Vad händer i fingeravtrycksläsaren om man som jag har föränderliga fingeravtryck med rispor och nötning och småsår som kommer och går.
 
Använd nåt finger som inte förändras så mycket. Vänster lillfinger t ex?
Annars tror jag systemet som analyserar fingeravtrycket är ganska tolerant mot skador och andra fel.
 
Har ju inte provat korten men har kört med biometri i snart 20 år, det första var en fingertrycksavläsare kopplad till dator med Win95 (Precise Biometrics) och just är det mobilen. Hittills har det inte drabbat mig att det inte fungerat.
Men visst kan det hända och då kan man byta finger i de flesta system, med kort får man nog besöka något "kontor" som hanterar korten.
 
R
A AndersS skrev:
Har ju inte provat korten men har kört med biometri i snart 20 år, det första var en fingertrycksavläsare kopplad till dator med Win95 (Precise Biometrics) och just är det mobilen. Hittills har det inte drabbat mig att det inte fungerat.
Men visst kan det hända och då kan man byta finger i de flesta system, med kort får man nog besöka något "kontor" som hanterar korten.
Grovjobbar man med blöta fingrar så fungerar det inte. Borde vara samma problem om du handdiskar eller simmar.
Jag tröttnade på min sensor i min samsung, rena skiten.
 
H heimlaga skrev:
Vad händer i fingeravtrycksläsaren om man som jag har föränderliga fingeravtryck med rispor och nötning och småsår som kommer och går.
Min telefon fungerar oftast, skulle det strula så har man ju alltid möjlighet att slå en kod istället.
Jag har fyra fingeravtryck lagrade så det finns alltid ett finger som inte har plåster.

Blöta fingrar fungerar däremot inte men då har man ju som sagt koden att ta till.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Grovjobbar man med blöta fingrar så fungerar det inte. Borde vara samma problem om du handdiskar eller simmar.
Jag tröttnade på min sensor i min samsung, rena skiten.
Fingeravtryck använder jag bara för viss identifiering t.ex. Mobilt BankID så det är inga problem.
Men visst finns det begränsningar, jag kan t.ex. logga in på Internetbanken via MobiltBankID och fingeravtrycket, men sedan måste jag godkänna vissa typer av transaktioner med kod i MobiltBankID.
Sean finns det ju olika sensorer och programvaror för identifiering, t.ex. separat eller integrerad via displayen.
Kör med en Huawei och separat sensor.
Upplåsning av mobilen görs med ansiktsigenkänning som fungerar till 99%.;)
En mobil med ansiktsigenkänning skulle nog vara bra under de förutsättningarna som du beskriver.
Så det finns flera olika lösningar för att öka säkerheten som man får kombinera utifrån olika funktionsbegränsningar.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Nu blandar vi olika begrepp. Elavbrott eller datorhaveri innebär inte att våra "virtuella värdemätare" försvinner om elen återställs efter x tid, vilket även gäller det enklare datorhaveriet.
Ytterst få kan som privatperson säkra sig mot en sådan händelse då merparten idag inte har likvida medel att stoppa i madrassen. Så det liknar lite de personer som bygger skyddsrum med förråd.
Tror vi ska ta några steg tillbaka och istället fokusera på hur det fungerar idag med betalning och de framtida lösningar som vi ser testas idag, allt annat blir domedagsscenarior.

Så jag avslutar med säkerhetslösningar för att ingen annan ska kunna nyttja mina kort.
[länk]
Har ju funnits länge men börjar nu bli vanligare i konsumentprodukterna.
Fingeravtryck är inte så säkert heller. Någon rånar dig och samtidigt antingen tvingar dig att lämna ut fingeravtryck (kopierar över dom på papper, är inte svårt att fixa men kostar lite tid eller redan fått tagti dina fingeravtryck) eller tar med sig dina fingar.

Att någon rånar en på kontanter och kort är inte vanligt , men ska man använda fingeravtryck kommer det öka (blir enklare komma över konton, än försöka gissa pinkoden).

Så nej vissa förändringar är inte förbättringar, hur kass jag ser på kontakt lös betalning vi fått in idag. Är den ändå bättre än fingeravtryck.
 
Flickvännen har fingeravtrycksläsare på sin telefon och då vi provade kunde den inte läsa några fingeravtryck på mig. Fast det var högerhanden vi provade på och jag är högerhänt.
Därför frågade jag.
 
