Hej!

Jag och sambon köpte sent förra året ett hus byggt 1931 som ligger mitt i Blekinge med några kilometer till kusten.
Tanken med denna tråden är att få dela med oss utav våra kommande projekt men även att få input från er som läser.
Vi är båda strax under 30 och är nybörjare när det kommer till allt som har med hus att göra men ser ändå att det kommer bli ett spännande och roligt äventyr.

Snabbfakta om fastigheten.
Antal rum: 4 rum varav 2 sovrum
Boarea: 76 kvm
Byggnadstyp: 1 ½-plansvilla med förrådskällare
Byggnadsår: 1931
Tak: Betongpannor
Bjälklag: Trä
Fasad: Trä
Fönster: 3-glas
Stomme: Trä
Grund: Torpargrund
Uppvärmning: Direkt el samt luftvärmepump installerad 2017.
Tomt: 1950 kvm
Vatten/avlopp: Enskilt

Tänkte börja med att bjuda på lite bilder från mäklaren samt en filmsnutt där ni kan se vad vi har att göra med.

Utsida:
Ett grått 1 ½-plansvilla från 1931 med vita fönster och betongpannor beläget i en lummig trädgård i Blekinge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1,5-plansvilla från 1931 i Blekinge med grå träfasad och svarta betongpannor omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1 ½-plansvilla byggd 1931 i Blekinge med grå träfasad och stora träd runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit skjul och rött förråd omgivna av gröna träd och buskar på en lummig tomt i Blekinge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt med gräsmatta och träd i Blekinge där ett 1930-talshus med planerade renoveringsprojekt ligger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entréplan:
Entré till ett gammalt hus med öppen vit dörr, trappa upp, och utsikt mot en utomhusveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ljusgrått badrum med marmorimitation på väggarna, vitt handfat, toalett och guldig spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1930-talshusets vardagsrum med vitmålade väggar, trägolv, brunt lädersoffasett och svartvitrutig matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning i ett 1930-talshus; matplats med bord och stolar, leksaker i hörnet, ljusa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av vardagsrum i 30-talshus med brunt lädersoffa, trägolv och vitmålat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysigt vardagsrum i ett hus från 1931 med trägolv, vita väggar, träbord och mörkbruna stolar, och en röd soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök i en klassisk 1930-talsvilla med vita skåp, randig tapet, träbänkar och träbjälklag i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rymligt kök i ett hus från 1931 med vit inredning, träbänkar, kakelugn och moderna vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervåning:
Sovrum i 30-talsvilla med vit panel och grått golv, klädstång med kläder och vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum i hus från 1931 med säng, svarta gardiner och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barnrum i 1930-talsvilla med vitmålade väggar och tak, fönster med utsikt, leksaker och säng med färgglatt täcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust badrum i 1930-talsvilla med duschhörna, vita hyllor med gröna växter och ett grått kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt badrum i takvåning med snedtak, inkluderar toalett, handfat, tvättmaskin och torktumlare vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
Intressant! Hur mycket av marken runt omkring är er? Finns ju förbättringspotential på trädgård också.

Vad är planen för huset? Bilderna ger en intrycket av att allt är ganska oharmoniskt just nu. Verkar just vara en spretig blandning av originaldetaljer, dåligt matchande moderniseringar och "låtsasgamla" tillägg som inte alls känns som att de hör hemma. Kan klart bli bättre. :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Intressant! Hur mycket av marken runt omkring är er? Finns ju förbättringspotential på trädgård också.

Vad är planen för huset? Bilderna ger en intrycket av att allt är ganska oharmoniskt just nu. Verkar just vara en spretig blandning av originaldetaljer, dåligt matchande moderniseringar och "låtsasgamla" tillägg som inte alls känns som att de hör hemma. Kan klart bli bättre. :)
Vi äger ca 2000 kvm.
Fastighetskarta som visar ett 2000 kvm stort område med en byggnad markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som ligger närmast i tiden gällande huset är egentligen att gå igenom besiktningspapprena och försöka åtgärda en del punkter.
Vi har bland annat en del fukt i torpargrunden, som jag gissar är ganska vanligt då man på senare dar har som du sa "moderniserat" med bland annat mer isolering i golvet och helt slutat elda i vedpannan. Ingen dränering m.m.

Annars har både jag och min andra hälft rätt många funderingar på vad vi vill göra och vilken stil vi ska köra på.
Jag skulle allra först vilja upprätta ett garage med förvaring så det blir lite bekvämare att jobba vidare med huset, fast det är kanske för lyxigt.

