Hej,
Nära där jag bor vill kommun bygga ett nytt hyreshus. En befintlig transformatorstation på platsen ska dock inte flyttas. Ett hus ska byggas just intill. Ovanpå elstationen ska det bli terass med grillhörna. Jag trodde det fanns större säkerhetsavstånd för sådant. Vad gäller?
 
Magnus E K
Jag tycker det låter praktiskt. Gör terassens golv i ett magnetiskt material så kan de grilla korv utan någon extra utrustning...

Skämt åsido, jag antar att det beror på vilken typ av transformatorstation det är. Kan inte tänka mig att det skulle vara okej om det är en riktig högspänningsstation. Har sett en 220 kV-ledning som fick flyttas lite när det byggdes kontor intill. Men för en liten "fyrkant" som transformerar ner från 10 kV kan det nog vara okej. Vi hade gästparkering rakt ovanpå en sån där jag bodde tidigare.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag tycker det låter praktiskt. Gör terassens golv i ett magnetiskt material så kan de grilla korv utan någon extra utrustning...

Skämt åsido, jag antar att det beror på vilken typ av transformatorstation det är. Kan inte tänka mig att det skulle vara okej om det är en riktig högspänningsstation. Har sett en 220 kV-ledning som fick flyttas lite när det byggdes kontor intill. Men för en liten "fyrkant" som transformerar ner från 10 kV kan det nog vara okej. Vi hade gästparkering rakt ovanpå en sån där jag bodde tidigare.
Förvittnad stor röd elstation vid en vägkorsning med gatuskyltar, solljus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här en bild av "elstationen", som jag nu sett att den kallas i de kommunala handlingarna. En rejäl sak. Inget litet skåp. Jag har inte hittat någon info om den på nätet, fast det kanske finns. Ska kolla vad det står på de små skyltarna.
 
Rickard.
Är du ute efter en anledning att överklaga eller är du bara nyfiken? Nu kan jag inte direkt någonting om transformatorstationer men jag vet att många lägenhetshus i min stad har dom inbyggda i "garage" som är vidbygda till själva husetl i princip vägg i vägg med lägenheterna (nästan) så man får väl hoppas att det inte är farligt.
 
Mikael_L
Men det är en 10/0,4 kV eller 20/0,4 kV -kiosk. Dvs det är max 20kV på primärsidan, dvs distributionsnät.

Sådana är rätt ofta inbyggda i hus i städerna, typ alla köpcentrum och liknande har en egen, sen finns det en undangömd i nästan vartannat kvarter i stan, som du aldrig ser, dvs de finns ofta inne i husen.


Det största problemet är nog brum och vibrationer (lågfrekvent, 50 Hz).

Sen finns det en viss brandrisk, de ska helst stå i rum med viss tanke på utformningen för att motstå, begränsa och hindra brand. Detta brukar inte vara något problem i praktiken.

Slutligen har de en del magnetfält omkring sig, det är nog bra att man inte sätter ett sovrum vägg i vägg.
Men några meter ifrån är det väldigt svaga magnetfält, man blir utsatt för betydligt kraftigare magnetfält från sin egen elutrustning då, som dator eller klockradio, typ.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Det finns exempel där man byggt bostadshus över transformatorstationen. En skola jag gått på hade transformatorstationen i byggnaden. Det är inget konstigt.
 
Den typen finns ofta inbyggda i större kontorshus o liknande.

Utan att veta, så skulle jag tro att det finns ett säkerhetsavstånd för både ett ev elektriskt fält, och magnetfält. Men i så fall gissningsvis, någon meter.
 
A
Vi har motsvarande stationer inbyggda i alla våra större byggnader, inga konstigheter alls. Du kan lugnt låta dem bygga huset.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Är du ute efter en anledning att överklaga eller är du bara nyfiken? Nu kan jag inte direkt någonting om transformatorstationer men jag vet att många lägenhetshus i min stad har dom inbyggda i "garage" som är vidbygda till själva husetl i princip vägg i vägg med lägenheterna (nästan) så man får väl hoppas att det inte är farligt.
Tja både och får man väl säga. Trodde inte detta var tillåtet. Att denna uppenbart starka station var placerad långt ifrån befintliga hus av en anledning. När man går förbi den brummar den lågt och kraftfullt. Ska ta med en kompass nästa gång jag går dit. Tror den ställer om magnetfältet rejält :) Tänkte på lokförare och andra som drabbas av starka magnetiska fält.
 
Mikael_L
Vad gäller magnetfält, så glöm inte att distributionstransformatorer verkligen är optimerade för minsta magnetfält, ty det jagas ju absolut högsta verkningsgrad hela tiden, och allt magnetfältsläckage innebär tapp i verkningsgrad.
Så lindningar och kärnor är ytterst optimerade för att läcka låga fält, men inte för omgivningens skull. :)
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Nu fastnade iofs aldrig kunskaperna om magnetism ens när jag gick i skolan, och än mindre sitter de kvar nu, men magnetfältens styrka avtar väl med kvadraten på avståndet från dem (typ). Så varje skyddsåtgärd som görs minskar behovet av skyddsavstånd rätt kraftigt.

Och som andra redan tagit upp: är det inte farligt bör man släppa den falska omsorgen om okända människors riskbeteende och konstatera att det säker är bostadsbrist även där TS bor och konstatera att omvandlingen av vad som i praktiken är en ödetomt idag till bostäder är något positivt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu fastnade iofs aldrig kunskaperna om magnetism ens när jag gick i skolan, och än mindre sitter de kvar nu, men magnetfältens styrka avtar väl med kvadraten på avståndet från dem (typ). Så varje skyddsåtgärd som görs minskar behovet av skyddsavstånd rätt kraftigt.

Och som andra redan tagit upp: är det inte farligt bör man släppa den falska omsorgen om okända människors riskbeteende och konstatera att det säker är bostadsbrist även där TS bor och konstatera att omvandlingen av vad som i praktiken är en ödetomt idag till bostäder är något positivt.
Nu känns det som att Nötegårdsgubben hade mer fingerklåda än något att säga. "Falsk omsorg" och "ödetomt" vittnar om en attityd och debattlust som går bort ifrån ämnet.
 
Det är vanligt att transformatorer placeras i större hus ja. Det är också vanligt med ställverk mm. Båda delarna är ett hälsoproblem som man hanterar i projekteringsstadiet. Magnetiska och elektriska fält får inte vara över ett visst värde inom utrymmen där människor stadigvarande vistas. Kort sagt inte sovrum, vardagsrum, kök etc. däremot är det ok i t.ex. ett garage eller förråd. Den viktigare faktorn för att begränsa dessa fält är avståndet. Och några meter är normalt alldeles för lite. Helinklädnad i aluminium kan vara effektivt om det görs ordentligt. Men som sagt, detta hanteras i projekteringsstadiet och vid behov verifieras det genom mätningar efteråt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det är vanligt att transformatorer placeras i större hus ja. Det är också vanligt med ställverk mm. Båda delarna är ett hälsoproblem som man hanterar i projekteringsstadiet. Magnetiska och elektriska fält får inte vara över ett visst värde inom utrymmen där människor stadigvarande vistas. Kort sagt inte sovrum, vardagsrum, kök etc. däremot är det ok i t.ex. ett garage eller förråd. Den viktigare faktorn för att begränsa dessa fält är avståndet. Och några meter är normalt alldeles för lite. Helinklädnad i aluminium kan vara effektivt om det görs ordentligt. Men som sagt, detta hanteras i projekteringsstadiet och vid behov verifieras det genom mätningar efteråt.
Tack för tydligt svar! Vet du också var de texter finns som reglerar detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.