hsd hsd skrev:
Det är inte bilen timkostnaden gäller, det är perso.en i bilen , eller ska denne inte få lön för tiden i bilen mellan jobben
Tror du att det sitter en gubbe i bilen och rullar tummarna och bara väntar på ett uppdrag?
Nej bilen klarar sig nog bra själv, parkerad och låst.
 
  • Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Då är det kanske rimligt med 2000:-/timme istället för 800 ,är Du villig att betala det
Andra har redan svarat på detta vilket är lika dumt. Det är totalkostnaden som är intressant. Att ha en timkostnad och inget mer (och inga skyhöga materialpåslag) är betydligt mer transparent för mig som kund.

Kan man inte driva elfirma utan att behöva ta ut 2000kr i timmen så gör man något allvarligt fel. För större jobb så tycker jag 700kr i timmen borde täcka allt och inga fler kostnader, materialet skall vara elektrikerns inköpspris med avdrag för bjudluncher, julbord och andra förtäckta mutor som förekommer hos grossisten.
Men jag förstår också att ett 1-timmas jobb är mindre intressant att ta, vilket är helt fine med mig (för jag skulle aldrig anlita en elektriker för något som bara tar 1 timme).
 
wildeside
Elektriker m.fl kanske ska börja åka buss/tåg/spårvagn och går inte det får man antagligen ta taxi, debitera reskostnad och timkostnad.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är inte bilen timkostnaden gäller, det är perso.en i bilen , eller ska denne inte få lön för tiden i bilen mellan jobben
När det sitter nån i bilen ska de givetvis få betalt! (När de åker till och från jobbet plus ev inköp)

Men meningen med det ursprungliga inlägget var att de tog betalt per timme.. på bilen som stod parkerad på vår upppfart - medan de jobbade inomhus hos oss (med timpenning där med / för arbetet)
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
wildeside
B
Snigla Snigla skrev:
När det sitter nån i bilen ska de givetvis få betalt! (När de åker till och från jobbet plus ev inköp)

Men meningen med det ursprungliga inlägget var att de tog betalt per timme.. på bilen som stod parkerad på vår upppfart - medan de jobbade inomhus hos oss (med timpenning där med / för arbetet)
Bilen kostar i försäkring skatt och värdeminskning även när den står parkerad!
 
wildeside wildeside skrev:
B


Bilen kostar i försäkring skatt och värdeminskning även när den står parkerad!
Ja det är klart, men de flesta tar inte betalt så!
Jag menar i form av timpenning på bilen.

De kan ha framkörninsavgift, de kan ha en daglig kostnad för bilen, de kan ha ett pris satt på bilen för hela uppdraget.. osv.. men hade aldrig sett en timdebitering på en bil som står stilla utan personal.

Jag är själv egen företagare, är uppväxt med flera egna företag (där bil används till varje jobb).. och INGEN har tagit betalt så!

I skolan fick vi lära oss att baka in alla masknkostnader, ev hyra, bilar, värdeminsknngar (på allt) och övriga utgifter i timdebiteringen..

Sedan skulle man räkna ut milersättningen baserat på bilens slitskador (inte värdeminskningar, utan oljebyten, nya bromsar, service osv) och bensinförbrukning..

Utöver det fick man ju sin vanliga timdeb, för tiden man satt i bilen..

Allt kostar, så är det!
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Snigla Snigla skrev:
Ja det är klart, men de flesta tar inte betalt så!
Jag menar i form av timpenning på bilen.

De kan ha framkörninsavgift, de kan ha en daglig kostnad för bilen, de kan ha ett pris satt på bilen för hela uppdraget.. osv.. men hade aldrig sett en timdebitering på en bil som står stilla utan personal.

Jag är själv egen företagare, är uppväxt med flera egna företag (där bil används till varje jobb).. och INGEN har tagit betalt så!

I skolan fick vi lära oss att baka in alla masknkostnader, ev hyra, bilar, värdeminsknngar (på allt) och övriga utgifter i timdebiteringen..

Sedan skulle man räkna ut milersättningen baserat på bilens slitskador (inte värdeminskningar, utan oljebyten, nya bromsar, service osv) och bensinförbrukning..

Utöver det fick man ju sin vanliga timdeb, för tiden man satt i bilen..

Allt kostar, så är det!
Kan hålla med om att det är konstigt att debitera timkostnad för en bil som står parkerad.
Men idag så hittar alla på dom mest konstiga sätt att dra in nån krona extra.
jag debiterar inte reskostnad om det är heldag och det inte är lång resväg till kunden.
 
  • Gilla
jimmie.p och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
B
Bilen kostar i försäkring skatt och värdeminskning även när den står parkerad!
Då borde företaget också debitera lokalkostnaden, för även där finns det försäkringar mm som kostar, medan företagaren är inne hos kund.

Hade jag fått en sådan fakturerad bilkostnad, hade jag gjort samma summa i avdrag, som en avgift när bilen stod parkerad på min tomt och hantverkaren var inne i mitt hus.
 
wildeside
thomas33 thomas33 skrev:
Då borde företaget också debitera lokalkostnaden, för även där finns det försäkringar mm som kostar, medan företagaren är inne hos kund.

