Hej!

Vi renoverar nu köket. Trådarna till gamla spisen sitter stumt så jag an tyvärr inte byta ut dom, men då jag ändå måste dra nya matningar för Mikro samt Diskmaskin, tänkte jag även passa på att dra ut en ny 5-ledare till hällen.

Enligt inkopplingsanvisningen från Cylinda ser det ut som på bilden. (totaleffekten ligger på 7.2kW). För att få ut full effekt ser jag som mest lämpligt att dra en 5G2.5mm2 (Mestadels för att säkra framtid, med tanke på arean). Eller är det kanske smidigare dela upp matningen med 2 faser på Hällen samt 1 till ugnen? Ugnen är 230V 16A.

Det som oroar mig är ifall jag inte får ut full effekt på hällen om jag kör på "bara" 2 faser.

Mvh
 
  • Elektrisk inkopplingsschema för en Cylinda spishäll med flera ledningar och anslutningskombinationer, med instruktionstext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
hällen går på två faser så du kan ta den tredje till ugnen, detta är ett normalt förfarande
 
  • Gilla
Linus91
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
hällen går på två faser så du kan ta den tredje till ugnen, detta är ett normalt förfarande
Tack för svar!

Ja, då kör vi den enkla vägen. Men är det "Regelrätt" att dela upp hällen på 2 faser avsäkrad 10A samt en fas på 16A för ugnen i samma kabel? Enklast känns att dra 5 ledaren till ett Perilex, ansluta 2 faser till det uttaget sen fortsätta med en 3 ledare med sista fasen från Perilexen upp till vanliga uttaget åt ugnen.
 
A
Du säkrar alla tre med 16A
Dra till perilex eller dosa grena där
 
  • Gilla
Linus91
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Linus91
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
[länk]

Bäst är att dra 5x2,5mm2 till ovanstående rotuttag.
Perilex skall alltid vara fullkopplad 3faser nolla skyddsjord!

Hällens L3 är en blindplint, här kan man ”parkera” den tredje fasen, den som man använder till ugnens 1 Fas uttag.
Hej Leif! Tack för svar!

Jag hade tänkt mig denna: https://www.selga.se/sel/Produktkat...OSA-M-PERILEXUTTAG/p/2408055?prevPageNumber=0

För att sedan dra en 3-ledare till schuko uttag till ugnen. Detta med tanke på att inte Ugn och häll hamnar i linje med varandra. Självklart fullkopplas Perilexen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.