Är det bara jag som tycker att man kastar sigut i det okända när det gäller att bygga hus?

Klarar man av det ekonomiskt?

Hur mycket har man råd att bygga för (ska prata med banken) ;)

Om man tjänar 29000 resp. 20500 brutto hur mycket har man råd att ta lån på då? Enligt eran erfarenhet!

Usch, jag är en orolig människa ;) Men det skulle vara otroligt kul att få ett eget nybyggt hem!
 
Ni tjänar mer än vad vi gör - och vi har byggt nytt! Och jag är också en orolig människa.
Visst kan man förlora jobbet, räntan kan få spatt, osv osv men man får helt enkelt bestämma sig och sluta oroa sig (jag har gått i självterapi för att nå den insikten). Jag tror dock det är bra om man gör en känslighetsanalys (ev. med hjälp av banken) av hur stor ränteökning ni klarar av, om en av er blir arbetslös, osv och sätt någon slags tak för hur mycket det får kosta...
 
Ja, det är väl så man får göra...lugna ner sig själv och få en analys av banken.

Hur mycket byggde ni för? Totalt med tomt och hela kitet.
 
Det är jättenervöst - men jag räknar i Excel.

Med era inkomster och ca 31% kommunalskatt, 6,75% toplåneränta och 6,25% bottenlåneränta (Worst Case scenario senast jag var på banken) och 2 barn säger min kalkyl produktionskostnad(hus, tomt, avgifter) 3.5 Mkr - det lämnar precis bankens marginal - dvs 5000 per vuxen och 1500 per barn. Då är drift exkl. lån 2000 kr/månad ungefär och kontantinsatsen 10% med ett bottenlån på 85%

Det ger med dagens räntor(3.54% snitt bottenlån enligt comboloan, 4.65% toplån) en boendekostnad inkl drift på 8400 kr/månad och 10000 i marginal för bil, resor, trädgård, hubbabubba och kabeltv när man inte räknar worst case ;-)

Kom ihåg att bankens worst case är levnadsminimum....
Och kom ihåg att jag är en lika nervös amatör ;-)
 
Enligt vår bankman måste de räkna med en ränta på 7% när de gör sina kalkyler och det kändes tryggt och hoppfullt när han sa att vi skulle klara av även den höga ränteprocenten :D
/L
 
Vi har Föreningssparbanken - de räknade med 6.25%, 6,75 % - Men det varierar garanterat med bank, ekonomi, stad, och hur trogen (otrogen) kund man är.
 
Hej Pupp!

Vi har just nu landat på 1,85. Har lånat 1,7 (har precis lagt om kreditivet till lån). Inredning av ovanvåning eller garage är inte helt medräknad eftersom vi håller på med det. Tror att allt som allt landar vi på (eller något under) 2 millar men då gör vi det mesta själva.
 
Är det priset inkl tomt? Vilken byggfirma anlitade ni?
 
Pupp skrev:
Är det bara jag som tycker att man kastar sigut i det okända när det gäller att bygga hus?

Klarar man av det ekonomiskt?

Hur mycket har man råd att bygga för (ska prata med banken)  ;)

Om man tjänar 29000 resp. 20500 brutto hur mycket har man råd att ta lån på då? Enligt eran erfarenhet!

Usch, jag är en orolig människa  ;)   Men det skulle vara otroligt kul att få ett eget nybyggt hem!

Beror på kontantinsats men 2,5 bör ni klara.
Jag ångrade att vi inte har byggt tidigare har byggt med mina bröder och nu när jag ser hur väl investerde pengar det är såhär efter 8år så ångrar jag att vi inte byggde tidigare men bättre sent än aldrig.

MVH Niclas
 
Lev livet !!

man lever bara 1 gång :)

man kan ju inget annat få än skulder ;)
 
Jag tror absolut att ni klar av hus i 2,5 milj klassen utan att behöva leva på makaroner och ketchup sista veckan varje månad.

Det handlar som vi alla vet inte inte om de stora inkomsterna utan de små utgifterna. Det finns massa enkla sätt att spara in tusenlappar:luncher, 2 bilar, storhandla/veckohandla osv.

Vi tjänar bra mycket mindre än er pupp, men känner ändå att vi klar av att bygga hus. Men då är vi villiga att offra andra saker/nöjen.
Det är en prioriteringsfråga.

Ha de!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.