Vet inte riktigt om det vart svaret på din fråga. Vi har inte bestämt oss riktigt för vad vi ska köra på men vi har hittat mycket inspiration här på hemsidan än så länge!
 
Hjälmen Hjälmen skrev:
Vi äger ca 2000 kvm.
[bild]
Det som ligger närmast i tiden gällande huset är egentligen att gå igenom besiktningspapprena och försöka åtgärda en del punkter.
Vi har bland annat en del fukt i torpargrunden, som jag gissar är ganska vanligt då man på senare dar har som du sa "moderniserat" med bland annat mer isolering i golvet och helt slutat elda i vedpannan. Ingen dränering m.m.

Annars har både jag och min andra hälft rätt många funderingar på vad vi vill göra och vilken stil vi ska köra på.
Jag skulle allra först vilja upprätta ett garage med förvaring så det blir lite bekvämare att jobba vidare med huset, fast det är kanske för lyxigt.

Vet inte riktigt om det vart svaret på din fråga. Vi har inte bestämt oss riktigt för vad vi ska köra på men vi har hittat mycket inspiration här på hemsidan än så länge!
Skal bli intressant att följa. Hoppas jag framöver kan tillföra något.(y)
 
Hjälmen Hjälmen skrev:
upprätta ett garage med förvaring så det blir lite bekvämare att jobba vidare med huset, fast det är kanske för lyxigt.
Är tanken att förvara fordon där också?
Annars är det kanske bättre att bygga det en verkstad direkt ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Är tanken att förvara fordon där också?
Annars är det kanske bättre att bygga det en verkstad direkt ;)
Allt på hjul med motor ska kunna turas om att få komma in. Tvåhjulingarna kanske kan få stå permanent under vinterhalvåret.
Så en kombination utav garage/verkstad/förvaring vore härligt.
Kanske rent utav borde snickra ihop en ladugård? :thinking:
 
Hjälmen Hjälmen skrev:
Vi äger ca 2000 kvm.
[bild]
Det som ligger närmast i tiden gällande huset är egentligen att gå igenom besiktningspapprena och försöka åtgärda en del punkter.
Vi har bland annat en del fukt i torpargrunden, som jag gissar är ganska vanligt då man på senare dar har som du sa "moderniserat" med bland annat mer isolering i golvet och helt slutat elda i vedpannan. Ingen dränering m.m.

Annars har både jag och min andra hälft rätt många funderingar på vad vi vill göra och vilken stil vi ska köra på.
Jag skulle allra först vilja upprätta ett garage med förvaring så det blir lite bekvämare att jobba vidare med huset, fast det är kanske för lyxigt.

Vet inte riktigt om det vart svaret på din fråga. Vi har inte bestämt oss riktigt för vad vi ska köra på men vi har hittat mycket inspiration här på hemsidan än så länge!


Vad har det varit för uppvärmning tidigare? Har ni haft pannrum i källaren? Om så är fallet ställ gärna in en avfuktare i källaren så undvikar ni fuktproblem och svamp
 
Hjälmen Hjälmen skrev:
Hej!

Jag och sambon köpte sent förra året ett hus byggt 1931 som ligger mitt i Blekinge med några kilometer till kusten.
Tanken med denna tråden är att få dela med oss utav våra kommande projekt men även att få input från er som läser.
Vi är båda strax under 30 och är nybörjare när det kommer till allt som har med hus att göra men ser ändå att det kommer bli ett spännande och roligt äventyr.

Snabbfakta om fastigheten.
Antal rum: 4 rum varav 2 sovrum
Boarea: 76 kvm
Byggnadstyp: 1 ½-plansvilla med förrådskällare
Byggnadsår: 1931
Tak: Betongpannor
Bjälklag: Trä
Fasad: Trä
Fönster: 3-glas
Stomme: Trä
Grund: Torpargrund
Uppvärmning: Direkt el samt luftvärmepump installerad 2017.
Tomt: 1950 kvm
Vatten/avlopp: Enskilt

Tänkte börja med att bjuda på lite bilder från mäklaren samt en filmsnutt där ni kan se vad vi har att göra med.

