Hej allihop!

Går i tankarna att investera lite pengar i snickerimaskiner såsom rikthyvel, planhyvel (eller rikt-plan kombo), bandsåg, bordssåg/justersåg, borrmaskin, fräs, svarv etc etc.

Har under en tid bevakat olika säljsidor samt auktionssidor, men även börjat titta på sidor som säljer nya maskiner. Det svåraste i nuläget verkar vara att ta reda på hur alla "märken" skiljer sig i kvalitet. Finns ju hur många märken som helst att välja mellan.
Är medveten om att det finns FINA märken och såklart även "kinamaskiner". Är alla kinamaskiner dyrt skrot eller finns det något märke som funkar med helt ok resultat?

Har tillgång till både utrymme samt 3-fas. Så jag är inte begränsad till kombimaskiner, men dom är å andra sidan inte uteslutna som alternativ. Tanken är att starta ett hobbysnickeri vid sidan av mitt ordinarie arbete med att snickra möbler till det egna hemmet, men även kanske att serietillverka i mindre volymer.

Så min fråga till forumet blir således...vad har ni för erfarenhet av diverse maskinmärken?
Nämner några här nedan för att underlätta.

Ejca
Waco
Stenbergs
Luna
Inca
Holzmann
Robland
Emco
Record Power
Powermatic
Scheppach
Felder
Hammer
Nova
DUAB
Moretens
PELA

Ska förövrigt åka och titta på en begagnad Robland kombimaskin ikväll.

Alla tips och råd mottages.
Tack på förhand!

MvH Daniel
 
Har en rikt/plan och en multifräs av märket Moretens, ungefär samma användning som du anger och jag har varit nöjd med båda, nu har jag inte så mycket att jämföra med så kanske inte den bästa referensen..
 
Inte erfarenhet av alla men försöker lista mina inputs.

Ejca - bra, bandsågar dyker ofta upp på blocket
Waco - ingen erfarenhet
Stenbergs - bra men gamla med vad det innebär avseende att posta hyvelstål etc. De flesta modeller av rikt o planhyvlar verkar rätt mekiga, hade nog valt nåt modernare.
Luna - både och. Gamla Luna var ibland identiska med Ejca och gick under namnet Lini, nya Luna kan va allt från kina till Jet (som är ganska hyfsade)
Inca - väldigt bra men små, har du plats gå på större
Holzmann - skräp
Robland - ingen erfarenhet
Emco - bra men för smått
Record Power - Hyfsat för att vara kina, speciellt bandsågarna verkar omtyckta
Powermatic - superdyrt och vet inte om man får valuta för pengarna.
Scheppach - både och, finns hyfsade maskiner men också rätt risiga dito
Felder - bra
Hammer - bra och lite billigare än Felder
Nova - ingen erfarenhet
DUAB - oftast skräp
Moretens - bra hyvlar, bandsågen hade jag nog inte köpt, likaså bordsågen
PELA - skräp
SCM - bra
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir Anton och 4 till
  • Laddar…
S
Jag skulle välja begagande stadiga gjutjärnsmaskiner framför nya med mer plåt i.
 
Hej Lunki79 och välkommen till forumet.

Har tyvärr för begränsad erfarenhet för att kunna ge dig bra svar. Generellt gäller nog dock att du får bättre maskiner om du köper begagnade proffsmaskiner än nya amatör/semipro. Så det kan löna sig att ha lite tålamod och hålla koll på sälj- och auktionssajterna ändå.

Du har fått bra svar från Ola C om än inte helt uttömmande. Det här är ju en fråga om maskiner oavsett vad du ska ha dem till; kontakta moderatorn för det här underforumet och be honom flytta tråden till det som heter "Verktyg, maskiner och fordon" så får du säkert ytterligare respons för där hänger verktygsnördarna.

Lycka till med jakten!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Hej Lunki79 och välkommen till forumet.

Du har fått bra svar från Ola C om än inte helt uttömmande. Det här är ju en fråga om maskiner oavsett vad du ska ha dem till; kontakta moderatorn för det här underforumet och be honom flytta tråden till det som heter "Verktyg, maskiner och fordon" så får du säkert ytterligare respons för där hänger verktygsnördarna.
//Ronnie
Hej Pysslarn!

