Hej på er!
Var förbi mina föräldrar igår och det visade sig att det nedre elementet i deras ugn inte ger någon värme. Dem ska renovera köket om något år eller två så jag tänkte om det gick att byta elementet för det är väl den troligaste felorsaken?
Slog på ugnen med enbart undervärme och då hände ingenting däremot om man kör med det övre också så blir det varmt.
Men frågan är: är det värt att byta det och är det svårt att göra?
Har aldrig skruvat isär en ugn så jag vet faktiskt inte hur det ser ut inuti en:D
Inre delen av en ugn med etikett som visar märket Husqvarna, vilket tyder på problem med undervärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har bara bytt övre elementet, det var busenkelt.

Du kan hitta elementet på Electrolux reservdelsshop på nätet. Du behöver produktnumret vi ser på bilden.

Det finns flera fristående reservdelsföretag som också säljer reservdelar till electrolux. Om du googlar på produktnumret, eller numret på reservdelen, som syns på electrolux sida.
 
A
det är betydligt bökigare med den undre elementet då det ligger på utsidan av ugnsutrymmet och under isoleringen
men helt klart görbart.

- ta ut ugnen
- ta bort baksidan
- längst ner ser du under isoleringen en skruv som du tar bort
- lirka ut elementet
- gör tvärt om
 
Det låter ju rätt klart att det borde vara elementet som är trasigt. Men för att vara säker på att inte göra det till ingen nytta, så borde du kanske kontrollmäta lite. Mät resistans i elementet (med trådarna bortkopplade), är det trasigt så får du oändlig resistans. Om det fungerar så borde det hålla 20 - 60 ohm, ungefär. En multimeter att mäta med behöver inte vara dyr.
 
Ja multimeter har jag och pillat mycket med elektronik genom åren, även gått elprogrammet i skolan så lite erfarenhet har jag av det elektriska.. Men jag ville inte ge mig på att skruva isär ugnen om det är en gigantisk operation när man kan köpa en tillfällig ugn på Ikea för 2000kr att ha så länge.. Men är det bara bakstycket och lite pill så borde det ju vara värt det. Husqvarna tog 468kr för ett element så..(y):D
 
För att uppdatera tråden lite så är elementet nu avlägsnat.
Resistansen i elementet var oändlig och vid ockulär besiktning så har slingan bränt av på ett ställe. Det var ganska smidigt ändå att plocka ut det. Var dock tvungen att släppa på 1 skruv i varje kant av elementhållaren också för att kunna lirka ut det. Men det tog kanske 15min att riva isär så det var klart värt det.
Nu väntar vi bara på ett nytt element.
Tack för all hjälp i tråden!(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.