hej!

Jag har ett glasparti med pålimmade glaskross detektorer. En av dessa sektioner ger upphov till felllarm allt som oftast.
Hur kan man mäta sig fram vilken av glaskross sensorerna som felar? Det sitter 8st till en och samma kopplingsbox. Se bild.
Flera Kopplingsboxar bildar fönstersektionen.

Jag vet vilken kopplingsbox som utlöst larmet då den lyser med en röd diod. För att återställa så ska man trycka in en penna i ett hål på kopplingsboxen, men när man gör detta så fortsätter den röda dioden att lysa. Den vill inte återställa.

Kommer det att gå att tex koppla ut en glaskrossdetektor i taget och försöka återställa eller kommer sabotage att larma istället?

Detta är ett DSC Power larm och jag tror att sensorerna är alarmtec.

Glasparti med en kopplingsbox och glaskrossdetektorer monterade på fönstersektionen, röd diod synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit träram på glasparti med två runda glaskrossdetektorer anslutna med synlig vit kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Dom brukar ligga i serie sektionsvis, bara öppna dosan och koppla bygla över kopplingen på den detektorn så är den borta, kan vara en 4 tråd till givaren , men det syns i dosan, en ( två tråd ) larm och ett ( två tråd ) sabotageskydd
 
Ok. Tack! Men jag vet inte vilken som strular. Någon i sektionen.
visst borde de vara NC brytare, så om jag mäter över de båda larmtrådarna till respektive sensor, så bör kretsen vara öppen om den är trasig?
 
H
Larm brukar alltid ha en sluten krets, kan vara en balanserad krets med och då mäter centralen plus och minus motstånd i förhållande till till nollpunten i kretsen, svårt att säga vad du har
 
Aha så om resistansen skiljer sig på någon av detektorerna på samma sektion så kan det vara en bra ledtråd? För jag antar att det bara bör vara den som löst ut som har annorlunda resistans.
 
H
Jepp det kallas visst för dubbeldektering om jag inte har fel, om resistans understiger ett visst värde så blir det en felsignal, en slingövervakning och totalt avbrott samt kortis på slingan blir larm, nollgenomgången är balanserad, sen kan det finnas en kontakt i sensorns kåpa som är direkt ( om den bryts ) ett sabotagelarm allt för att säkra allt då. Hur din central mäter vet jag inte men det står säkert i manualen, det går att se hur många trådar det går till varje sensor, sabotaget ligger säkert i serie det med, annars blir det många trådar till centralen
 
Det är ganska ofta själva analysatorn går sönder, så det behöver inte vara glaskrossarna
 
H
alm82 Andreas La Motte skrev:
Det är ganska ofta själva analysatorn går sönder, så det behöver inte vara själva glaskrossarna
;)
Inte fel kanske det finns ytterligare ingångar i centralen så det går att koppla om sektionen, kan vara bra att börja se om det är möjligt
 
Om dioden på analysatorn lyser så är ju inte felet på sektionsingången, utan antingen i glaskrossarna (de ligger i serie med två trådar in och två trådar vidare till nästa med ändmotstånd på sista) eller i analysatorn. Kan såklart även vara sabotagekontakten i fatumdosa eller i analysatorn
 
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.