Jag anlitade Fixofix i slutet av sommaren 2018 för att byta NIBE Fighter 310 till F370. Jag fick betala 80% i förskott, vilket tog lite emot, men jag har förståelse för detta. Nu betalade jag med VISA och då får man pengarna tillbaka vid utebliven leverans. Installatören var född i Sverige - inga problem med det. En annan kille (enormt storväxt, möjligen från Ungern) bar in LVP'n och pratade bra engelska. Allting fungerade bra och jag fick betala sista 20% med kortet när installatören var klar. Jo - han kopplade fel luftrören :). Det upptäckte jag i sovrummet att det blåste in kall luft. Ventilen skulle suga ut luften. Han fixade detta på några minuter. Jag skulle själv lutfa gålvärmen uppe och hade problem med att fylla på vatten i pannan. Installtören kom samma dag och hjälpte mig hitta kranen. Den sitter bakom en annan kran. Så mina erfarenheter är goda - dock får man själv hålla koll på de tekniska detaljerna så att allting blir rätt. Jag hittar inte dem på NIBE's hemsida, men jag är nöjd.
 
nikasp
Varför har du förståelse för att betala förskott och hela 80%? Kan du utveckla?

Man tar ju en jäkla risk ifall det blir fel. Sen att de hotat med inkasso och kräver sista 20% för att alls åtgärda något där det blivit fel låter som riktiga bondfångare i mina öron.
 
  • Gilla
noupe och 1 till
  • Laddar…
Att betala 80% - jag betalade med VISA, så jag tog egentligen ingen risk. Däremot installatören skulle ta en stor risk om kunden inte betalar (Stockholm är full av skojare). Det har kanske hänt!?

Jag tar inte ställning på det andra kapitlet.
 
nikasp
J JohanSwed skrev:
Att betala 80% - jag betalade med VISA, så jag tog egentligen ingen risk. Däremot installatören skulle ta en stor risk om kunden inte betalar (Stockholm är full av skojare). Det har kanske hänt!?

Jag tar inte ställning på det andra kapitlet.
Om du har betalat så har du väl tagit risk oavsett kort eller kontant. Hur menar du?
 
Om man betalar med Master Card eller VISA och inte får varan eller tjänsten så kan man reklamera hos kortgivaren (banken) och då får man pengarna (oftast) tillbaka på kontot.
 
nikasp
J JohanSwed skrev:
Om man betalar med Master Card eller VISA och inte får varan eller tjänsten så kan man reklamera hos kortgivaren (banken) och då får man pengarna (oftast) tillbaka på kontot.
Om de bara gör ett riktigt dåligt jobb och du har din värmepump så sitter du där utan pengar och inga påtryckningsmedel (läst flera som tvingats att betala de sista 20% så då har de inget mer att komma med).

Mycket bättre att gå till en vanlig firma som fakturerar i efterskott som normala företag. Undrar om de inte har kredit alls då de måste ta så mycket betalt i förskott. Låter klart skumt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Fixofix var billigaste. Min bekant som ibland byter FLP ville ha 50 % mer. :)
 
J JohanSwed skrev:
Fixofix var billigaste. Min bekant som ibland byter FLP ville ha 50 % mer. :)
50% mer? I arbetskostnad då antar jag? Det är inte så att de här "Fixofix" fuskar med ROT-avdraget och på så vis kan sälja pumpen mycket billigare?
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Fixofix 49". Min bekant ca 75". Har ingen insyn i Fixofix bokföring.
 
Har nu fått ännu ett mail från Fixofix. Jag blev arg när de svarade dumt på min recension och skrev att de skulle skärpa sig och lösa ursprungsfelet istället för att hänga upp sig på oväsentligheter. (Huruvida de anställda var polacker eller ej. Jag har ingenstans klagat på att de hade en viss nationalitet)
Nu svarar de; Kan du utveckla?? Vilken reklamation rör det sig om?
Detta trots att jag i all kommunikation har med mitt för- och efternamn.
 
Parodin fortsätter. Plötsligt (i samband med att ARN underrättat dem om att jag anmält dem dit) dyker en reklamationsansvarig upp och mailar mig. Han vill ha info och bilder om felen. Jag upplyser honom om att det fick de den 22a oktober. Detta är inget som reklamationsansvarig känner till. Däremot kommer han på att de ju redan varit ute hos oss och fixat detta! För det står i hans papper. I egenskap av kund som väntat fem månader på återkoppling blir man ju matt.
Jag upplyser honom om att de INTE har varit här och fixat problemet och skickar bilder igen för att underlätta. Reklamationsansvarig sätter sedan igång att förklara hur man felsöker problemet som JohanSwed här ovan råkade ut för, så det är tydligen ett vanligt misstag de gör. Dock inte hos mig, så jag får kontakta dem igen och förklara vad det är för fel de har gjort just här.
Jag får då ett mail en morgon när jag redan åkt till jobbet att de kan "svänga förbi om tre timmar." Då har de alltså haft fem månader på sig att planera in ett datum, men klarar bara av att höra av sig med tre timmars varsel. Jag avböjer eftersom vi är på jobbet. Jag föreslår däremot en annan dag när jag skulle kunna ta ledigt. Dagen innan den dagen (imorgon) mailar de och säger att "vi får väl försöka komma" eller något liknande, varpå jag tvingas svara att jag inte tar ledigt från jobbet med mindre än en exakt bokad tid från deras sida.
Fortsättning följer...
 
Det betyder att de kommer att hävda både mot ARN och ev. i tingsrätten att du vägrar låta dem rätta felet.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det betyder att de kommer att hävda både mot ARN och ev. i tingsrätten att du vägrar låta dem rätta felet.
Nej, det tror jag inte. Det faller ju på sin egen orimlighet att ingen kan lämna jobbet med 2-3 timmars varsel och bara susa hem för att de kommer på att de kan komma då. Har de haft fem månader på sig kan de allt boka in tider med lite längre framförhållning.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det finns flera fall tidigare som skrivits om här på forumet, där hantverkare som skall åtgärda besiktningsanmärkningar ringer till någon på jobbet "vi är vid huset nu, vill du inte släppa in oss?" Helt utan föranmälan. Sedan hävdas det att beställaren vägrade låta oss åtgärda bristerna. Verkar som ett ganska standardmässigt sätt att gå tillväga.
 
H hempularen skrev:
Det finns flera fall tidigare som skrivits om här på forumet, där hantverkare som skall åtgärda besiktningsanmärkningar ringer till någon på jobbet "vi är vid huset nu, vill du inte släppa in oss?" Helt utan föranmälan. Sedan hävdas det att beställaren vägrade låta oss åtgärda bristerna. Verkar som ett ganska standardmässigt sätt att gå tillväga.
Jag förstår vad du menar. Lyckligtvis hände inte det i detta fall, utan jag skrev ett surt mail om att de fick boka in ett ordentligt besök med framförhållning. De svarade då något i stil med; okej vi ska se om vi kan komma på fredag, varpå jag svarade att "får se" och "om vi kan komma" inte var att boka in och att jag ville ha en tid och ett definitivt svar. Då fick jag faktiskt det och en kille dök upp inom avtalat tidsintervall. Han bytte plats på filtret, men hade såklart inte fått någon info om att frontlisten var spräckt, så ärendet ligger kvar hos ARN, dock har jag meddelat att hälften är rättat.
 
  • Gilla
RickardE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.