Hej, se bifogad bild. Slang till köksfläkten i pvc ser det ut som. Bör det inte vara flexibel aluminium slang? Sett utifrån brandriskfara. Denna variant har jag sett på typ torkskåp och liknande.
 
  • Flexibel slang i aluminium ansluten till köksfläkt, diskuterad för torkskåp och brandrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Har du lossat slangklämman och tittat hur den ser ut invändigt?
 
Redigerat:
MrJay
Ser normalt ut.
 
H hus520 skrev:
Har du lossat slangklämman och tittat hur den ser ut invändigt?
Ser likadant ut på insidan. Är det fel typ av slang?
 
Finns det ingen märkning på slangen?
Det finns godkända grå "plast"slangar, det behöver inte vara en metallflexslang.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Finns det ingen märkning på slangen?
Det finns godkända grå "plast"slangar, det behöver inte vara en metallflexslang.
Ingen märkning på denna tyvärr.
 
H
Om du är orolig, byt slangen
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Är du osäker sätt dit en ny, kostar ingen förmögenhet.
 
Köpte ny idag ska fixa det
 
Så länge slangen inte fortsätter upp genom taket är den ok. Där ska den ansluta, under innertak, till brandisolerat spirorör eller slang alt gipsad kanal.

Det handlar om att minska risk för brandspridning.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Jag bytte till ett böjligt röt helt i metall. Den Gamla aluminiumslangen hade råttorna gnagt hål på och det var rätt så mycket fett runt omkring.
Fick sanera fläkten från fett. Ett riktigt skitgöra, men det var det värt. På samma gång byttes också manöverpanelen vars fästen hade varit sönder i många år.
 
V valter53 skrev:
r rätt så mycket fett runt omkring.
V valter53 skrev:
Jag bytte till ett böjligt röt helt i metall. Den Gamla aluminiumslangen hade råttorna gnagt hål på och det var rätt så mycket fett runt omkring.
Fick sanera fläkten från fett. Ett riktigt skitgöra, men det var det värt. På samma gång byttes också manöverpanelen vars fästen hade varit sönder i många år.
Låter mysigt! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.