Hur kontaktar jag moderatorn för underforumet? =)

MvH Lunki
 
Jag fixar det
 
Du kan nog göra ett bra köp i samband med nedläggning av mindre snickeri. Men det kan bli lite överväldigande att skaffa så mycket på en gång om du inte är van vid dessa maskiner. Från det perspektivet kan det vara bättre att skaffa någon maskin i taget och lära sig hantera dem eftersom :)
 
Har en holzmann metallsåg, kan inte komma på något positivt med den. En hälften så dyr "äkta" kinamaskin är säkert bättre (men fortfarande skräp). Om någon vill ge dig en sån, tacka nej och be dom kasta sitt eget skräp :)
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Litet blandade erfarenheter och åsikter:

Stenberg.
Stenberg är egentligen fyra olika företag som alla ägdes och drevs av bröderna Stenberg.
Sigfrid Stenberg sysslade mest med maskintillbehör. Klingor och bett och liknande.
-Jon Stenberg och Stenbergs Maskinbyrå var dels maskinhandlare som importerade och sålde andra tillverkares maskiner med en extra klisterlapp där det stod deras namn så som maskinhandlare brukar göra.
-Dels sålde de maskiner som andra hade tillverkat med Stenbergs namn. Till exempel Stenberg träsvarvar är egentligen Rex svarvar tillverkade i Storebro i Småland.
-Dels hade de egen tillverkning vid Ljusfallshammars Gjuteri. Bland annat kombimaskinerna är tillverkade där (även om glidbordet på justersågsdelen är av Jonsereds fabrikat).
Oberoende av maskinernas ursprung verkar bröderna Stenberg ha satsat på kvalitet först och främst. Ett helt annat koncept än dagens handlare som säljer skräpmaskiner under eget namn.

Jag har en Stenberg KEV 600 kombimaskin. Tillverkad 1957. En välkonstruerad och mycket välgjord maskin men arbetarskyddskraven och användningen av spånsug har ju ändrats litet sedan den tiden så vi har uppgraderat med spånsugkåpor och byggt klingskydd och fräskutterskydd och bakre rikthyvelskydd på den och monterat nödstopp. En svaghet i konstruktionen är att det är svårt att smörja höj och sänk mekanismen för matarvalsarna. Varvtalet på sågklingar är i lägre laget men bara man använder största möjliga klinga så går det bra. Bromsbelägget på fräsen var asbesthaltigt så det har jag bytt. Planhyvelfunktionen är inte lika bra som en separat planhyvel i samma kvalitetsklass men den duger.
En fullkomligt idealisk maskin om man vill ha in så mycket maskinkapacitet och så stadig maskin som möjligt på en begränsad yta. Jag är mycket nöjd med den efter uppgraderingarna........ men jag har märkt att då man snickrar yrkesmässigt är det bra att ha en separat vertikalfräs så man kan spara inställningarna.
Åkesson Engineering i Frillesås har reservdelar till dem.

Waco
De tycks ha satsat på moderna konstruktioner och låg ofta litet före konkurrenten Jonsered i utvecklingen. Alla Waco maskiner jag har sett har varit extremt välkonstruerade och välgjorda och kraftigt dimensionerade. Bra grejor helt enkelt. Fast i många fall behöver de uppgraderas för att uppfylla dagens arbetarskyddskrav. I enstaka fall har utväcklingen helt sprungit ifrån dem.
Jag har inga egna Waco maskiner.

Jonsered
Ungefär likvärdiga med Waco men konstruktionen är i vissa fall gammalmodig i jämförelse.
Jag har en Jonsered FM-C vertikalfräs från 1938. Man ser att det i grunden är en remtransmissionsdriven fräs som konstruktörerna har försett med elmotor litet sådär i efterhand. Litet primitiv men mycket välbyggd och rejäl. Behöver uppgraderas rejält för arbetarskyddet.

SCM l'Invincibile
Välbyggda välkonstruerade maskiner i rejält utförande. l'Invincibile var SCMs bästa proffsserie. De är inte lika välkonstruerade som konkurrenterna Martin och Panhans och Bäuerle och ofta litet klumpiga i reglagen men endå klart köpvärda maskiner. Deras "aftermarket" avdelning är en bluff. man får tillverka reservdelarna själv. Deras rikt-planhyvlar har aningen klen infästning för rikthyvelborden.

E.V.Beronius Mekaniska Verkstad
Köptes upp av Munktell 1918 och namnet Beronius levde vidare ännu något årtionde som beteckning på en serie snickerimaskiner. Välbyggda och hyfsat välkonstruerade maskiner för sin tid men de börjar bli till åren och därför har utväcklingen sprungit ifrån somliga maskiner alldeles totalt. Andra går att uppgradera så de blir fullgoda proffsmaskiner än i dag. De verkar ofta litet kompaktare och lättare byggda än Waco och Jonsered.
Jag har en E.V.Beronius bandsåg från 1910-talet. Det var ett stort projekt att uppgradera arbetarskyddet enligt dagens krav och bygga om från remtransmissionsdrift till motordrift men det blev en väldigt bra bandsåg. Enda svagheten är att lutningsinställningen på övre hjulet är aningen primitiv men den fungerar. En stor fördel är att den har en motvikt som spänner bladet så det är lätt att hitta rätt spänning.

