Själv kör jag Athom Homey ihop med blandad kompott av zwave, zigbee och en del ifttt. Hue som belysning i de flesta fall.

Väldigt skalbar lösning och skulle säga att den är väldigt kostnadseffektiv.
 
useless useless skrev:
Ja, frågan är kanske som att slänga in en brandbomb i ett oljeraffinaderi, men jag provar ändå...

Jag håller på att renovera ett lite större hus och tänkte passa på att installera nån form av automation när jag ändå bygger all el ny från grunden. Framför allt är det belysningen som ska ha någon form av intelligent styrning och tanken är att det ska bli billigare än att dra ett traditionellt nät med tändtrådar och fasta brytare.

Ett 'problem', eller snarare möjlighet, är just storleken - Största rummet är på ca 200 kvadratmeter plus läktare ovanför på tre sidor. Det gör ju att det blir ganska mycket belysning som behöver kunna sektioneras så att man kan ha lite olika 'zoner' med olika belysning i samma rum. Sen vill man säkert kunna ändra dessa zoner om man möblerar om eller ändrar användningen på nåt sätt...
Så, kontentan är väl att det blir väldigt mycket kabeldragning om man ska dra tändtrådar till (i princip) alla ljuskällor och koppla ihop dom med utvalda strömbrytare på nåt centralt ställe. Drar man bara fas, nolla och jord till alla punkter istället så borde det bli en betydligt billigare. Kanske till och med så att man går plus även med merkostnaden för fjärrstyrningen...

Så, frågan är då vilket system man ska satsa på? Kraven är att det ska gå att bygga diverse scener och att det ska fungera i ett hus som är 30 meter långt. Till 99% kommer belysningen att styras via vanliga knappar, men appstyrning behövs såklart ändå och även möjlighet att bygga lite mer 'intelligenta' scener baserade på olika input (närvarodetektorer till belysning, styrning av belysning/fläkt/rullgardiner/etc via närvaro/pålarmning/ljus/tid/etc).
Jag gissar att elektriker som har varit med ett tag skulle säga KNX. Men rent spontant känns det som ett ganska dyrt system som är krångligt att uppdatera och ändra i efterhand utan att blanda in en elektriker? Någon form av trådlös styrning borde vara bättre i så fall?
Jag har ett litet system i dag som kör Z-wave via en rPi med Domoticz och tycker väl i princip att det funkar även om det är lite småhackande för att få igång allt... Vad finns det för alternativ? Decentraliserade öppna system med IFTT? Shelly? Plejd? Z-wave?

Jag är inte ute efter det bästa systemet, utan det som ger mest för pengarna och ändå håller hyfsad kvalitet och användarvänlighet och bygger på en teknik som är tillräckligt framtidssäker...
Du skall givetviss lära dig mer om Zigbee genom IKEA Trådfri och sedan använda Google Home för röststyrning
 
E etompau skrev:
Tellstick Net V2 och ZNet kör utan behov av internetförbindelse
Har 6 st enheter drift, under snart 6 år. Håller ej med att det är "väldigt ofta problem". Antal gånger det har varit problem är väl ungefär lika många gånger som Skatteverket eller SJ har haft strul med sina system...
Stämmer det verkligen? Kan du styra din enheter förutom schemaläggning och eventen? Kan du t.ex tända,släcka en lampa om du har tappat internetförbindelse via appen?

Men hade jag kört 433 i dagens läge, så hade jag kört det lokalt tillsammans med en RFXtrx433XL istället för en cloud lösning som Telldus erbjuder.
 
P philippk skrev:
Stämmer det verkligen? Kan du styra din enheter förutom schemaläggning och eventen? Kan du t.ex tända,släcka en lampa om du har tappat internetförbindelse via appen?

Men hade jag kört 433 i dagens läge, så hade jag kört det lokalt tillsammans med en RFXtrx433XL istället för en cloud lösning som Telldus erbjuder.
Svar ja. Appen är uppdaterad för lokal styrning från ver. 3.7 då tillsammans med ZNet eller Net v2.
https://telldus.com/se/utveckling/
 
E etompau skrev:
Håller ej med att det är "väldigt ofta problem". Antal gånger det har varit problem är väl ungefär lika många gånger som Skatteverket eller SJ har haft strul med sina system...
Dagligen alltså ? ;-) Att använda SJ som en referens för tillförlitlighet känns ju lite så där
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F fnord skrev:
Om jag skulle dra om/dra nytt idag skulle jag helt klart bygga KNX och DALI, men med en KNX-gateway och en öppen kontroller typ Home Assistant.
Det skulle också vara ett alternativ... Är det bara Home Assistant som har en fungerande KNX-integration?
Fördelen skulle väl i så fall, som du skriver, vara att man kan skrota/byta själva automatiseringsintelligensen, men ändå ha kvar grundfunktionen med central styrning av alla lampor och annat.
Det som talar emot är priset på KNX-prylarna...
 
Själv kör jag z-wave med en smartthings hub, funderar dock på att byta den mot en Hubitat
 
Ja, jag kör z-wave med Domoticz, men funderar på att byta till Openhab... Det största problemet är väl kanske inte att välja rätt prylar, utan att man aldrig kommer att bli färdig?
 
Openhab kör jag, det stödjer allt man kan tänka sig men är också krångligt. Programmerare är bra att vara.
 
useless useless skrev:
Ja, jag kör z-wave med Domoticz, men funderar på att byta till Openhab... Det största problemet är väl kanske inte att välja rätt prylar, utan att man aldrig kommer att bli färdig?
Som tidigare nämnt i tråden, så är Home Assistant mycket större community, speciellt i svenska kretsarna och det finns väldigt duktiga människor som skapar sina egna custom kort. Just HA kompetensen inom Sverige är otroligt bra. OpenHAB utvecklas inte i samma fart som HA görs i dagens läge enligt mig men OpenHAB är mer "färdigt" än HA är just nu.
 
  • Gilla
Taurrus
  • Laddar…
Är det någon som har koll på knx hager easy?
Verkar vara "knx lite", med lite färre möjligheter, men enklare att programmera och till en mycket lägre kostnad.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Jo. Problemet är att det fortfarande är lite råddigt att få igång alla olika prylar. Trots 20 år på marknaden har man inte lyckats få till någon enhetlig standard för applikationslagret... Visst kan man hålla sig till en viss tillverkare, typ Vera eller Fibaro, men då blir det inlåst och genast ganska dyrt.

Hur mycket extra kabeldragning är det med KNX? Drar man en eller två extra ledare tillsammans med fas, nolla och jord bara? Kan den/de extra ledarna/bussen grenas av som man vill, eller måste den följa nån specifik topologi? Ställs det några särskilda krav på isolation mellan bussen och nätspänningen i dosor och andra kopplingspunkter?
Jag har Homey som bas och då finns stöd för många protokoll och leverantörer. Allt från 433Mhz till... kan det vara en del av lösningen för dig?
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Den skickar väl en massa data till molnet?
 
useless useless skrev:
Den skickar väl en massa data till molnet?
Den funkar lokalt men konfigureras via molnet.
 
Varför är det flera som föreslår knx i kombination med Dali? Löser inte knx alla problem med av/på/dimmring, olika scener, etc? Eller är det för att installationen blir billigare och enklare med Dali (ett par extra FK och valfri topologi istället för knx-bussledning)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.