A6 allroad drar 2500kg, bmw 530, alla volvosar etc drar 2000-2100kg, vilket är precis för lite för mina behov. Eller rättare sagt, 2500kg är för lite det med, men det är en kompromiss som fungerar.
 
F
MathiasS skrev:
A6 allroad drar 2500kg, bmw 530, alla volvosar etc drar 2000-2100kg, vilket är precis för lite för mina behov. Eller rättare sagt, 2500kg är för lite det med, men det är en kompromiss som fungerar.
Hur kommer det sig? Bilarna väger ungefär lika mycket, har jämförbart med pulver och BMW är inte direkt kända för sina underdimensionerade bromsar.

Vad är det som gör 2500kg dragvikt till för lite? När drar man mer än det?
 
Jag vet inte vad det är rent tekniskt i konstruktionen som begränsar på övriga bilar, kanske ingenting. Kan ligga i växellådan där audilådan är samma även i motorstarkare modeller, eller så vill man inte helt enkelt.

För egen del är det båttransport och diverse lass med grus och sten som driver behovet av dragvikt, även 2500 är på gränsen. Vill inte låna bilar för dessa tillfällen.
 
Det är nog för att begränsa onödigt kopplingsslitage i växellådan.
 
Det här ser ut som en fin kombination
Mercedes G, GL ch M-klass får dra 3500kg.
Men så var det ju det här med priset...

Mercedes SUV som bogserar en klassisk träbåt på en trailer på en snabbväg.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P
Även kylaren påverkar dragvikt. Tidigare versioner av VW Tiguan så hade field&track versionen en annan kylare än de andra och får därmed dra 2500 jämtemot de andra som bara får dra 2200. Nyaste versionen av Tiguan så får alla dra 2500. Mycket prisvärd dragbil.

Sen det där med växellåda är intressant. Automatisk låda på många bilar, ofta asiatiska, gör att man tappar 30% dragvikt.
 
galento
galento galento skrev:
Man kanske måste kolla lite extra om man tänkt sej köpa en Navarra.

[länk]
Svarar mej själv, en arbetskompis var inne och bes sin Navarra -08 och fick en massa anmärkningar
på rost. Han hade läst om ovanstående rostproblem och kontaktade Nissan ang. sin egens bils
många anmärkningar trots undereds behandling året innan.

Han visade upp bilen på Nissan i Örebro och de körde en skruvmejsel genom ramen direkt och
löste in bilen omgående så han hade tur som blev av med den.

De sa att modeller från -05 till -15 hade rostproblem.
 
Jag köpte en -11as Jeep compass tror de får dra 2000kg med b96
Har aldrig tidigare tittat åt jeep men rätt som det var så fanns den där, 163hk diesel
Ska tydligen vara lite dåligt rostskyddade så det får jag koll upp till våren
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Compass sägs vara efterföljaren till Patroit, dvs en sådan vi har.. vi har haft många andra fel - men först nu senaste året har det dykt upp rost ..på ena skärmen bak.

Gäller nog att hålla efter, för området ökar fort.. när det väl visat sig!
Men ärligt..så har jag haft mer rostproblem på andra bilar! Så jag har inget ont att säga om bilen i det sammanhanget iaf., :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja passaten rostar nåt jävulskt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.