Klurar lite på hur man gör tätskikt i ett sånt här intjack i väggen? Ska man pussla med innerhörn/ytterhörn osv så blir det ju hysteriskt lappande, eller finns det någon sorts plast-insatser man kan använda eller liknande?

Intjack i kaklad duschvägg markerad med blå cirkel, undran om installation av tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja jag skulle säga att du behöver det om du skall följa "reglerna". En av anledningarna till att man har hörnprofilerna är för att det oftast är där sprickor uppstår i en konstruktion, med risk för läckage etc.
 
Tyvärr är det de som gäller och sen får man problem vid plattsättningen då det blir extra tjockt vid de hörnen jämfört med övrig väggyta...
Dessutom är sådana nischer värdelösa ur renlighetssynpunkt och ett bry att hålla rent och fritt från vatten när man har de i duschen tycker jag.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju tänka sig att skära ut nischen ur en luxskiva innanför tätskiktet. Man förlorar ju dock lite yta i badrummet på det sättet.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tyvärr är det de som gäller och sen får man problem vid plattsättningen då det blir extra tjockt vid de hörnen jämfört med övrig väggyta...
Dessutom är sådana nischer värdelösa ur renlighetssynpunkt och ett bry att hålla rent och fritt från vatten när man har de i duschen tycker jag.
Men håll med om att det ändå blir lite sexigt med fräck mosaik på bakväggen, tunn kantig hörnlist och spot i taket?
Precis knökat in en sådan i en lättbetongvägg och med botten lutande liiite utåt :giggle:
 
F FDT skrev:
Men håll med om att det ändå blir lite sexigt med fräck mosaik på bakväggen, tunn kantig hörnlist och spot i taket?
Precis knökat in en sådan i en lättbetongvägg och med botten lutande liiite utåt :giggle:
Bläääh... absolut INTE.... :crysmile:
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tyvärr är det de som gäller och sen får man problem vid plattsättningen då det blir extra tjockt vid de hörnen jämfört med övrig väggyta...
Ja, lite bry är det väl att få till det. Men det är det värt om man gillar den typen av nischer. Vi har en sådan och det är lätt den bästa och snyggaste lösningen vi någonsin haft för förvaring av schampo-flaskor etc i duschen.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Dessutom är sådana nischer värdelösa ur renlighetssynpunkt och ett bry att hålla rent och fritt från vatten när man har de i duschen tycker jag.
Nja, det vet jag inte precis. Den är väl inte smutsigare än duschen i övrigt. Och inte svårare att få ren heller för den delen. Och varför skall man hålla vatten borta från den? Det skall ju vara tätt bakom kaklet.
 
Syftar mest till att det blir stående vatten i en sådan nisch och ihop med spillrester från schampo etc så blir det svårare att hålla rent än om man har släta väggar men allt är en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.