Utsida:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Entréplan:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Övervåning:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

[video]

Ett mycket charmigt hus med hemtrevnad tycker jag
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
M
Hjälmen Hjälmen skrev:
Vi äger ca 2000 kvm.
[bild]
Det som ligger närmast i tiden gällande huset är egentligen att gå igenom besiktningspapprena och försöka åtgärda en del punkter.
Vi har bland annat en del fukt i torpargrunden, som jag gissar är ganska vanligt då man på senare dar har som du sa "moderniserat" med bland annat mer isolering i golvet och helt slutat elda i vedpannan. Ingen dränering m.m.

Annars har både jag och min andra hälft rätt många funderingar på vad vi vill göra och vilken stil vi ska köra på.
Jag skulle allra först vilja upprätta ett garage med förvaring så det blir lite bekvämare att jobba vidare med huset, fast det är kanske för lyxigt.

Vet inte riktigt om det vart svaret på din fråga. Vi har inte bestämt oss riktigt för vad vi ska köra på men vi har hittat mycket inspiration här på hemsidan än så länge!
Gefan i dom massiva trägolvet :)
 
  • Gilla
Gerd61
  • Laddar…
Gerd61 Gerd61 skrev:
Vad har det varit för uppvärmning tidigare? Har ni haft pannrum i källaren? Om så är fallet ställ gärna in en avfuktare i källaren så undvikar ni fuktproblem och svamp
Vad jag vet så har det bara funnits en vedpanna i köksdelen där två element har vart påkopplade. En på nedervåningen och en uppe.
Förra ägaren verkade inte vilja ha kvar detta och tog bort dessa.
Vi har en källardel men den ligger vid sidan om huset under plåttaket som syns på filmen som finns längre upp i tråden.
Gammal vedpanna i kök, på svart blankt golv med vita kaklade väggar och hundskålar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vedpanna i kök med bortkopplade rör och köksutrustning på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkgrå metall yta av en vedpanna med ett skylt som uppvisar "NORAH" med serienummer och tillverkningsår från Norrahammar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Zolt skrev:
Gefan i dom massiva trägolvet :)
Ja golven på övervåningen gillar jag. Däremot är jag skeptisk till parketten på nedervåningen.
Dessvärre behöver vi nog ta upp golven på båda planen för att räta upp allt. Man blir nästan sjösjuk utav att gå på det. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag har idag grävt fram några provgropar på norra sidan utav huset för att eventuellt kunna dränera huset i framtiden.
Efter ett spadtag så vart jag nere på berg som huset verkar stå på. Då är min tanke, är det ens nödvändigt att dränera om huset står högst upp på kullen? Enligt besiktningspapprena så vart fuktkvoten över 30% i bottenbjälklaget och besiktningen gjordes 28/8 2018. Kan den varma, långa sommaren ha påverkat mätningen?

Bild på berg efter några decimeter.
Provgrop på husets norra sida som visar berggrund efter några decimeters grävning och tegelbitar i jordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förvånansvärt mycket tegel i jorden runt huset. Har man fyllt upp med gammalt skit tro?
Provgropar grävda i trädgård visar berggrund och tegelrester några decimeter under markytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Hjälmen Hjälmen skrev:
Ja golven på övervåningen gillar jag. Däremot är jag skeptisk till parketten på nedervåningen.
Dessvärre behöver vi nog ta upp golven på båda planen för att räta upp allt. Man blir nästan sjösjuk utav att gå på det. :rofl:
Det är presis det som är charmen med dom golven, dom ska va lite ojämna, allt behöver inte vara rakt, speciellt inte dom golven, behåll dom, det är sällsynt idag, och höjer upplevelsen i rummet.. Tycker jag iallafall
 
  • Gilla
Gerd61 och 1 till
  • Laddar…
En vild stilblandning i bilderna.
Vad är det för uppvärmning? Jag ser inga radiatorer.
I badrummet finns ett jordat uttag med kabel uppifrån. Kommer den från taklampan? Är jorden verkligen inkopplad här? Om inte så kan det vara direkt livsfarligt. Kolla elsystemet.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
En vild stilblandning i bilderna.
Vad är det för uppvärmning? Jag ser inga radiatorer.
I badrummet finns ett jordat uttag med kabel uppifrån. Kommer den från taklampan? Är jorden verkligen inkopplad här? Om inte så kan det vara direkt livsfarligt. Kolla elsystemet.
Uppvärmningen sköts utav en luftvärmepump och elradiatorer, syns en hel del på bilderna.
Det stämmer att sladden går från lampan vidare till uttaget.
Elen ska vara utbytt någon gång mellan 07-08 utav en lokal firma med ny elcentral och mest utanpåliggande kabeldragning.
 
  • Gilla
Gerd61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.