Hej!

Jag bor i en etagelägenhet om 92+7 kvm, där 55kvm är undervåningen, och resterande är övervåning.
Övervåningen består idag i ett mindre vardagsrum, toalett+dusch samt ett sovrum.

Sovrummet är ca 35% av ytan, V-rum 40%, toaletten 10% samt trappa+"hall" 15%.

Hela ytan utanför sovrummet har idag en stor takkupa, som gör ytan beboelig.
Sovrummet har dock ingen, utan endast två takfönster.

Nu vill jag göra om sovrummet så att vi får in en stor kupa även där. Detta kommer att lyfta rummet till helt andra höjder än dagsläget enligt mig. Idag är det ca 2m in i rummet så att man slår i huvudet.
Snedtaket går fram till en vägg som är ca 80cm hög.

Jag ska kontakta firman som gjorde kupan i V-rummet för att be om offert, och vill gärna ha lite råd från er proffs här på forumet.

Hur många timmar "bör" ett sånt här jobb ta? -> Vad bör det kosta? om ni måste höfta..
Går det ens att ha kupor på båda sidor utav ett lägenhetshus såhär, eller kan det påverka konstruktionen i taket för mycket?

Vi ska i samband med detta även installera AC, då det blir väldigt varmt på övervåningen. Jag har förstått att det är Luftvärmepump som gäller då? Är detta något "vem som helst" får installera? Om inte, hur många arbetstimmar kan det tänkas kosta oss?

Jag är helt novis på byggande, och har tummen mitt i handen, så alla råd jag kan få uppskattas.

OBS: Kupan som finns börjar alltså direkt vid väggen mot sovrummet. På andra sidan börjar snedtaket direkt, och lutar brant hela vägen.
De två sovrumsbilderna är i själv verket endast 1 rum. Dock är det två dörrar in i rummet. (Se bilder)
 
  • Ritning av en etagelägenhetens planlösning som visar sovrum, badrum, allrum och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med snedtak och ett öppet takfönster som släpper in dagsljus, inrett med en dubbelsäng och nattduksbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum under snedtak med takfönster, vit byrå, säng och barnkläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljus övervåning med takkupa, glasräcke och balkongdörrar som öppnar mot en terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ang luftvärmepump, så brukar de säljas med installation till ett fast pris, ca 15 000 kr.
El brukar då ej ingå utan det får du ombesörja.
Egeninstallation rekommenderas ej, även om det finns pumpar att köpa som är förberedda med diverse grunkor för snabbkoppling av rör.
 
Rent juridiskt måste installationen göras av en certifierad kyltekniker. Lägger man ner några hundra tusen på en ombyggnad så känns det dumt att spara in några tusenlappar på värmepumpen.
 
BirgitS
Sen lär du väl behöva bygglov och det är väl inte alltid man får lov för att t.ex. ändra fasaden mot gatan. Samt lov från styrelsen eftersom det du vill göra är ingrepp i föreningens egendom.
 
Som sagt, bygglov kan ju bli ett problem här. Om mer än en 3e del av taket blir en kupa, så räknas våningen som en våning. Idag gissar jag att huset anses vara ett enplanshus med inredd vind (begreppet 1,5 planshus finns inte i bygglovssammanhang).

Att det räknas som en våning är inget problem om detaljplanen för området tillåter två planshus, men när det byggs 1,5 planshus, beror det ofta på att två plan inte är tillåtet.

Som sagt värmepumpar och kylaggregat måste installeras av en certifierad kyltekniker, efter som den gas som finns i aggregatet är farlig för klimatet.

Om föreningen har godkänt bygget av den första kupan, så kan man anta att den delen inte blir ett problem för en ny kupa.
 
Du bör nog kolla med din förening. Läs i stadgarna vad som gäller. Troligen blir föreningen ansvarig för underhåll av nya fönster och liknande som du bygger. Det kan innebära att föreningen vill ha någon form av kompensation. En möjlighet är ett högre andelstal, men det är komplicerat. Man kan också tänka sig ett tillägg på avgiften för framtida underhåll. Om du inte får något tillägg är det ju en bonus, föreningen blir ansvarig för allt framtida underhåll. Bygglov bör sökas av föreningen som fastighetsägare, men du bör förstås ta fram allt underlag. Det kan nog kräva att du anlitar någon som är byggteknisk kompetent
 
E ErikB89 skrev:
Hej!

Jag bor i en etagelägenhet om 92+7 kvm, där 55kvm är undervåningen, och resterande är övervåning.
Övervåningen består idag i ett mindre vardagsrum, toalett+dusch samt ett sovrum.

Sovrummet är ca 35% av ytan, V-rum 40%, toaletten 10% samt trappa+"hall" 15%.

Hela ytan utanför sovrummet har idag en stor takkupa, som gör ytan beboelig.
Sovrummet har dock ingen, utan endast två takfönster.

Nu vill jag göra om sovrummet så att vi får in en stor kupa även där. Detta kommer att lyfta rummet till helt andra höjder än dagsläget enligt mig. Idag är det ca 2m in i rummet så att man slår i huvudet.
Snedtaket går fram till en vägg som är ca 80cm hög.

Jag ska kontakta firman som gjorde kupan i V-rummet för att be om offert, och vill gärna ha lite råd från er proffs här på forumet.

Hur många timmar "bör" ett sånt här jobb ta? -> Vad bör det kosta? om ni måste höfta..
Går det ens att ha kupor på båda sidor utav ett lägenhetshus såhär, eller kan det påverka konstruktionen i taket för mycket?

Vi ska i samband med detta även installera AC, då det blir väldigt varmt på övervåningen. Jag har förstått att det är Luftvärmepump som gäller då? Är detta något "vem som helst" får installera? Om inte, hur många arbetstimmar kan det tänkas kosta oss?

Jag är helt novis på byggande, och har tummen mitt i handen, så alla råd jag kan få uppskattas.

OBS: Kupan som finns börjar alltså direkt vid väggen mot sovrummet. På andra sidan börjar snedtaket direkt, och lutar brant hela vägen.
De två sovrumsbilderna är i själv verket endast 1 rum. Dock är det två dörrar in i rummet. (Se bilder)

Ytor med takhöjd på minst 1,9 är boyta.
 
  • Gilla
t230victor
  • Laddar…
Hej,
Tack för alla svar.
Självfallet krävs det bygglov, men det ska nog inte vara några problem.
Vi får se om vi kan få in någon offert helt enkelt.
Uppskattar självklart också om någon har en uppfattning av vad det kan kosta att göra en kupa som på bilden ovan.
Mvh Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.