Emco
Hobbymaskiner. Jag vet ingenting om dem men misstror av princip aluminiummaskiner.

Holzmann
Kinaskräp under tysk bekvämlighetsflagg. Jag hittade en gång en nästan oanvänd Holzmann metallbandsåg som jag skulle ha fått köpa för skrotkilopris 50 cent kilon. Det var ett hutlöst överpris för en maskin i den kvalitetsklassen.
 
  • Gilla
Sir Anton och 4 till
  • Laddar…
Fler märken:

Ejca
Relativt små och lätta maskiner som inte skulle räcka till för mina behov men de är välkonstruerade och välgjorda. Ofta ganska enkla konstruktioner. Helt klart mycket köpvärda om man vill ha maskiner i den storleksklassen.
Jag har haft en Ejca kombimaskin från 50-talet och hjälpt en kamrat att renovera en 80-tals rikt-planhyvel. Båda maskinerna hade vissa små svagheter som vi förbättrade men i grunden var de mycket bra för sin storlek.

Lini
Maskiner tillverkade av Ejca för Luna. Somliga verkar vara snålmodeller som inte riktigt håller vanlig Ejca kvalitet men de flesta är som Ejca.

Luna
Jag är mycket skeptisk till Luna maskiner som inte kommer från Ejca/Lini. Många modeller är väldigt lika kinesiska billigmaskiner av den sorten som är för billiga för att fungera. Så pass lika att de garanterat kommer från samma fabrik. Jag vill inte köpa grisen i säcken.

Scheppach
Äldre scheppachmaskiner av plåt och aluminium är bortkastade pengar. Jag har granskat ganska många under mitt maskinsökande och de duger kanske i bästa fall för lätt hobbybruk under en kortare tid. Nyare lär vara aningen bättre har jag hört men något gott rykte har de inte.

Felder
Välbyggda maskiner av det litet lättare slaget. Många i synnerhet äldre modeller är litet klena för min smak men både konstruktion och tillverkningskvalitet verkar bra på alla som jag har sett. Helt klart köpvärda om man man vill ha maskiner i den storleksklassen. Ofta mycket moderna för sin tid.

Osbyverken
Min enda erfarenhet av det fabrikatet är en kombimaskin. Den kanske fyllde sin funktion någon gång i tiden men redan på 50-talet måste den ha varit hopplöst föråldrad bortom all räddning. Nu på 2010-talet är den ännu mer föråldrad.
Om man hade rensat bort alla andra funktioner och uppgraderat skydden skulle den ha blivit en ganska bra rikthyvel men allt annat var totalt hopplöst gammalmodigt.

Powermatic
Jag har ingen egen erfarenhet av dem. Nyare modeller är ommärkta kinamaskiner. Säkert från samma fabrik som Jet. Tycker de verkar små och primitiva med väldigt små motorer. Ingenting jag skulle fundera på att köpa. Äldre modeller lär vara betydligt bättre men de förekommer normalt inte i Europa.

J.Sagar
Extremt välbyggda och välkonstruerade engelska maskiner. Grovt byggda. Ibland tilltagna litet i överkant men sedan man har fått dem på plats är ju mera gjutjärn bara en fördel. De börjar bli så pass till åren att de flesta behöver smärre uppgraderingar och någon enstaka maskin har blivit hopplöst gammalmodig.
En kamrat har en Sagar bandsåg från 50-talet. Tillverkad strax innan konkursen...... den är helt fantastisk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir Anton och 3 till
  • Laddar…
Tack för den utförliga beskrivningen Heimlaga. Uppskattas verkligen. (y)
Tack även Ola C för din input.

Jag hade redan innan mitt inlägg förstått att det finns typ "agg" mot kinamaskiner. :crysmile:

Är man proffs så kanske det känns som att grovt byta ner sig vilket jag har full förståelse för. Jag som amatör...hur skulle jag uppleva en kinamaskin? Vad är det som är kasst på dessa typer av maskiner? Veka i konstruktionen då allt "flexar"? Svaga motorer trots att effekten ser ut att räcka på papperet?

Tittade som sagt på en Robland K210 kombimaskin med bordssåg, rikthyvel, planhyvel, fräs och långhålsborr igår. Alla delar/tillbehör verkar finnas, men jag är osäker på om effekten räcker till. Motorn till sågen var t.ex på 1.1kw om jag såg rätt. De andra två sätt så illa till att jag inte kunde avläsa dom.

Dessutom hade den varit oanvänd de sista 20 åren så en mindre renovering lär nog vara på sin plats. Säljaren begär 25.000 för den. Några tankar kring det?
 
Redigerat:
  • Gilla
Gorak
  • Laddar…
Som jag ser det ett alltför högt pris. Brukar gå för 12-16 tkr på Blocket. Det är ju den mindre varitanten med 210 bred hyvel tror jag. Finns ju både 260 och 310-varianter vad jag sett och 310 brukar nog gå annonseras för de priserna.
 
