Hej,

Har fått offert på plattsättning(kakel/klinker) enligt nedan på ett 9m2 badrum.

Anser ni att en arbetskostnad på 50,000:- (ROT/0,3) för sättning av klinkers och kakel (väggar och golv) samt förarbeten är rimlig?

Badrummet är helt kvadratiskt, 3x3m, inga konstiga vinklar eller snedtak. Står på ny platta med golvvärme, väggarna är förberedda med våtrumsgips dock ej spacklade.

Räknar man på en timersättning 450kr/h +moms så skulle det innebära en arbetstid på 89h, dvs 11 arbetsdagar.
Är det rimligt att det tar 11 fulla arbetsdagar att sätta kakel och klinkers i ett badrum på 9 m2?
Se nedan vilka moment som ingår.

Min fråga gäller alltså enbart arbetskostnaden som jag enligt offerten uppskattar till 14856/0,3 =49520 :-

Tacksam för svar.


Skärmdump av offert för badrumsrenovering med arbetsmoment och kostnader, inklusive ROT-avdrag.
 
  • Gilla
Dexter64
  • Laddar…
E
För en kompetent plattsättare är 50 tusen rimligt på det aktuella badrummet. Plus minus 10 tusen beroende på var i landet det är.
 
E epw skrev:
För en kompetent plattsättare är 50 tusen rimligt på det aktuella badrummet. Plus minus 10 tusen beroende på var i landet det är.
Befinner mig på på landsbygden där priserna generellt ligger en bra bit under Göteborg/Stockholm.. Hade helst velat ha arbetet på löpande, men bolaget menade på att man inte jobbade på det viset samt att det var kutym i "branschen".
 
Nu är inte jag renodlad plattis men renoverar badrum och kök regelbundet sedan 15år tillbaka.

Allting beror ju på förutsättningar som är svåra att ta hänsyn till här men jag hade nog lagt mig på följande:

Dag 1: Spackla väggarna och flytspackla golvet med fall och allt.
Dag 2: Fuktskydda allting
Dag 3: Plattsättning väggar
Dag 4: Plattsättning väggar
Dag 5: Fogning av väggar, läggning av golv
Dag 6: Fogning av golv samt ev. mjukfogning

Totalt 60tim på en fastprisoffert inklusive transporttider etc.

60 x 496 = 29760 +moms = 37200

Körersättningar och lite diverse så hade fastpriset blivit 40000:-. :)
 
Gott råd som alltid är att ta in fler offerter för att ha något att jämföra med. Nu skriver du att du befinner dig på landsbygden och då dräller det väl inte av firmor men någon mer kanske man kan få tag i?
 
Bra och snabba plattsättare är i princip omöjligt att få på löpande. Så det stämmer som entreprenören säger. Är nog ett ganska normalt pris.
 
Ja offerten är inte helt orimlig, även om den ligger i den övre skalan, iaf om det är ute i landet.
Men det är helt korrekt att man som plattis räknar fasta priser, man räknar oftast ett kvm pris på ett rum.
Där man gjort en snittberäkning på vad det kostar komplett med material inkl kakel o klinker, därför har dom som std plattor 15 x 15 på vägg och 20 x 20 på golv, som jag iof kan tycka var länge sen man hade som std storlekar, sällan man har den storleken numer.
Sen ska man nog inte räkna på 450kr/tim för att få ut tiden, det kommer inte ta 11dgr för totalt ca 40kvm vägg o golv.
I ditt fall så är det troligen räknat på ca1.400:-/kvm + moms sen med lite resor osv, fullt normalt.
 
Mycket pengar att spara genom göra det själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.