Jag har beställt en ny Gorenje spis med 230 volt. Men jag har fått reda på att 230volts spisar levereras utan sladd. man måste tydlgen koppla in den gamla sladden från den gamla spisen som man har.
Kan man göra sånt själv eller borde jag betala 600 kr för en montering eller elektriker.

Sen så undrar jag ifall man kan slänga spisen i grovsoppsrummet eller om den måste föras till nån speciell sopptipp?
 
En E-lux är enkel att koppla in och jag tror inte en Gorenje skiljer sig särskilt mycket på den punkten. Frågan är väl om man får lov att koppla in den själv eller om man har ett tillräckligt rymligt samvete... Rent praktiskt sett kan man i alla fall göra det själv.
 
Bob_the_builder
Jag tror att utbyte av fast ansluten utrustning faller inom vad man faktiskt FÅR göra själv med "nödig kännedom".

Jag tror inte du får lämna spisen i soprummet. Dock brukar ofta bortforsling ingå i priset för den nya. Tänkbart? Om inte annat kanske du kan sticka till chauffören en hundring eller två så kanske han tar den ändå...
 
600 kr för installation?? Hur dyrt är det där du bor??
Hos mig kostar det 400kr för hemkörning, installation och bortforsling av den gamla vitvaran/orna. Tur att man bor i norrland...
 
Då vi byggde satte vi ett trefasuttag bakom spisen (bra att ha) sedan beställde vi spisen med trefasplugg.
 
Om de inte tar med sig gamla spisen och ger ett bra pris på installationen (om du behöver hjälp med den) så annulera beställning och gå till en annan butik.
 
Grejen e den att, det är den enda spisen med 230volt som har varmluftsugn, förr runt 6000-7000 kr, här i stockholm.

Hur mycket kostar det att säga åt en elektriker att dra om å att det blir tre-fas?
 
Jag har en spis av det märket själv (230v), förvisso inköpt för ett par år sedan men nog tog de med sig gamla spisen allt.
 
dirrekok skrev:
Grejen e den att, det är den enda spisen med 230volt som har varmluftsugn, förr runt 6000-7000 kr, här i stockholm.
Jag har upptäckt att i bland är det endast modelbeteckningen som skiljer 230V-spisarna och 400V-spisarna åt. Var nämligen tvungen, trodde jag, att köpa en 230V-spis till en lägenhet och fick springa benen av mig för att hitta en till rätt pris. När jag till slut fick hem den och skulle koppla in den såg jag att man kunde välja om man skulle köra den på 400 V eller 230 V. Jag antar det omvända gäller för 400V-spisarna. Det kan alltså löna sig att läsa installationsmanualen om man har hittat Spisen men tror att den kräver "fel" spänning.
 
jag tror jag tar med montering ändå, skulle annars vara bra ifall det fanns någon guide för hur man gör det själv på internet, men det har jag inte lyckats att hitta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.