Hade jag fått en sådan fakturerad bilkostnad, hade jag gjort samma summa i avdrag, som en avgift när bilen stod parkerad på min tomt och hantverkaren var inne i mitt hus.
Självklart ska dom fakturera lokalkostnad för den va väl med på jobbet!:D
 
  • Haha
thomas33
  • Laddar…
som hantverkare i stockholm debiterar vi 380 inkl moms för servicebil per projekt , samt timkostnad för personal .
Kostnaden för servicebil

trängselskatt
bränsle
slitage på bilen
försäkring

om vi har ett fast pris debiteras inget
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
som hantverkare i stockholm debiterar vi 380 inkl moms för servicebil per projekt , samt timkostnad för personal .
Kostnaden för servicebil

trängselskatt
bränsle
slitage på bilen
försäkring

om vi har ett fast pris debiteras inget
Även parkeringen kan kosta en hel del på sina ställen i Stockholm som antagligen ingår i den kostnaden, alternativet är att lägga kostnadsposter för sig men det blir så svårt att snabbt lämna priser när kostnaderna skiljer.
Förstår jag rätt att bilkostnaden är en fast kostnad och inte någon timdebitering, är det per projekt eller per dag vid längre arbete.
Jag ser inga konstigheter med en sådan debitering till den kostnaden.
 
Har inte läst hela tråden utan bara de första och sista typ fem-tio inläggen. Men på de sista verkar det som att det finns folk som lever i villfarelsen att det är okej att ta betalt per timme för en bil som står still hos en kund!? Det var bland det dummaste jag hört på länge! :rofl:
Restid okej, mil/kilometerkostnad okej, fast bilkostnad per dag okej OM man är JÄKLIGT tydlig med att det kostar 2000 spänn (eller vad det nu kostar) att bilen är med. Personligen hade jag naturligtvis valt en annan hantverkare om den kostnaden gjorde någon skillnad åt rätt håll.
 
Hela resonemanget runt kostnad för servicebil, oavsett om den debiteras som en fast kostnad, eller per timme är väldigt konstigt. I en firma har man en mängd verktyg, ofta en hel del mer eller mindre dyra maskiner, och bilar. Bilen är ett verktyg/maskin på samma sätt som en kapsåg, rörpress eller vad det nu är.

Finns ju ingen anledning att ta betalt specifikt för just bilen, jo det kan vara rimligt att ta en milkostnad för att täcka rena rörliga kostnader, fast även det med viss tveksamhet, det brukar inte debiteras extra för slitage på en sågklinga, eller annan drift av maskiner. Alla sådana kostnader brukar bakas in i timpriset.

OM det är så att firman äger någon väldigt speciell extra dyr bil som behövs för vissa arbeten, ex. en stor mobilkran. Då kan jag tycka att det kanske är rimligt. Med särskild debitering för den.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Det är ju ett tag sedan jag la in den här tråden - och jag har inte läst om hela..
Så jag vet inte om jag talade om vad vi fick betala..

But here it comes:
-------------------------------

20 tim servicebil a 100 kr/tim = 2000 kr

Milersättning 60 kr/mil (3 resor a 4 mil) = 720 kr

PLUS MOMS på priserna såklart..

-------------------------------


Dör fortfarande en bit varje gång jag ser den där fakturan.. :mad:

(tillägg: bor på landet, inga vägtullar, inga parkeringsavgifter eller liknande)
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hela resonemanget runt kostnad för servicebil, oavsett om den debiteras som en fast kostnad, eller per timme är väldigt konstigt. I en firma har man en mängd verktyg, ofta en hel del mer eller mindre dyra maskiner, och bilar. Bilen är ett verktyg/maskin på samma sätt som en kapsåg, rörpress eller vad det nu är.

Finns ju ingen anledning att ta betalt specifikt för just bilen, jo det kan vara rimligt att ta en milkostnad för att täcka rena rörliga kostnader, fast även det med viss tveksamhet, det brukar inte debiteras extra för slitage på en sågklinga, eller annan drift av maskiner. Alla sådana kostnader brukar bakas in i timpriset.

OM det är så att firman äger någon väldigt speciell extra dyr bil som behövs för vissa arbeten, ex. en stor mobilkran. Då kan jag tycka att det kanske är rimligt. Med särskild debitering för den.

håller dessvärre inte med i ditt resonemang.
verktyg har en fast anskaffningskostnad , det som kostar extra är ex klingor eller borrar osv och det klassas som förbrukningsmaterial och det debiteras extra för det i viss mån ,
ex vis borrar jag 500 hål för fönster bleck så debiterar jag kanske 5 borrar ,
sågar jag vindskivor debiterar jag inte för klingan osv.

En bil har löpande kostnader , bränsle , parkering , trängselskatt för oss som jobbar i storstan
Undrar vad kunden skulle säga om jag tog betalt för parkering för min tigersåg ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.