Hej! Jag har läst en massa trådar men inte lyckats finna någon som ger mig alla svar på de förutsättningar jag har, därför tänkte jag helt enkelt fråga er kunniga om hjälp.

Jag har en altan på plintar som delvis ska glasas in och förlängas. Jag har gamla vackra englasfönster och gamla pardörrar som alltså inte isolerar nämnvärt. Jag vill kunna värma upp rummet med kamin då och då och annars inte ha någon värme igång, om det inte är nödvändigt dvs. Jag har tänkt isolera golvbjälklaget med 145, väggar med 95 och tak vet jag inte än, förslag?

Första frågan : kommer jag få problem med kondens pga. Englasfönstren?

Jag har/hade tänkt lägga ett massivt trägolv med någon form av behandling ovanpå golvspånskivor. Alltså undelagstakboard eller vad det hette-isolering-golvspånskiva-trägolv. Fråga två: är golvspånskiva en dum idé med tanke på fukt?

Fråga 3: måste man lägga makadam och duk under om jag endast har en spaljé (annars öppet in under). Avståndet mellan mark o bjälklag är i ena änden ca 50 och andra änden ca 1:8.

Jag vill alltså ha ett rum utan ständig uppvärmning men som kan värmas upp om man känner för det. Jag tänker att det är lika bra att isolera om man någon gång tänker att man vill byta ut englasen mot 3glas eller liknande.

Ursäkta röran, tacksam för svar!

Henke
 
Är det någon vänlig själ som kan tänkas ha svar på dessa frågor?
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Fördelen med enkelglas är att den imma som först bildas, ganska snart torkar upp om man fortsätter att värma. Spånskivor bör bara användas inomhus i torr miljö. Om det inte växer gräs eller ogräs under bottenbjälklaget och det är helt öppet vid sidorna behöver du inte lägga ut någgot alls.
 
Tack för svar! Vilken temperatur behöver man hålla för att undvika fuktproblem då? Räcker det att alltid ha ett element på några grader igång? Vad ska man använda istället för spånskivor då?? Vill ha ett trägolv ovanpå. Mkt tacksam för svar av kunnigt folk!
 
Hejsan

Jag har ett uterum med ungefär samma förutsättningar som du. Första vintern hade jag inte elementen igång. Då blev det relativt mycket kondens som sen droppade ner på golvet. Min lösning blev att låta elementen vara igång på en sådan temperatur att rummet höll fem grader. Det stoppade helt kondensen och sedan dess har jag inte haft problem med imma eller liknande (tre år sedan jag byggde uterummet).
På golvet kan du mycket väl ha massivt furugolv av hyfsad tjocklek. Mitt är 27mm tjockt, inköpt på Byggmax och ligger direkt på golvreglarna (cc 600mm). Golvet valde jag att luta och sen vitolja.
Som föregående inlägg så rekommenderar jag verkligen inte spånskivor, miljön är för fuktig.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
L lagre skrev:
Hej! Tack så mkt för infon, guld värt! Läste om byggmaxgolvet o verka va mkt spill, men kanske funkar ändå 5 grader e ju ingen kostnad att hålla tänker jag om man har ordentligt isolerat trots Enkel glas på dörrar o fönster! Hmm, får läsa på om lut o vitolja, läst att många oljar ist för att lacka. Körde du 10 mm springa på golvet runt väggarna?


Jag har ett uterum med ungefär samma förutsättningar som du. Första vintern hade jag inte elementen igång. Då blev det relativt mycket kondens som sen droppade ner på golvet. Min lösning blev att låta elementen vara igång på en sådan temperatur att rummet höll fem grader. Det stoppade helt kondensen och sedan dess har jag inte haft problem med imma eller liknande (tre år sedan jag byggde uterummet).
På golvet kan du mycket väl ha massivt furugolv av hyfsad tjocklek. Mitt är 27mm tjockt, inköpt på Byggmax och ligger direkt på golvreglarna (cc 600mm). Golvet valde jag att luta och sen vitolja.
Som föregående inlägg så rekommenderar jag verkligen inte spånskivor, miljön är för fuktig.
 
Pushar upp tråden liten för jag går fortfarande i tankar kring isolering.

Den stora frågan nu är om det är någon vits med att isolera i över huvud taget. Jag vill ju ha en veranda som förlänger säsongen något men inte behöver hålla någon innetemperatur. Tanken var att om jag ska bygga nytt så är det lika bra att sätta in isolering i väggar, golv och tak. Men då jag ändå ska ha enkelglas i både fönster och dörrar så kommer ju massa värme försvinna den vägen. Fönstren och dörrarna är det som ger verandan dess charm och kommer aldrig att bytas ut mot nya moderna 3-glasfönster.

Undviker jag kondensproblem osv om jag låter bli att isolera väggar och tak, kan golvet vara isolerat för att få ett lite varmare och skönare golv utan drag att gå på?

Så, ska jag låta bli att isolera eller vad tycker ni som kan och har bättre koll än mig?
 
För att uttrycka det enkelt: Det är temperaturskillnaden mellan inneluften och glasets insida som avgör om du får kondens. Med enkelglas i fönstren får du nästan alltid kondens om det är kallt ute, men den är lätt att torka upp med en värmefläkt. Människan reagerar negativt på att vara omgiven av kalla ytor, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som välisolerade väggar, tak och golv. Väggar och tak kan värmas av solen men det är nog bra med ett isolerat golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.