredband 2 har jag haft och det var uruselt, fick inte utlovad hastighet och när jag skulle säga upp det fick jag sitta i 2 timmar i telefonkö för det var det enda sättet 2015 att säga upp abonnemanget, till råge på allt var samtalet inte gratis.
Dock bredband 2 har jag haft och det var uruselt, fick inte utlovad hastighet och när jag skulle säga upp det fick jag sitta i 2 timmar i telefonkö för det var det enda sättet 2015 att säga upp abonnemanget, till råge på allt var samtalet inte gratis.