Skapar en ny tråd då detta handlar om annat än nitar..
Jag har granskar bilderna jag tagit under vår takläggning och läst på lite mer om takläggning
så har jag noterat att de har "vildskarvat" bärläkten, d.v.s. skarvat i luften. Hur illa är detta?
Enligt alla monteringsbeskrivningar jag nu läst så ska bärläkt alltid skarvas på ströläkt eller att
det läggs till en extra ströläkt där det skarvas..
Likaså intill takutbyggnader har det inte lagts någon ströläkt som bärläkten kan vila på utan de har bara låtit bärläkten sticka in under.
Med tiden kommer väl detta ge vika?

Tacksam för input på detta. För mig känns det som pannorna på skarvraderna kommer sacka med tiden när bärläkten ger vika. Speciellt om det kommer massa snö på taket som tynger..
 
  • Takläkt som är felaktigt skarvad utan stöd under takutbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en takkonstruktion där bärläkten är skarvat i luften utan stöd av ströläkt, en potentiell byggbrist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ser ju lite märkligt ut. Men vad skall det vara ovanpå, tung betong eller tegel, eller lätt tegelimiterande plåt?
Betr skarvarna mellan ströläkten så kan man ju skruva en 2 - 3 dm läktbit på "nedsidan" som håller ihop bärläkterna.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det ser ju lite märkligt ut. Men vad skall det vara ovanpå, tung betong eller tegel, eller lätt tegelimiterande plåt?
Betr skarvarna mellan ströläkten så kan man ju skruva en 2 - 3 dm läktbit på "nedsidan" som håller ihop bärläkterna.
Hela taket ligger numera på och det är betongpannor som ligger på. Jag kollade igenom de bilder jag tagit under arbetets gång och hittar bara mer och mer saker som kan vålla problem. Fan vad trött jag blir alltså.
 
  • Gilla
boper1
  • Laddar…
Bowser
Ja hade det varit typ en skarv som såg ut sådär så hade det nog varit lugnt, men ser man bilden så är ju all läkt skarvad mitt i luften på samma ställe "generalskarv".
Har dem lyckats lägga skarven på pannorna just där också så kommer det sacka ihop.
Med tanke på hur dem gjorde med de synliga klammrarna som du skrev om i förra tråden så är det nog dags för besiktning av taket och sen samtal med entreprenören.
Visst hade dem även skurit duken fel vid överlappen också?
 
Bowser Bowser skrev:
Ja hade det varit typ en skarv som såg ut sådär så hade det nog varit lugnt, men ser man bilden så är ju all läkt skarvad mitt i luften på samma ställe "generalskarv".
Har dem lyckats lägga skarven på pannorna just där också så kommer det sacka ihop.
Med tanke på hur dem gjorde med de synliga klammrarna som du skrev om i förra tråden så är det nog dags för besiktning av taket och sen samtal med entreprenören.
Visst hade dem även skurit duken fel vid överlappen också?
Japp, jag har påtalat en del brister för ägaren av företaget, men personen har inte svarat på detta ännu. Tänkte göra mig påmind snart igen.
Jo det stämmer, flera brister gjorda på detta tak och man hittar ju fler när man läser på lite om takläggning. Något jag hade sluppit göra eftersom jag anlitat hantverkare så jag slipper engagera mig. Nu blev det tvärtom, får strida istället.

Men man behöver ju få lite åsikter härifrån för att bilda sig en uppfattning hur dåligt det är.
Jag förstår ju att det är dåligt med skarvar i luften och det borde ju vem som helst fatta, men hur allvarligt det är är ju bra att veta. Tror ju också det kommer säcka med tiden, speciellt när tung snö lägger sig där.
Likaså under plåtarna där det saknas ströläkt längst in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.