Köpte en fristående spis, visade sig enbart ha ca 2.5 cm i utrymme i håligheten bakom spisen där sladdar och kontakter skall sitta. Min nuvarande perilexkontakt får inte plats. Tillverkaren rekommenderar fast installation.

Lösningar?

1. Hitta "plattare" perilexkontakt. Vilken är den plattaste perilex-kontakten på marknaden? (standard 3 fas + nolla) Någon som vet?
2. Som tillverkaren säger, fast installation. Blir då nyfiken på hur det skulle lösas. En infälld dragavlastare i spisdosan och ett doslock med ledningsuttag gissar jag? Skulle i så fall bara bygga någon centimeter ut från väggen?
3. Andra lösningar?

Vill undersöka alternativ 1 eftersom alternativ 2 kräver behörig elektriker och jag vill undvika att betala framkörning etc för ett så litet jobb.

Vill inte byta spis.
 
Hur djup är spisen?
Det går inte att låta den stå ett par cm längre ut?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur djup är spisen?
Det går inte att låta den stå ett par cm längre ut?
Jo det går men jag vill gärna att den linjerar med diskbänk som är 60 cm djup, och att den står mot väggen så att så lite smuts som möjligt trilla ned bakom.
 
Längst ner, alldeles över golvnivå, brukar det finnas ett "installationsutrymme",
med plats för el, vatten och avlopp.
Finns inget sådant på din spis? Om du flyttar ner uttaget lite?
 
  • Gilla
nikoman och 3 till
  • Laddar…
Flytta in uttaget i skåpet bredvid som man gör med diskmaskinen?
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
N nikoman skrev:
Köpte en fristående spis, visade sig enbart ha ca 2.5 cm i utrymme i håligheten bakom spisen där sladdar och kontakter skall sitta. Min nuvarande perilexkontakt får inte plats. Tillverkaren rekommenderar fast installation.

Lösningar?

1. Hitta "plattare" perilexkontakt. Vilken är den plattaste perilex-kontakten på marknaden? (standard 3 fas + nolla) Någon som vet?
2. Som tillverkaren säger, fast installation. Blir då nyfiken på hur det skulle lösas. En infälld dragavlastare i spisdosan och ett doslock med ledningsuttag gissar jag? Skulle i så fall bara bygga någon centimeter ut från väggen?
3. Andra lösningar?

Vill undersöka alternativ 1 eftersom alternativ 2 kräver behörig elektriker och jag vill undvika att betala framkörning etc för ett så litet jobb.

Vill inte byta spis.
Ja, dosa med dragavlastning och Wagos. Inte svårare än att flytta uttaget och inte mer olagligt. Men du ska även ha jord, gröngul. Du kan ju montera tillbaka uttaget då du byter spis.
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Det rör sig om en italiensk designspis med stödben. Ingen hålighet för vägguttag i själva apparaten, men under spisen, ca 14 centimeter, finns plats för diverse. Så att flytta uttaget nedåt hade fungerat.

En fast installation, en infälld dosa med dragavlastning och någon form av plint hade också funkat. Det hade byggt minst. Schneider har annars en utanpåliggande kopplingsdosa för spis som bara är 21 mm djup.

Lösning: Var nära att be en elektriker göra en fast installation enligt ovan men i går kväll hittade jag ett sladdställ på bauhaus vars perilexkoppling var tunnare (nästan en centimeter vilket var vad jag behövde) än den variant som säljs på jula, claes och biltema. Känns jättebra då en av anledningarna med fristående är möjligheten att byta spis enkelt vid behov.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Men innan du kopplar in denna (dyra?) designspis. KOntrollera att uttaget är fullt kopplat.

Det förekommer att man sparat in på noll ledaren, som ofta inge behövdes för äldre spisar (rena 400V spisar). Koppplar du in en spis med 230V element (kan ändå vara flera faser) så bränner du diverse komponenten.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men innan du kopplar in denna (dyra?) designspis. KOntrollera att uttaget är fullt kopplat.

Det förekommer att man sparat in på noll ledaren, som ofta inge behövdes för äldre spisar (rena 400V spisar). Koppplar du in en spis med 230V element (kan ändå vara flera faser) så bränner du diverse komponenten.
Bra kommentar! Jag har förstås läst denna sidas eminenta spisbibel så jag hade koll på nollan!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.