Enligt min elektriker får jag bara koppla in 6kW elpatron under de första 2 timmarna efter strömavbrott.

När jag söker på nätet har jag dock svårt att hitta information om denna regel och i vissa forum anges att den regeln inte längre gäller (det var när folk konverterade oljepannor till direktverkande el med stora elpatroner som det var ett tillfälligt problem).

Är det någon som vet vad som faktiskt gäller idag?
 
H
Elektrikern har rätt .
Efter ett strömavbrott längre än 3 min ska inkoppling av högre effekt än 6 Kw ske tidigast efter 2 tim. detta för att inte El-nätet ska få hicka vid inkoppling av det, tänk själv 30 000 hus om det blir totalstopp ska startas upp samtidigt, Då räcker inte nätet till utan det blir som en storkortslutning och bryter igen
 
H Hjulbent skrev:
Elektrikern har rätt .
Efter ett strömavbrott längre än 3 min ska inkoppling av högre effekt än 6 Kw ske tidigast efter 2 tim. detta för att inte El-nätet ska få hicka vid inkoppling av det, tänk själv 30 000 hus om det blir totalstopp ska startas upp samtidigt, Då räcker inte nätet till utan det blir som en storkortslutning och bryter igen
Jag får som sagt lite olika besked. Relek exempelvis, som tillverkar elpatroner, menar att den regeln är borttagen sedan länge tillbaks.
 
H
Relek är ett försäljningsföretag så ta det med en nypa salt vad dom säger
Det är många bud i allt , för att få 100% info, slå en signal till nätägaren och fråga eller om det finns på deras hemsida
 
Kravet fanns i SS 437 01 40 men är borttaget i första utgåvan av SS 437 01 02 som utkom hösten 2014. Kvar finns bara ett tidlöst krav på en "viss" tidsfördröjning av motorer med höga startströmmar. Det är hur som helst ingen dålig ide att ta det lite lugnt, men två timmar är nog att ta i för mycket idag.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Problemet har knappast minskat. Jag gissar att det är en EU-harmonisering
 
Å hur styr man detta? Skyndar sig hem efter ett strömavbrott för att se till så inte element, VVB, VP etc inte slår på?
 
Magnus E K
Säkrast är väl att byta till snabba 6 A huvudsäkringar varje gång man reser bort. Då vet man att man aldrig kan förbruka över 6 kW.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Detta måste vara ett moment 22.
Ett helt samhälle med elpannor blir strömlöst.
Efter en stund kommer strömmen tillbaka.
Alla elpannor har 2 timmar effektfördröjning.
När tiden går ut kopplar alla pannor in full effekt..

Har mycket svårt att se att detta skulle vara ett problem idag, några minuter fördröjning kan väl vara lämpligt, men 2 timmar, nej.

Kopplade f.ö in panna med 12 kW elpatron för flera år sen,nått grönt gammalt åbäke.
Där var styrlådan ombyggd med 3 tidreläer för att fördröja effektinkopplingen i 3 steg efter uppstart.
 
På två timmar kommer många system att komma upp i temperatur även på en lägre effekt. Frysar kylar mm är i normaldrift igen. Så visst finns det vinst med att effektbegränsa en tid efter avbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.