B Broken arrow skrev:
Fingeravtryck är inte så säkert heller. Någon rånar dig och samtidigt antingen tvingar dig att lämna ut fingeravtryck (kopierar över dom på papper, är inte svårt att fixa men kostar lite tid eller redan fått tagti dina fingeravtryck) eller tar med sig dina fingar.
Nu vet jag inte hur alla avläsare fungerar, men det du beskriver kan du glömma det fungerade inte för 20 år sedan när vi jobbade med Precise Biometrics lösningar. Men vill du gräva ned dig i ämnet har du länken till deras sida här
https://precisebiometrics.com/products/fingerprint-recognition-software/
Och hur man arbetar med tekniken för att förhindra det
https://precisebiometrics.com/blog/white-paper-on-spoof-and-liveness-detection/
 
H heimlaga skrev:
Flickvännen har fingeravtrycksläsare på sin telefon och då vi provade kunde den inte läsa några fingeravtryck på mig. Fast det var högerhanden vi provade på och jag är högerhänt.
Därför frågade jag.
Det kluriga är när man ska lägga in sitt fingeravtryck på mobiler och jag fick göra det några gånger vid första försöket. Man får rotera runt lite på fingerspetsen första gången så att det blir en fullständig avläsning på de här små/smala läsarna som många mobiler använder.
Har man en större sensor så räcker det med att lägga på fingret så blir det avläst.
 
Har kvar ett testexemplar, man använde läsaren tillsammans med kort och programvara i dator.
Såg att den också fungerade till Win98, står på kartongen;)
Smart Touch-kortläsare med tillhörande kort framför Smart Touch Par Windows 95/98 kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Nu vet jag inte hur alla avläsare fungerar, men det du beskriver kan du glömma det fungerade inte för 20 år sedan när vi jobbade med Precise Biometrics lösningar. Men vill du gräva ned dig i ämnet har du länken till deras sida här
[länk]
Och hur man arbetar med tekniken för att förhindra det
[länk]
Så du tror ett företag som säljer tekniken hade sagt svagheterna?

Om det är värme, blodtryck eller liknade den mäter går det utan problem gå förbi dessa skydd. Har ju sett där dom kunde gå förbi avancerad fingeravtryckläsare med hjälp av blöttpapper.
 
B Broken arrow skrev:
Så du tror ett företag som säljer tekniken hade sagt svagheterna?

Om det är värme, blodtryck eller liknade den mäter går det utan problem gå förbi dessa skydd. Har ju sett där dom kunde gå förbi avancerad fingeravtryckläsare med hjälp av blöttpapper.
Inte tror, vi körde tester med dem och hade dialoger med PB gällande utveckling. Men de som testade dem på den tiden var "federala myndigheter" i USA som använde dem för speciella säkerhetsklassade system, vilket räckte bra för oss.;)
Men vi ska inte skriva sönder tråden om olika biometriska lösningar och hur de fungerar utan konstaterar att de finns och kan användas utifrån den säkerhetsnivå man själv tycker är tillräckligt bra.
 
A AndersS skrev:
Inte tror, vi körde tester med dem och hade dialoger med PB gällande utveckling. Men de som testade dem på den tiden var "federala myndigheter" i USA som använde dem för speciella säkerhetsklassade system, vilket räckte bra för oss.;)
Men vi ska inte skriva sönder tråden om olika biometriska lösningar och hur de fungerar utan konstaterar att de finns och kan användas utifrån den säkerhetsnivå man själv tycker är tillräckligt bra.
Usa och säkerhet är jag tveksam till, inte sällan deras olika infrastruktur är helt vidöppen för crackers.

Det jag sett hittills är att banker är rätt slappa med kunders säkerhet, så lär ju inte ändå använda något vidare system.

Min bank t.ex slutade godkänna enkel inloggning på mobilen om man inte sparar en profil (där ens personnummer redan är ifylt). Samtidigt friskriver sig banken allt ansvar om mobilen blir stulen och man sparat en profil (sen hur det skulle hålla i verkligheten vet jag inte).

Får använda enkel inloggning i webbläsaren i stället. Hade tänkt klaga, men det lär inte göra ett piss.
 
H hempularen skrev:
Eller så måste det finnas någon som knäckt algoritmen som sköter sambandet mellan kortnummer och kod.
Då många kort tillåter att man fritt väljer kod undrar jag lite stilla hur en sådan algoritm skulle kunna vara uppbyggd. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.