  • Gilla
Gorak
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nyare modeller är ommärkta kinamaskiner
Nu tror jag du är ute o cyklar. Vet ingen Powermaticmaskin som liknar någon av Kinamaskinerna.

L Lunki79 skrev:
hur skulle jag uppleva en kinamaskin?
Dom ser ofta hyfsat bra ut vid en snabb titt men de brukar ha tagit genvägar här o där och det som stört mig mest vid användande av Kinamaskiner är att genvägarna gjort att det ofta saknas inställningmöjligheter för att rätta till saker i efterhand. Där det i vanliga fall kanske sitter en ställskruv eller skruv o mutter är det istället ett nitat förband som du inte kan justera ett dugg. Nästan alla nya snickerimaskiner man köper måste man finjustera på ett eller annat vis, det är precisionsinstrument o kan tappa inställningar i tex transporten. Brukar inte vara några problem men på Kinamaskiner kan det bli stora problem och man kan bli helt galen på skiten.

Hade en Kina rikt-o-plan hyvel, tung o rejäl men inmatningsbordet rörde sig snett när man ställde in höjden. På min Hammerhyvel finns det inställning för detta men det saknades på Kinamaskinen och trots ivriga försök med shims o annat gick den helt enkelt inte att få rätt på.

Bara ett exempel, det finns hur många som helst.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
F
H heimlaga skrev:
Fler märken:

Ejca
Relativt små och lätta maskiner som inte skulle räcka till för mina behov men de är välkonstruerade och välgjorda. Ofta ganska enkla konstruktioner. Helt klart mycket köpvärda om man vill ha maskiner i den storleksklassen.
Jag har haft en Ejca kombimaskin från 50-talet och hjälpt en kamrat att renovera en 80-tals rikt-planhyvel. Båda maskinerna hade vissa små svagheter som vi förbättrade men i grunden var de mycket bra för sin storlek.

Lini
Maskiner tillverkade av Ejca för Luna. Somliga verkar vara snålmodeller som inte riktigt håller vanlig Ejca kvalitet men de flesta är som Ejca.

Luna
Jag är mycket skeptisk till Luna maskiner som inte kommer från Ejca/Lini. Många modeller är väldigt lika kinesiska billigmaskiner av den sorten som är för billiga för att fungera. Så pass lika att de garanterat kommer från samma fabrik. Jag vill inte köpa grisen i säcken.

Scheppach
Äldre scheppachmaskiner av plåt och aluminium är bortkastade pengar. Jag har granskat ganska många under mitt maskinsökande och de duger kanske i bästa fall för lätt hobbybruk under en kortare tid. Nyare lär vara aningen bättre har jag hört men något gott rykte har de inte.

Felder
Välbyggda maskiner av det litet lättare slaget. Många i synnerhet äldre modeller är litet klena för min smak men både konstruktion och tillverkningskvalitet verkar bra på alla som jag har sett. Helt klart köpvärda om man man vill ha maskiner i den storleksklassen. Ofta mycket moderna för sin tid.

Osbyverken
Min enda erfarenhet av det fabrikatet är en kombimaskin. Den kanske fyllde sin funktion någon gång i tiden men redan på 50-talet måste den ha varit hopplöst föråldrad bortom all räddning. Nu på 2010-talet är den ännu mer föråldrad.
Om man hade rensat bort alla andra funktioner och uppgraderat skydden skulle den ha blivit en ganska bra rikthyvel men allt annat var totalt hopplöst gammalmodigt.

Powermatic
Jag har ingen egen erfarenhet av dem. Nyare modeller är ommärkta kinamaskiner. Säkert från samma fabrik som Jet. Tycker de verkar små och primitiva med väldigt små motorer. Ingenting jag skulle fundera på att köpa. Äldre modeller lär vara betydligt bättre men de förekommer normalt inte i Europa.

J.Sagar
Extremt välbyggda och välkonstruerade engelska maskiner. Grovt byggda. Ibland tilltagna litet i överkant men sedan man har fått dem på plats är ju mera gjutjärn bara en fördel. De börjar bli så pass till åren att de flesta behöver smärre uppgraderingar och någon enstaka maskin har blivit hopplöst gammalmodig.
En kamrat har en Sagar bandsåg från 50-talet. Tillverkad strax innan konkursen...... den är helt fantastisk.

Fan vilket grymt inlägg. Jag har ett förflutet som konstruktör på Waco. Det har funnits nån form av samägande/uppköp av Jonsered nån gång. Wacos grej var väl mer storindustriell, och i första hand höghastighets hyvlar och i viss utsträckning lamellsågar. Det som mest figurerar när det är Waco för hobbysnickeri verkar vara bandsågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.