Finns det någon som har tips på en bra kvalitetsansvarig i stockholm. Vi ska bygga ett Vallsjöhus i Nacka. Har någon använt sig av www.kvalitesansvariga.se? Jag har mailat de och de hade aldrig hört talas om Vallsjöhus....Är det bra eller dåligt??? De bygger ju iallafall 30-40 hus/år. Vad säger det om de kvalitetsansvariga?? Tacksam för tips och råd.
 
Katrin skrev:
Jag har mailat de och de hade aldrig hört talas om Vallsjöhus....Är det bra eller dåligt??? De bygger ju iallafall 30-40 hus/år. Vad säger det om de kvalitetsansvariga??
Man kan ju tycka att de åtmistone borde ha hört namnet Vallsjöhus men å andra sidan kanske man inte kan begära att de ska hålla reda på varenda liten hustillverkare. Vallsjöhus tillverkar som sagt inte så många hus per år och de har bara hållit på ett par år. Tror även att det är först det senaste året som de börjat sälja hus i Stockholmsområdet.
 
Att inte din Kvalitetsansvarige inte hört talas om husfirman ifråga måste ju vara det bästa som kan hända.

Det finns ju inget värre än när Kvalitetansvarige träffar Byggmästaren vid inspektion och de börjar tala gamla minnen från golfresorna... :)
 
KarlXII: Hahaha det där var ju kul ju (men ack så sant!)

/Stefan ;)
 
En annan tanke: Att den kvalitetsansvarige känner till hustillverkaren eller ej spelar väldigt liten roll. Har de däremot erfarenheter av entreprenören så kan det vara värt mycket. Det brukar vara entreprenörerna och inte hustillverkarna som ställer till med mest problem.
 
OK, det verkar inte vara en nackdel om de inte känner till Vallsjöhus... Det lutar åt att vi använder KGB som entrepenör till de mesta iallafall och enligt dig, general failure verkar ju de seriösa. Ska man då välja en kvalitetsansvarig från www.kvalitetsansvariga.se eller är det gula sidorna som gäller. Är det prisskillnder på vem man väljer? Har jag fattat det rätt så är det väl bäst att ta en extern kvalitetsansvarig hellre än en som husfirman eller entrepenören rekomenderar. Kvalitetsansvarig ska väl stå på byggherrens side???
 
Kvalitetsansvarig är väl egentligen nåt som kommunen kräver att du ska ha. En sån kollar brandsäkerhet och handikappanpassningar å annan "skit" inte gör dom så många knop heller... jag blev rådd att ta en så billig ka som möjligt, det kanske var dumt inte vet jag...
 
Jag har aldrig varit i kontakt med kvalitetsansvariga.se men jag tycker inte de gör så där jätteseriöst intryck på sin hemsida. Särskilt illa tycker jag om deras skrämseltaktik för att fånga kunder. Visst är det bra att få veta vad som kan gå fel på ett bygge och hur saker borde vara men deras sätt är jag lite skeptiskt till. Nåja, det är möjligt att de är bra.

Så länge allt går bra kan det funka med att använda entreprenören som KA (KGB tar 10 kkr för det vill jag minnas) men eftersom KA är viktigast när något skiter sig så är det absolut bäst att ha en oberoende KA.

Det finns väl något riksförbund eller liknande för kvalitetsansvariga som borde kunna rekommendera  en KA. Svensk Byggtjänst borde väl också kunna ge något tipps. Annars är det bäst om man känner någon som byggt som kan rekommendera en KA.

Konstigt att ingen här på forumet som byggt vill rekommendera sin KA. (Våran KA är en kollega till min far och är i normala fall KA för mycket större byggen och gör det mest som en tjänst till min far så han tar tyvärr inte på sig ert bygge).
 
Precis som "GF" skriver så tror jag också det är bra att anlita en kvalitetsansvarig som någon rekommenderat. Våra grannar tog en som fanns på kommunens "lista". Han dök upp lite titt som tätt på bygget, stod och snackade med snickarna och var allmänt ivägen samtidigt som han kostade pengar. Så vill man ju inte ha det...
 
Att ingen vill rekommendera sin KA beror nog på det jag skrev förut, dom gör inte ett skit, eller som nån annan skrev, står och snackar eller är i vägen, som prisjämförelse kan jag berätta att min kostade 13000
 
(Jag vill ha en KA i Karlstad)
 
Vår KA är bra men han har sagt att vårt bygge är sista bygget han är KA för och sen ska han pensionera sig från sånt. Han sa ett pris på 15000:- men hittils har vi bara betalat ca. 5500:- till honom. Det som är kvar är allt som han ska fixa inför slutbeviset.
 
Hm vad heter han C ?
 
Hej på er
Jag använder mig utav Kvalitetsansvariga`s Lukasz Stanislawski idagsläget. Ja, vad ska man säga? Man har ju inget att jämföra med. Han verkar kunnig och är ute och besiktigar under byggets gång. Man får skriftliga rapporter och utlåtande efter varje besök han har utfört.

Priset han tar för hela projektet är 14 500:-
 
Vi har också Lukasz Stanislawski men han begärde 16000 till oss.

Hur stort hus ska du bygga och vilket område är det.

Kan de vara det som är skillnad i priset ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.