Hej!

Jag har tankar på att i samband med en kommande renovering i källaren dra om de befintliga takförlagda värmerören. Det ena skälet är att öka takhöjden. Ett annat skäl är att jag vill göra mig av med vad som sannolikt är isolering innehållandes asbest. Genom att plocka bort hela rören så hoppas jag i största mån slippa peta på böjar och t-koppling.

Min tanke är att dra de nya rören (troligtvis koppar- eller prisolrör) nära väggen och på ställen där de kan gömmas i någon form av kanal ifall vi känner för det. Jag avser behålla de befintliga järnrören som fortsätter upp genom källartaket och ansluter till radiatorer på bottenplan och övervåning.

Min fråga gäller hur jag på bästa sätt ansluter till de befintliga rören? Finns klämringskopplingar för ändamålet? De är högst troligt utvändigt gängade och ansluter till en t-koppling. Se bild. Jag skulle vilja ha rör och anslutning så nära taket som möjligt vilket innebär att de skulle behöva kapas. Bonusfråga: Hur kapar jag rören och hur stor stump behöver vara kvar? Taket/golvet är isolerat med hyvelspån så jag river gärna runt där så lite som möjligt för att slippa få hela fackets innehåll över mig :)

Gammalt isolerat värmerör i källartak med elektriska ledningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade värmerör med misstänkt asbest under källartak nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett vitt, isolerat värmesystemrör som kommer ut från en vägg och ansluter till en t-koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något annat som jag bör tänka på?
 

Bästa svaret

Det finns klämringskopplingar för stålrör, http://www.vatette.se/system-vatett...-ss-326327-svarta-blaaa-groena-och-roeda.html

Finns även stålrörskopplingar, https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-stalrorskoppling-utv-10/

Med dessa kan du i princip kapa rören så nära taket att du bara kommer åt att dra muttern.Om du ändå tänker dig att bygga in de nya rören så hade jag nog kört på Rör-i-Rör i stället. det är både billigare och smidigare.

Ett annat alternativ är LK PAL som finns både på ring och som raka rör. Ska du inte bygga in så är PAL raka rör klart smidigast och snyggast.
 
  • Gilla
Crewna
  • Laddar…
Tack Mexitegel! Det ser ut att vara precis detta som jag behöver. Får undersöka vilka kopplingar som verkar vara nättast att få dit. Rören mäter ca 33 mm i ytterdiameter som verkar vara ett standardmått (R25) även idag. Jag ska även se till att ha ett snack med min inredningsansvarig om möjligheten att köra plaströr :)

Någon som kan uttala sig om hur snyggt kapade rören behöver vara för att det ska bli tätt? Vågar jag dundra på med tigersåg eller bör jag försöka med rörskärare eller bågfil?
 
Det viktiga är att de är kapade 90 grader och att du undviker repor på rören. Jag hade satsat på bågfilen, då har du kontroll och har du bara ett bra blad så tar det inte många sekunder att såga.
 
  • Gilla
Crewna
  • Laddar…
Personligen hade jag övervägt det där både en och två ggr. Du har ju en riktig och bra installation idag och så länge det sitter där skadar det ingen. Ska du kapa rören och köra klämringskopplingar på varenda utstick så får du ju massor med potentiella ställen det kan läcka på. Vad jag vet så kan det vara lite si och så med klämringskopplingar på järnrör. Allt måste vara rent och röret exakt runt för att det ska fungera bra. Har man väl kapat av och det börjar krångla så står man ju där och det blir tio ggr värre bara för att man trodde det skulle bli bättre.
 
  • Gilla
Crewna
  • Laddar…
Tack för inspelet Stefan! Du har en väldigt bra poäng. Bara i det rum dit vi tänkt flytta tvättstugan så blir det 6 st skarvar. Det är dock främst ett ställe där rören går upp i taket mitt i rummet som jag skulle vilja ha bort. Övriga kan jag nog leva med eftersom de är i rummets hörn.

Ponera att jag står där med en läckande koppling. Vad gör man då? Hoppas på att få fatt på någon som kan svetsa eller pressa dit en koppling? Mardrömmen vore ju att behöva riva (det nylagda) golvet på våningen ovanför.

Alternativet, förutom att låta allt sitta kvar, vore ju att behålla det vertikala röret ner till t-kopplingen och låta det sticka ner en låda lokalt men få sjysst takhöjd i övrigt. Man kanske kan rigga belysning eller nåt i anslutning till detta.
 
Ett annat alternativ om man är misstänksam mot klämringskopplingarna är att du kapar rören och gängar dem. Inget svårt det heller, men du behöver nog lite mer utrymme neråt för att hålla röret med en rörtång eller polygrip samtidigt som du gängar så du inte rubbar det och riskerar läckor längre upp.
 
Jag klurade på möjligheten att gänga om rören men förkastade idéen efter att ha pratat med pappa som förfogar över familjens gängsats (arvegods efter farfar som var röris). Pappa var skeptisk och lät säker på sin sak. Det ska dock sägas att han brukar kunna ha fel även då han låter stensäker på sin sak.

Kan en gängad rörkoppling anses vara stabilare eller ha en längre livslängd än en klämringskopplad? Det skulle ju kunna tala för att man ger sig på en sådan lösning. Ett annat alternativ vore att spara tillräckligt med rör för att kunna gänga ifall klämringskopplingen inte blir tät. Synpunkter?
 
Jag vågar inte svara då jag har för lite erfarenhet. Försök locka hit @Krilleman för han vet hur rör ska dras :)
 
  • Gilla
swe.jocke och 1 till
  • Laddar…
Visst går det att gänga men jag tror man lär ha ganska mycket rör neråt så då faller ju tanken med att få det närmare tak iallafall. Det blir iallafall en fasligt massa jobb för ingenting egentligen.
 
Så är det nog. I sådant fall är det nog lika bra att spara befintliga gäng.

Jag har pmat @Krilleman . Vi får se om han är sjysst och kommer med något inspel :)
 
Krilleman
Det kommer... ingen press här inte. ;)
 
  • Gilla
swe.jocke och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Da da da da da da da da -Krillman!
 
Krilleman
I detta fallet skulle jag kört vidare med Vatettes röda (stål) med vinklar eller T-rör. Gänga rören på nytt är mera platskrävande och det är alltid en risk att gänga på gamla installationer!

Med klämringskopplingar kommer du närmare taket som en bonus. Och i ditt fall verkar det som att det inte blir helt inbyggt utan kontrollerbart.

Och som redan nämnts, tänk på att din isolering antagligen innehåller asbests!

Jag har monterat många Vatette Stål och ingen har läckt hittils. (y)
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1945345.pdf

Och bara för jag är ute och åker lite för man är ledig......... :p

7158-110-vatettestlrrblttrr.jpg
 
  • Gilla
Crewna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.