Ska bygga en "fribärande" trapp med 4 steg enligt nedanstående skiss, om möjligt.
Min fundering är vilken dimension jag bör köra på för att det ska hålla. Önskemålet är att det ska sågas ut i vangstyckena för steg. Handritad skiss av en fribärande trappa med måttangivelser på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ev. är det möjligt med infästning i vägg på ena sidan.

Trappen är 900mm bred.
 
Brukar väl vara ca 120mm på smalaste stället men eftersom den är så kort går det säkert med mindre.

Det är främst svikt som sätter begränsningen för hur klent man vill gå. Har du några anledningar till att inte ta fetaste regeln på hyllan?
Ska det målas?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nej nej, jag kan gå upp på limträ om så krävs.

Iom att tanken är att såga ur och lägga stegen ovanpå så kommer ju inget av vagnstyckena synas mer än under, och där spelar det ingen roll.
 
harry73
Jag gjorde egna vangstycken till vår utetrappa. Tog fetaste regeln i byggvaruhuset och limmade/skruvade en 40x40 på undersidan. Funkade för mig
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Knappa 40grader blir lutningen om jag tänker rätt.

Kanske inte är något problem om jag kör på 45x220 och sågar ut som tänkt, och ev, skruvlimmar så stort det går att få dit på insidorna med tanke på ursågningen? :thinking:
 
Redigerat:

Bästa svaret

Ett sätt att räkna på det är att tillämpa samma sviktkriterium som man normalt använder för golvbjälkar. Fritt formulerat: en 100 kg person som står mitt i trappan ska inte åstadkomma en större nedböjning än 1,5 mm på vangstycket mätt vinkelrätt mot trapploppet. För att göra det enklare räknar jag bara med den undre fria delen av vangstycket. Med en längd på 1244 mm och en lutning på 40 grader blir nedböjningen 1,1 mm om vangstyckets nederdel (exklusive ursågningarna för stegen) har dimensionen 45x70 mm.
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ett sätt att räkna på det är att tillämpa samma sviktkriterium som man normalt använder för golvbjälkar. Fritt formulerat: en 100 kg person som står mitt i trappan ska inte åstadkomma en större nedböjning än 1,5 mm på vangstycket mätt vinkelrätt mot trapploppet. För att göra det enklare räknar jag bara med den undre fria delen av vangstycket. Med en längd på 1244 mm och en lutning på 40 grader blir nedböjningen 1,1 mm om vangstyckets nederdel (exklusive ursågningarna för stegen) har dimensionen 45x70 mm.
Gäller detta även om man som jag tänker, sågar ur för stegen ur vangstycket?
 
Ja, bara det blir 70 mm kvar hela vägen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja, bara det blir 70 mm kvar hela vägen.
Tackar (y)
 
Jag mätte en gång till och får nu att vinkeln kryper ner mot 32,2'.

Var landar vi då på i < tjocklek?

Hur mycket ökar man hållfastheten om jag tex. skruvlimmar en 45x95 eller 120 (eller vad nu som får plats under stegen) på insidorna?

Mycket uppskattat med beräkningshjälpen! (y)
 
Vinkelförändringen är försumbar i det här fallet eftersom jag räknade lite avrundat. Om du skruvlimmar en 45x70 regel på vangstyckets insida ökar styvheten betydligt. Nedböjningen minskar till 0,6 mm.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Vinkelförändringen är försumbar i det här fallet eftersom jag räknade lite avrundat. Om du skruvlimmar en 45x70 regel på vangstyckets insida ökar styvheten betydligt. Nedböjningen minskar till 0,6 mm.
Stort tack!
 
harry73
Så ser mitt vangstycke ut. Den känns stabil.
Vitmålat trävangstycke för utomhustrappa med tre steg och stödpelare mot marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så ser mitt vangstycke ut. Den känns stabil.
[bild]
Den trapp jag ska bygga ser ju ut att stämma rätt bra måttmässigt med din.
Skillnaden är att du har 2 fästpunkter i andra steget nerifrån, men förmodligen är det inga bekymmer i mitt fall utan. (y)
Ska försöka klura ut nån bra lösning för mitt vilplan, samt "inklädnad" av sidoväggarna där trappen ska vara, sen åker såger fram. ;)
 
harry73
FredrikR FredrikR skrev:
Skillnaden är att du har 2 fästpunkter i andra steget nerifrån, men förmodligen är det inga bekymmer i mitt fall utan. (y)
Att det finns en fästpunkt i andra steget kan göra en skillnad, att det är två gör ingen skillnad. Så stabil är inte stolpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.