BirgitS
K klimt skrev:
Tänk också på att det ju kostar en del för uppvärmning och olika avgifter om försäljningen skjuts fram i tiden.
Särskilt som försäljningen då kan ta extra lång tid, trots allt brukar det ju vara lättast att sälja hus på våren när folk längtar efter att komma ut.
 
windestal windestal skrev:
Något att tänka på är att ju mer ni renoverar (ytor), desto högre förväntningar får köpare på skicket på huset totalt, och risken för "dolda fel"-anklagelser ökar.
När min gammelfarmor dog diskuterades om hennes hus borde renoveras eller ej innan försäljning, ex vis om taket i badrummet borde fixas (hade varit en läcka utifrån som gett viss fuktskada, yttertaket hade sedan fixas), men det påpekades att även om allt vi visste var fel fixades så kunde det leda till dolt fel om nya ägare sen hittade något ytterligare (som vi inte vetat om). Med en synlig fuktfläck i taket kunde köpare däremot aldrig hävda dolt fel...
Säljer ni i befintligt skick syns fel och köpare måste förvänta sig ytterligare fel. Fixar ni vissa grejer blir ni dels ansvariga om något krånglar med det ni fixat (taket läcker igen... ska förhoppningsvis inte hända, men...) OCH löper större risk för att köpare ska kunna hävda dolt fel ("allt var ju nyfixat, fanns ingen anledning att tro att det var fel bakom det-och-det").
Så, gör ni mycket själva får ni nog ut mer pengar från försäljningen, men får oroa er i tio år framåt för dolda fel... Gör ni inget får ni lite mindre nu, men slipper allt eget jobb, risk att det blir bråk bland syskonen om vem som inte gör tillräckligt, hur mycket som ska göras, hur lång tid det tar, plus att risken för dolda fel-anklagelser om flera år minskar rejält. Om det inte handlar om mycket stor skillnad skulle jag hellre vilja kunna gå vidare.
Visst blir man lite misstänksam om det ser för ”sminkat” ut.
Å andra sidan så lockas nog fler att buda om det ser fräscht ut.
Jag tror läget är det avgörande, men gissar att fler budar om det ser fräscht och någorlunda inflyttningsbart ut.
 
När vi letade hus vände vi i dörren på inrökta hus, men det gjorde inte de andra spekulanterna. När vi kollade på sminkade grisar; vitmålade ytskikt men påväxt i grund, läckande tak och andra stora fel såg vi en mardröm medan budgivarna såg en dröm och la fantasisummor på ruckel. Marknaden är något lugnare nu, men jag tror att det fortfarande ger ett rejält påslag att fräscha upp ytskikt och sälja en dröm.
 
windestal
F faf skrev:
När vi letade hus vände vi i dörren på inrökta hus, men det gjorde inte de andra spekulanterna. När vi kollade på sminkade grisar; vitmålade ytskikt men påväxt i grund, läckande tak och andra stora fel såg vi en mardröm medan budgivarna såg en dröm och la fantasisummor på ruckel. Marknaden är något lugnare nu, men jag tror att det fortfarande ger ett rejält påslag att fräscha upp ytskikt och sälja en dröm.
Frågan är hur det gick sen? Blev det en dolda fel-konflikt? (I dina exempel, med synlig påväxt etc kvar så är det kanske mindre troligt, men på objekt som fått lite mer smink...)
 
Ja, risken med att byta ytskiten är att man får en jobbig köpare efter sig som trodde dom köpte ett top-notch nyrenoverat hus...
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
B
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Det görs tydligen automatiskt vid dödsbon, enligt mäklaren.
Det finns ingen automatisk friskrivning för att ett dödsbo säljer. Friskrivningsklausulens formulering är dessutom avgörande för att den ska vara hållbar vid en eventuell rättslig tvist, alltför enkla och svepande formuleringar har underkänts vid flera rättsfall. Exempelvis "Fastigheten säljs i befintligt skick med friskrivning mot dolda fel" skulle troligen inte godkännas. Lita inte på att mäklaren vet hur den ska formuleras, speciellt inte om han/hon har sagt att det är automatisk friskrivning. Kolla med t ex fastighetskunnig jurist eller Villaägarnas medlemsservice.
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Excel
Skulle fokusera på att fixa generalfelen typ läckande tak, ev tapetsering i något rum om det drar ner helheten. Och så klart rensa bort ev. bråte innan visning.
 
Jag skulle inte lägga ens fem minuter på någon renovering. Ett hus under 2 mille finns det inga marginaler för att lägga några pengar på, och tid är också pengar. Bättre att vara ärlig med att det läcker in i taket osv, det tror jag du tjänar mest på.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Har man takläggare och snickare i familjen är det dumt att inte åtgärda taket, tillsammans med stora fel. Lekmän har sällan koll på kostnaderna och jag tror att en del överskattar kostnaderna.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
L
H Hammarfall skrev:
Har man takläggare och snickare i familjen är det dumt att inte åtgärda taket, tillsammans med stora fel. Lekmän har sällan koll på kostnaderna och jag tror att en del överskattar kostnaderna.
Om huset ligger i max 1,7 miljoners klassen är det inte mycket att hämta på en åtgärd om det finns massor mer. Köparen behöver väl lik förbannat vara händig
 
harry73
Nu missade jag att ts skrev något om priset, men ligger huset i 1,7 miljoner klassen, borde det minst finnas 200tkr för förbättringar.
Och många förbättringar som föreslogs är inte särskild dyra.
Och jag kan tänka mig att det finns mer än bara pengar som spelar roll i beslutet. Det är också respekt för ts mamma att sälja huset i ett skick som kanske passade henne bättre än dagens skick
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Om huset ligger i max 1,7 miljoners klassen är det inte mycket att hämta på en åtgärd om det finns massor mer. Köparen behöver väl lik förbannat vara händig
Jag anser att köpare vill ha ett helt tak, för att sedan byta det i lugn och ro. Risken är att priset sänks oproportionerligt mot kostnaden/tiden det tar för en yrkesman att åtgärda.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Du får tänka på att vi har en dalande ekonomi just nu också. Vi köpte hus för 1.8M hösten 2017. Vår-sommaren 2018 sålde ena grannen för 1.4, i förra veckan sålde en annan granne för 1.2. Om ett år eller två får man vara glad om man får över 1M här på gatan.
 
Exostor Exostor skrev:
Du får tänka på att vi har en dalande ekonomi just nu också. Vi köpte hus för 1.8M hösten 2017. Vår-sommaren 2018 sålde ena grannen för 1.4, i förra veckan sålde en annan granne för 1.2. Om ett år eller två får man vara glad om man får över 1M här på gatan.
Här i Västergötland upplever jag inte alls en sån trend. Möjligtvis att det har stagnerat, men inte att priserna har sjunkit.
Eller har jag missat nåt? Vad säger övriga Västgötar?
 
Lång tråd! Jag tittar just nu på hus i den här prisklassen. Jag hade helst inte köpt något där säljaren slängt upp billiga tapeter och laminatgolv i sista stund innan försäljning. Av ovan nämnda skäl. Tyckte det lät bra att fixa det essentiella som folk tror är dyrt och besvärligt och där inte har en åsikt om själva utseendet. Inget mer. Riva altan eller byta till det golv man vill ha tror sig fler kunna göra själva.
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.